• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 21 شهریور 1401
کد مطلب : 171323
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MjD6G
+
-

تجاری‌سازی‌ ۱۵۰ طرح کلان ملی فناوری با کمک دانش‌بنیان‌ها

فناوری
تجاری‌سازی‌ ۱۵۰ طرح کلان ملی فناوری با کمک دانش‌بنیان‌ها

طی 3 سال گذشته، با کمک دانش‌بنیان‌ها ۱۵۰ طرح کلان ملی فناوری در حوزه‌های مختلف تجاری‌سازی شد.
به گزاش روابط ‌عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، طرح‌های کلان ملی فناوری، بخش مهمی از فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری محسوب می‌شوند. این طرح‌ها از ویژگی‌های بارزی مانند اثربخشی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی بین‌المللی بخش خصوصی برای انجام طرح‌های راهبردی و اقتدار آفرین، تجاری‌سازی تحقیقات کاربردی با سطوح فناوری بالا و کارآفرینی فناورانه برخوردارند.
اجرای این طرح‌ها نیازمند مشارکت گسترده بازیگران مختلف است که به نیازهای اساسی و راهبردی کشور پاسخ می‌گوید.
همچنین حمایت از این طرح‌ها، با توجه به آثار آنها در تولید، خودکفایی و اشتغال‌زایی، یکی از ابزارهای مهم در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود.
همزمان با تجاری‌سازی‌ این 150طرح کلان ملی، طی این 3 سال، ۸۰۰ میلیارد تومان هم قرارداد فناورانه با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد و پرداخت شده است.
اکنون طرح‌های کلان ملی فناوری در حوزه‌های سلامت، کشاورزی و صنایع غذایی، حمل‌ونقل پیشرفته، صنایع راهبردی، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، مواد، تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته، دیجیتال و هوشمند‌سازی‌، دانش‌های بنیادی و فناوری‌های سبز انجام می‌شود که در هرکدام از حوزه‌ها چندین طرح کلان ملی فناوری با موفقیت انجام شده است.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مهم‌ترین اولویت طرح‌های کلان ملی فناوری را محیط‌زیست دانست و گفت: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در توسعه فناور‌ی‌های سازگار با محیط‌زیست، اثرگذاری خود را به اثبات رسانده است و خوشبختانه، بخش عمده‌ای از طرح‌های کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم در حوزه محیط‌زیست تعریف شده است.
اکنون 7312شرکت دانش بنیان در کشور مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 4743شرکت به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان تولیدی و 2569شرکت در قالب شرکت دانش بنیان نوپا در حال فعالیت‌های فناورانه هستند.
با تصویب «قانون جهش تولید دانش بنیان» از سوی مجلس که بخشی از آن مانع از سرمایه‌گذاری شبکه بانکی در شرکت‌های دانش بنیان را رفع می‌کند، انتظار می‌رود که فرایند تجاری‌سازی‌ طرح‌های کلان ملی از سوی این شرکت‌ها شتاب فزاینده‌ای را تجربه کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید