• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 28 شهریور 1401
کد مطلب : 171942
+
-

روانشناسان غیرمجاز؛ فهرست سوم

سلامت
روانشناسان غیرمجاز؛ فهرست سوم

 سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، سومین فهرست «غیر روانشناس فاقد مجوز» را منتشر کرد. براساس اعلام این سازمان، این فهرست شامل افراد متخلف با پیج‌های جعلی، گروه‌های واتساپی، صفحات اینستاگرامی، تلگرامی، کلاب هاوس، سایت‌ها و مؤسساتی است که به‌طور غیرقانونی در فضای مجازی یا حقیقی درباره روانشناسی و مشاوره فعالیت کرده و یا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی اقدام به سوءاستفاده از مردم و جامعه روانشناسی و مشاوره می‌کنند و به اعتبار و اعتماد رشته لطمه وارد می‌آورند. اسامی این افراد در اختیار مراجع قانونی قرار گرفته است. این اقدام در حالی از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره صورت گرفته که اسامی این افراد در 2 فهرست قبلی هم رسانه‌ای شده بود، اما حالا گفته می‌شود که اسامی این افراد به مراجع قضایی داده شده است. به گزارش ایسنا، 3ماه قبل نخستین فهرست از «غیر روانشناسان فاقد مجوز» شامل ۱۴۴ اسم در حالی از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور منتشر شد که در بین آن، اسامی افراد شناخته شده‌ای که بعضا در برنامه‌های تلویزیونی و یا در خارج از مرزهای کشور سخنرانی‌هایی داشتند، دیده می‌شد. این اقدام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با واکنش‌های متعددی مواجه شد و پس از آن بود که محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه وظیفه داریم در این رابطه به مردم اطلاع‌رسانی کنیم، اعلام کرد؛ هیچ‌کدام از افرادی که اسامی آنها در فهرست یاد شده درج شده است، مدرکی ندارند و اگر غیر از این است، مدارک خود را منتشر کنند. او در پاسخ به منتقدان درخصوص دلیل درج نام افرادی که در زمینه «کوچینگ» و یا «منتورینگ» فعالند، در فهرست«غیر روانشناسان فاقد مجوز»، گفته بود «معنای کوچ یعنی مربیگری و تربیت فرد برای رسیدن به هدف که عمدتا در این مسیر باید انگیزه ای برای دیگران ایجاد کرده و نهایتا به اجبار از مفاهیم روانشناسی استفاده کنند. آنچه از معنی«کوچ» مصطلح شده، براساس مفاهیم روانشناسی است. در واقع بخش اصلی آن روانشناسی و بخش دیگرش مدیریتی است. در حالی روانشناسان سال‌ها برای گرفتن مدرک تحصیلی خود درس خوانده و زحمت می‌کشند که این افراد با هر عنوانی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.» به‌گفته او، برخی از افرادی که اسامی آنها در فهرست یاد شده درج شده است با برگزاری کارگاه‌هایی در طول یک روز، درآمد یک میلیارد تومانی داشته‌اند و بعضا با مدرک «فوق دیپلم مکانیک» با عنوان «مشاور خانواده» در حال فعالیتند. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه شعبه‌های موجود در قوه قضاییه، اهتمام ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات حوزه روانشناسی و مشاوره ندارند و نیاز است تا شعبه‌ ویژه‌ای برای رسیدگی به این تخلفات ایجاد شود، تصریح کرده بود که باید شورای هماهنگی ملی برای نظارت بر غیر روانشناسان فاقد مجوز ایجاد شود.
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ۶ روز پس از انتشار فهرست اول «غیر روانشناس فاقد مجوز»، فهرست دوم را حاوی اسم ۶۱ روانشناس‌نما و ۳۲ صفحه که به‌صورت غیرقانونی در حیطه روانشناسی در حال فعالیت هستند، منتشر کرد.
محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در نشست خبری خود با بیان اینکه با انتشار این اسامی، قصد توهین به افراد را نداشتیم، گفت که «هدفمان اطلاع‌رسانی بود. 5 ماه پیش از انتشار اسامی نیز دائما در مصاحبه‌ها اعلام کردیم که درصدد انتشار این لیست هستیم تا برای افراد «غیر روانشناس فاقد مجوز» زمینه‌سازی‌ شود و اگر مایلند قبل از انتشار اسامی، مسائل را حل کنند. این طور نبود که لیستی تهیه کنیم تا این افراد را به‌اصطلاح بزنیم. 3 سال شب و روز زحمت کشیدیم برای احصای این اسامی و به این افراد زنگ زدیم تا به آنها اطلاع دهیم فعالیت آنها غیرقانونی است. برخی جواب نداده و به سازمان نمی‌آمدند. ما اصل را بر پیشگیری و تعامل گذاشتیم تا مسئله حل شود اما با پیچیده شدن مسئله، کار را به مردم واگذار کردیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید