• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 شهریور 1401
کد مطلب : 170489
+
-

موج هفتم کرونا روی شیب نزولی

تعداد شهرهای قرمز نقشه کرونای کشور تک رقمی و به عدد 8رسیده است در تهران هم تنها ۵ درصد از مراجعه‌کنندگان نیاز به بستری دارند

 در آخرین رنگ‌بندی نقشه کرونایی کشور تعداد شهرهای قرمز تک رقمی شد و از 66شهر به 8شهر رسید. همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی هم از ۱۶۳ به ۱۱۶ شهر کاهش پیدا کرد. تعداد شهرهای زرد و آبی هم افزایش پیدا کرده و مناطق زردرنگ از ۲۰۷ به ۳۰۲ و آبی هم از ۱۴ به ۲۲ شهر رسیده است. آمار بیماران مبتلای قطعی به کووید19هم در حال کاهش است و پس از یک هفته دوباره سه رقمی شد. براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، روز گذشته 532بیمار جدید شناسایی شدند اما آمار فوتی‌ها همچنان دو رقمی است و روز گذشته هم 30نفر جان خود را از دست دادند. 
هفته گذشته هم ۲۵ استان کشور مرگ صفر و یک را ثبت کردند و حالا به‌گفته کارشناسان با تداوم روند فعلی، ایران تا پایان شهریور از موج هفتم کرونا عبور و بیماری فروکش خواهد کرد و تا قبل از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، شرایط رو به بهبود می‌رود. اما نکته‌ مهم احتمال بروز موج هشتم کرونا در فصول سرد سال است که با بسته شدن پنجره‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله تهویه هوا، چرخش ویروس منجر به افزایش بیماری در کشور می‌شود. البته براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، روند نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور همچنان ادامه دارد و میانگین رعایت این پروتکل‌ها به کمترین میزان طی دو سال اخیر رسیده است؛‌ 31.18درصد. حدود 21درصد مردم ماسک می‌زنند و 29درصد مردم هم فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت می‌کنند اما در پایانه‌های مسافربری، پاساژها، مراکز تفریحی و مراکز ورزشی استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌ها کمتر از میانگین کشوری است. رعایت تهویه مناسب در اماکن سربسته هم به 40درصد رسیده و 18استان هم کمتر از میانگین کشوری، این پروتکل را رعایت می‌کنند. هرمزگانی‌ها هم با 22درصد، کمترین آمار را دارند. البته با وجود کاهش رعایت پروتکل‌ها آمار تزریق واکسن رو به افزایش است. براساس اعلام حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، تزریق واکسن دوز یادآور افزایش داشته اما لازم است همه افراد واجد شرایط، واکسن یادآور خود را تزریق کنند چون فصول سرد در پیش است و احتمال بروز یک یا دو موج بیماری در ماه‌های باقی مانده سال، وجود دارد.

مرگ‌های کرونا در تهران تک‌رقمی شد
نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای تهران هم از روند نزولی موج هفتم کرونا در پایتخت خبر می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: «براساس آخرین اطلاعات، وضعیت بیماری در استان کاهشی بوده است. تعداد کل مراجعه روزانه به کلینیک‌های تنفسی حدود 3هزار نفر است و شاید تنها ۵ درصد این افراد نیاز به بستری شدن داشته باشند.» توکلی با بیان اینکه امیدواریم بیماری تا پایان شهریور شرایط آرام‌تری را تجربه کند، ادامه می‌دهد: «تعداد موارد بستری روزانه به حدود ۲۰۰ نفر رسیده و موارد مرگ مثبت کرونایی در تهران هم تک رقمی شده است» به‌گفته او یکی از مواردی که از حدود 2ماه قبل مشخص شد، این بود که بیماری بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال با بیماری زمینه‌ای دیده می‌شود که در این گروه هم واکسیناسیون با اقبال خوبی مواجه شد: «با توجه به اینکه از قله موج هفتم گذر کردیم، قطعا اگر با همین روال پیش برویم تا اوایل مهرماه موج هفتم بیماری بالاخره فروکش می‌کند.» 
این مسئول درباره پیش‌بینی بیماری در پاییز و زمستان و بروز پیک هشتم هم بیان می‌کند: «تصور نمی‌کنیم پس از برگزاری پیاده‌روی اربعین مشکل خاصی در بیماری رخ دهد و این مراسم هم با ملاحظات و دستورات لازم برگزار می‌شود. پیش‌بینی بروز موج هشتم سخت است اما با توجه به در پیش بودن فصل سرما و بروز بیماری‌های تنفسی نظیر آنفلوآنزا، یکی از نکات مهم برای کاهش بروز بیماری‌های تنفسی، تزریق واکسن آنفلوآنزا از اواخر شهریور تا اوایل مهر است.» او درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان تهران هم می‌گوید: «شرایط خوب است و افراد دارای بیماری زمینه‌‌ای و افراد بالای ۵۰ سال استقبال خوبی از واکسیناسیون داشتند. اکثر مردم دوز چهارم را تزریق کرده‌اند و می‌توان گفت استقبال از دوزهای یادآور واکسن در تهران مطلوب بوده است.» او تأکید می‌کند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ضرورت دارد چرا که هنوز شرایط کاملا عادی نیست و لازم است پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود: «فرهنگسازی استفاده از ماسک شکل گرفته اما لازم است که در محیط‌های بسته جدی‌تر گرفته شود.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید