• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 29 شهریور 1401
کد مطلب : 172068
+
-

تصادفات، علت ۵۲درصد از تلفات یوزپلنگ‌ها

۵۰درصد تلفات حیات‌وحش و ۵۲درصد تلفات یوزپلنگ آسیایی ناشی از تصادفات جاده‌ای بوده است.
مرضیه موسوی، کارشناس پستانداران گوشتخوار دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن ارائه آماری از تلفات حیات‌وحش به ایسنا گفت: ۳۸مورد برای تلفات یوزپلنگ آسیایی ثبت شده که از این تعداد مرگ  ۱۹فرد بر اثر تصادفات جاده‌ای بوده و فقط مرگ 8فرد آن مربوط به جاده عباس‌آباد است.
6 مورد در جاده یزد به کرمان و در منطقه کالمند- بهادران رخ داده است. یک مورد جاده بافق- بهاباد، یک مورد در جاده سنخواست- جاجرم در منطقه دره‌انجیر میاندشت، یک مورد در پناهگاه دربند راور در استان کرمان و یک مورد نیز در جاده نایبندان بوده است. نخستین مورد ثبت شده و قدیمی‌ترین آمار تلفات جاده‌ای یوز مربوط به جاده نایبندان است که در سال۱۳۷۸ اتفاق افتاده است.
موسوی توضیح داد: توران یک منطقه زادآور و زیستگاهی مهم برای یوزپلنگ است، به همین دلیل بیشترین تلفات در این جاده بوده است. 
سال‌ها قبل در جاده کالمند- بهادران نیز تلفات جاده‌ای یوز را داشته‌ایم اما هم‌اکنون دیگر یوز در آن منطقه نداریم که اگر داشتیم به‌طور قطع تلفات جاده‌ای هم وجود داشت. 
3 توله نابالغ که 2 مورد جنسیتی نامعلوم دارند، یک فرد توله یوز ماده، که اخیرا بر اثر تصادف تلف شد، 2 فرد یوز ماده، یک فرد یوز نر یک‌ساله، یک فرد یوز بالغ با جنسیت نامعلوم و یک فرد یوز 3 ساله با جنسیت نامعلوم در این جاده براثر تصادف تلف شده‌اند؛ همچنین نخستین آمار ثبت شده تلفات یوز بر اثر تصادف، مربوط به جاده نایبندان در سال۷۸ و متعلق به یک یوز نر است. 
گونه پلنگ کمتر در معرض تصادفات جاده‌ای قرار می‌گیرد، با این حال ۲۵درصد از تلفات پلنگ نیز مربوط به تصادفات جاده‌ای بوده است. پلنگ معمولا به‌دلیل خوردن سم، شکار یا عللی از این دست تلف می‌شود.
او در مورد ایمنی جاده‌ها گفت: وزارت راه باید برای ایمنی جاده‌ها اعتبارات لازم درنظر بگیرد و قبل از احداث جاده ملاحظات زیست‌محیطی آن را درنظر بگیرد. انتظار نداریم برای تمامی جاده‌ها چنین اقداماتی انجام شود اما هم‌اکنون حتی در جاده عباس‌آباد که زیستگاه یوز و گونه در معرض خطر انقراض ماست موفق به احداث روگذر یا زیرگذر و ایمن‌سازی جاده برای عبور حیوانات نشده‌ایم. به‌عبارتی در حد همین جاده هم در مجاب کردن ارگان‌های ذیربط توفیق پیدا نکرده‌ایم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید