• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 28 شهریور 1401
کد مطلب : 171936
+
-

رونمایی از آلبوم‌ «آوای سرخ هامون» و بازنشر «شهادت‌نامه عشاق»

رونمایی از آلبوم‌ «آوای سرخ هامون» و بازنشر «شهادت‌نامه عشاق»

در دیدار اعضای هیأت امنای انجمن موسیقی ایران با محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آلبوم «آوای سرخ هامون» و نماهنگ اربعینی «با تو می‌مونیم» رونمایی و همچنین آلبوم «شهادت‌نامه عشاق» بازنشر شد.
در ابتدای این دیدار، امیرعباس ستایشگر، مدیرعامل انجمن موسیقی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته، به جزئیات تولید این آلبوم‌ها اشاره کرد و گفت: آلبوم «شهادت‌نامه عشاق» آلبومی است که در اوایل دهه90 در انجمن موسیقی منتشر شد، ولی با این حال ما در انجمن موسیقی به واسطه کیفیت‌های آن دوره تصمیم گرفتیم آن را با یک پالایش کیفیت صوتی، به مناسبت این ایام بازنشر کنیم. اجرای این آلبوم که به مناسبت اربعین حسینی منتشر شده، توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری استاد نادر مرتضی‌پور، دکلمه و شعرخوانی استاد علی معلم‌دامغانی، خوانندگی محمد عبدالحسینی و آهنگسازی غلامرضا حقیقی‌فرد صورت گرفته است.
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران افزود: «آوای سرخ هامون» آلبوم تصویری دیگری است که آیین‌های سوگ مناطق مختلف ایران را به تصویر می‌کشد. در این آلبوم 5اجرا از 4استان تهران، خوزستان، گیلان و گلستان آمده که طراحی آن سال گذشته توسط دکتر الله‌یاری صورت گرفته است. همچنین نماهنگ اربعینی «با تو می‌مونیم» نخستین تولید گروه سرود دفتر موسیقی است که منتشر شده است.
محمد الله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی گفت: با توجه به تأکیدی که وزارتخانه و معاون محترم امور هنری نسبت به این ایام داشتند و معتقد بودند که باید ادای دینی نسبت به این دریای بی‌کران عشق و علاقه مردم به سیدالشهدا(ع) شود، از ابتدای ماه محرم در انجمن موسیقی برنامه‌های مختلفی برنامه‌ریزی شد. از میان برنامه‌هایی که درنظر گرفته شد، امروز شاهد رونمایی از 2 آلبوم و نماهنگ «با تو می‌مونیم» مرتبط با اربعین هستیم.هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران درخصوص آلبوم «آوای سرخ هامون» و آیین‌هایی که در این آلبوم استفاده شده است، گفت: یکی از آیین‌هایی که در این آلبوم کار کردیم، آیین «علم‌بندی» است. علم‌بندی امام حسین(ع) در هر نقطه از ایران به یک شکل متفاوت برگزار می‌شود که تاکنون نه رسانه‌ای شده‌ و نه آنها را روی صحنه نشان داده‌ایم.
محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با قدردانی از زحمات تولیدکنندگان این آثار گفت: زحمت این آثار را دیگران کشیده‌اند و اجر آن نیز برای هنرمندانی است که این آلبوم‌ها و نماهنگ اربعین را تولید کرده‌اند و ما فقط آمده‌ایم از این آثار غباررویی کنیم. 
سالاری با اشاره به اهمیت جایگاه مداحان حسینی، گفت: چه هنری بالاتر از اینکه یک مداح چندین ساعت یک مجلس را اداره می‌کند و در هر لحظه آن نیز یک نغمه می‌خواند. مداحی مانند استاد حاج علی انسانی، کدام غزل را خوانده که خارج از گام‌های موسیقی و دستگاه‌های آوازی بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید