• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 9 شهریور 1401
کد مطلب : 170170
+
-

مأموریت ویژه؛ حفظ سلامت زائران ایرانی در عراق

با وجود بازگشت آرامش به خیابان‎های بغداد، مقام‎های مسئول در تهران بر اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ سلامت زائران ایرانی حاضر در عراق تأکید دارند و اعلام می‎کنند حضور زائران کشورمان در راهپیمایی عظیم روز اربعین، منوط به برقراری کامل آرامش در عراق است.
به‎گزارش همشهری، عراق مدت‎هاست درگیر بحران سیاسی شده، اما وقتی روز دوشنبه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، اعلام کرد از عالم سیاست خداحافظی کرده، بغداد و برخی دیگر از شهرهای این کشور شاهد شکل‎گیری موج جدیدی از درگیری‎های خیابانی و حمله حامیان این جریان به مراکز دولتی و اشغال چند ساختمان در منطقه سبز بغداد بودند.
گسترش ناآرامی‎ها در عراق، زمینه‎ساز بروز نگرانی‎هایی در ایران نیز شد، چراکه از یک‎سو در آستانه برگزاری راهپیمایی روز اربعین قرار داریم و از سوی دیگر این کشور همواره پذیرای تعداد قابل‎توجهی از زائران کشورمان است. با توجه به این موضوع، از نخستین ساعت‌های بروز بحران، هماهنگی‎ها در سطوح مختلف برای حفظ سلامت شهروندان و زائران ایرانی حاضر در عراق از سوی مقام‎ها و نهادهای مسئول انجام شد.
بر همین اساس هم بود که مسئولان امنیتی وزارت کشور پس از گسترش ناآرامی‎ها در عراق، از مسدودشدن مرزهای زمینی 2کشور تا اطلاع‎ثانوی خبر دادند. اگرچه با فروکش کردن آشوب‎های خیابانی در این کشور اخبار از بازشدن مرزها به روی زائران ایرانی، به‎ویژه در سفرهای هوایی حکایت داشت، اما مسئولان ستاد مرکزی اربعین تأکید دارند زائران، برای سفر به عراق پیگیر اخبار رسمی از مبادی مورد تأیید باشند.

رایزنی با مقام‎های عراقی درباره راهپیمایی اربعین
از سوی دیگر ناآرامی‎ها در عراق نگرانی‎هایی را درباره نحوه برگزاری راهپیمایی اربعین به‎وجود آورده‎است؛ موضوعی که وزیر کشور دیروز در نشست ستاد مرکزی اربعین به آن اشاره و تأکید کرد برگزاری این راهپیمایی منوط به برقراری آرامش در عراق است.
احمد وحیدی با بیان اینکه رایزنی با مسئولان عراقی دراین زمینه ادامه دارد، افزود: اطمینان از سلامت و امنیت زوار ایرانی برای ما اهمیت محوری دارد و صرف اعلام بازگشایی مرزها از سوی مقام‎های عراقی کافی نیست. وی با ابراز نگرانی از وقایع پیش‌آمده در عراق، افزود: امیدواریم با رفع و رجوع شدن مسائل عراق، در موضوع راهپیمایی اربعین خللی وارد نشود. وحیدی با بیان اینکه به محض رفع مشکلات، اطلاع‎رسانی‎های لازم انجام خواهد شد، افزود: گفت‎وگوی ما با مسئولان عراقی مرتب انجام می‌شود. از طریق سفارت و کنسولگری خود با برخی از دوستان در عراق صحبت داشتیم و باید منتظر بمانیم تا شاهد آرامش بیشتر در عراق باشیم تا بعد بتوانیم تصمیم‎گیری کنیم.
وزیر کشور با تأکید بر اینکه اتفاقات عراق در آماده‎سازی زمینه‌های راهپیمایی اربعین در ایران تأثیری ندارد، گفت: جلسات با ستاد اربعین به‎صورت مستمر ادامه دارد. کار در طرف ایران با شتاب و قدرت لازم دنبال می‌شود و بسترها و نیازهای منطقه و مرزها در حال فراهم شدن است.

رسیدگی به زائران ایرانی با همه توان
از سوی دیگر اما پیگیری‎ها برای تأمین امنیت و سلامت زائران ایرانی حاضر در عراق در عالی‎ترین سطوح وزارت امورخارجه کشورمان نیز انجام شد. براین اساس وزیر امورخارجه در تماس تلفنی با سفیر ایران در عراق، با قدردانی از تلاش سفارت و سرکنسولگری‌های ایران، بر ضرورت پیگیری وضعیت همه زائران ایرانی حاضر در این کشور تأکید کرد.
حسین امیرعبداللهیان پس ‎از گفت‌وگوی تلفنی‌ با محمدکاظم آل‌صادق، در صفحه اینستاگرام خود تأکید کرد مجموعه وزارت خارجه با همه توان در حال هماهنگی و تدبیر برای حفظ آرامش و سلامت زوار ایرانی در عراق است. وی در این‌باره نوشت: «از شروع حوادث دوشنبه در عراق، من و همکارانم همه اتفاق‎ها را با دقت پیگیری کرده و در تماس مستمر با طرف‌های مختلف عراقی، همه تلاش خود را برای برگزاری پرشور اربعین حسینی و حفظ سلامت زائران ایرانی عتبات عالیات به‌کار بسته‌ایم.»
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از مأموریت ویژه‎ای خبرداد که برعهده سفیر ایران در عراق گذاشته است؛ «همه توان سفارتخانه و سرکنسولگری‌های کشورمان در عراق باید برای رسیدگی به زائران ایرانی بسیج شود.» امیرعبداللهیان به خانواده‌هایی که عزیزان‎شان در عراق هستند اطمینان داد که این وزارتخانه با همه توان در حال هماهنگی و تدبیر برای حفظ آرامش و سلامت زوار ایرانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید