• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 30 شهریور 1401
کد مطلب : 172208
+
-

400هزار زائر در راه بازگشت به کشور

پیگیری
400هزار زائر در راه بازگشت به کشور

آمارها نشان می‌دهد از بیش از 3میلیون زائر اربعین که از ابتدای شهریور به عتبات عالیات رفته‌اند، فقط حدود 400هزار نفر در کشور عراق باقی‌مانده‌اند که به مرور در حال بازگشت هستند.
به گزارش همشهری، معاون مرکز مدیریت راه‌های کشورتأکید می‌کند که اغلب زائران باقی‌مانده در کشور عراق، غیرایرانی و از اتباع افغانستان و پاکستان هستند.
به‌گفته مهدی مخبر، تراکم در 5مرز از مرزهای 6گانه اربعینی کم و فقط در مرز مهران هنوز با تراکم متوسط زائران مواجه هستیم.
روز گذشته (سه‌شنبه 29شهریور) 550اتوبوس برای جابه‌جایی زائران به مرز مهران اعزام شد و تا روز اربعین سهم حمل‌ونقل عمومی از جابه‌جایی زائران حدود 30درصد بود که از اربعین به بعد این سهم به 55تا 60درصد افزایش یافته است.
بنابراعلام مدیر فرودگاه شهدای ایلام، 8971مسافر در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۸ شهریور از طریق این فرودگاه جابه‌جا شده‌اند.
جواد یگانه توضیح می‌دهد که در این مدت تعداد پروازهای فوق العاده ویژه اربعین هم ۲۸۲ مورد بوده و در مجموع، در بازه زمانی 12تا ۲۸ شهریور 5532مسافر اربعین جابه‌جا شدند.
فرماندار دشت‌آزادگان در استان خوزستان هم با اشاره به بازگشت روان زائران به کشور از مرز چذابه از ادامه خدمات‌رسانی در این مرز خبر می‌دهد. حمید سیلاوی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت منتهی به سه‌شنبه ۱۵ هزار و ۷۰۲ نفر از مرز چذابه تردد داشتند که ۱۴ هزار و ۳۵۹ نفر از این تعداد وارد کشور شده‌اند، می‌گوید: از ابتدای ماه صفر تاکنون ۶۷۲ هزار و ۶۳۳ نفر از مرز چذابه تردد کرده و ۳۰۴ هزار و ۲۵۶ نفر از این تعداد وارد کشور شده‌اند.
به‌گفته وی، بیش از ۵۰ اتوبوس در پایانه چذابه برای جا‌به‌جایی زائران بازگشته از سفر کربلا فعالیت دارند با توجه به حجم ترددها از محورهای شملچه و چذابه در خوزستان، مدیرعامل راه‌آهن کشور می‌گوید: در ایام اربعین نسبت به تابستان برای مسیر تهران به اهواز، خرمشهر و کرمانشاه تعداد قطارها را دوبرابر و افزون بر آن طی ۱۰ روز گذشته قطارهای تهران به خرمشهر را با توجه به حجم زائران 3برابر کردیم.
سید میعاد صالحی، توضیح می‌دهد ظرفیت هر ریل باس حدود ۶٠٠ مسافر است و برآورد می‌شود ١٠٠ تا ١٣٠ هزار مسافر در این ایام از پایانه شلمچه تا خرمشهر جابه‌جاشده باشند.
  محمد عجمی، مدیرکل امور اتباع خارجی خراسان رضوی هم تأکید می‌کند: با موافقت مدیرکل امور اتباع خوزستان و ستاد اربعین این ولایت، مرز شلمچه فعلا برای تردد زائران افغانستانی باز خواهد بود.
تردد زائران از مرز خسروی استان کرمانشاه هم به‌صورت روان در جریان است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه با اشاره به بازگشت ۱۸۳ هزار زائر از مرز خسروی می‌گوید: روز دوشنبه ۱۰ هزار و ۵۸۰ زائر از طریق پایانه مرزی خسروی به کشور بازگشته‌اند و آمار کلی بازگشت زائران از این مرز به بیش از ۱۸۳ هزار نفر رسیده است.
فریبرز کرمی با اشاره به اینکه تردد در پایانه مرزی خسروی به سهولت در ایام اربعین صورت گرفته است، می‌افزاید: بیش از ۲۵۰ هزار نفر طی اربعین امسال از مرز خسروی به کشور عراق عزیمت کردند.
بنابر اعلام سرپرست فرمانداری قصرشیرین، تردد از مرز رسمی خسروی به عتبات عالیات از اول ماه ربیع الاول هم در قالب کاروان‌های رسمی حج و زیارت انجام می‌شود و در طول سال تداوم دارد.
محمد حیدری می‌گوید: توافق برای پذیرش زائران از کشور عراق بدون ویزا تا پایان ماه صفر خواهد بود و با توجه به بازگشایی مرز خسروی امسال شاهد تردد ۵۰۰ هزار نفر از زائران از این گذرگاه رسمی برای حضور همایش بزرگ و با شکوه اربعین بودیم. مسئولان استان کردستان هم از تردد بیش از ۸۰ هزار زائر اربعین از پایانه مرزی باشماق مریوان خبر می‌دهند. از روز ۱۱ تا ۲۶ شهریور ۸۰ هزار ورود و خروج زائر در این مرز به ثبت رسیده است که از این تعداد بیش از ۵۰ هزار نفر از طریق مرز باشماق به کربلای معلی تردد کرده‌اند و تاکنون حدود ۲۹ هزار زائر نیز از طریق این مرز به کشور بازگشته‌اند. مرز تمرچین در استان آذربایجان غربی هم شاهد بازگشت بیش از 13هزار زائر بوده است. پذیرش زائران پیاده روی اربعین حسینی تا 31شهریور در پایانه تمرچین ادامه خواهد داشت.
امسال بیش از 3میلیون و‌۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی ثبت‌نام کردند و بسیاری از زائران از مرزهای زمینی عازم عراق شدند.
 امید کوثری، دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تاکنون بیش از 3میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از زائران اربعین کشورمان به کشور بازگشته‌اند، می‌گوید: بیش از ۲۰۰ هزار نفر از افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده بودند، هنوز در عراق هستند. البته با توجه به اینکه حدود ۳۰۰ هزار نفر هم بدون ثبت‌نام در سماح عازم زیارت اربعین شدند و برخی از آنها همچنان در عراق حضور دارند، به‌نظر می‌رسد ۴۰۰ هزار نفر از زائران ایرانی همچنان در عراق حضور داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید