چیرگی انگیزهها بر امکانات
مسعود درستی-مدیرعامل شرکت مترو
آنچه در طول عمر یکساله دوره کنونی مدیریت شهری بر ارکان مختلف آن گذشت، حاوی نکات متعدد و متنوعی است که مهمترین آنها، گام برداشتن در مسیرهای دشوار برای رسیدن به اهداف بزرگ آن هم با تکیه بر سلاح امید و انگیزه است؛ خصوصاً در برههای از زمان که مشکلات اقتصادی به قوت خود باقی بوده و همین ویژگی کار کردن در شرایط سخت و دشوار است که قابلیتهای ما انسانها را مجال به فعلیت رسیدن بیشتری میبخشد. به طور اخص در حوزه فعالیتهای حوزه حملونقل و ترافیک، خوشبختانه حرکات خوبی آغاز شده است که نمود عینی آن به مرور زمان مشخص میشود؛ شبکه متروی پایتخت و اتفاقاتی که طی یک سال گذشته بر روند توسعه آن گذشت، یکی از مصادیق این ادعاست. در شرایطی که تکمیل عملیات ساختمانی و تجهیز یک ایستگاه مترو (به ارزش پول امروز) مبلغی بیش از 300میلیارد تومان را طلب میکند و بهرهبرداری از یک ورودی جدید حداقل 50 میلیارد تومان پول نیاز دارد، شبکه متروی تهران شاهد افتتاح 4 ایستگاه و 11ورودی (با احتساب ورودیهای دوم ایستگاههای شهید رضایی و شهید اشرفی اصفهانی) از مهرماه سال گذشته تا به امروز بوده است؛ ضمن اینکه بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور نیز پس از 14سال به بهرهبرداری رسید و به اینها باید انعقاد 2 تفاهمنامه مهم برای شروع عملیات ساخت خطوط 10 و 11 را نیز اضافه کرد. قطار ملی مترو هم به لطف پروردگار مسیر پایانی تایید نهایی خود را این اواخر طی میکند تا امکان تولید انبوه آن جنبه واقعیت به خود بگیرد. از طرفی امیدواریم مردم شهر جدید پرند پس از حدود 10سال انتظار، اواخر امسال از خط متروی پرند بهرهمند شوند تا کام یک جمعیت نیممیلیون نفری از این امکان حملونقلی شیرین شود. افتتاح چند ایستگاه دیگر در خطوط 6 و 7 و تلاش برای تکمیل ایستگاههای باقی مانده این دو خط، یکی دیگر از اولویتهای شرکت متروی تهران بوده و هست و تمام آنچه گفته شد در شرایطی است که انگیزهها بر امکانات چیرگی یافتهاند و سختی کار باعث غلیان و جوشش انرژیهای مثبت برای اثبات توانمندیها شده است.