• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 9 شهریور 1401
کد مطلب : 170146
+
-

مرز عراق برای زائران اربعین باز شد

مرزهای چهارگانه مهران، خسروی، چذابه و شلمچه بعد از یک روز تعطیلی از ساعت 16روز سه‌شنبه، 8شهریور به روی زائران باز شد

گزارش
مرز عراق برای زائران اربعین باز شد

سیده زهرا عباسی -  خبرنگار 

ناآرامی در شهرهای عراق طی روزهای گذشته تردد زائران اربعین را در هاله‌ای از ابهام قرار داده بود؛‌ به طوری که مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین دوشنبه ‌شب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد همه مرزهای زمینی ایران و عراق تا اطلاع ثانوی بسته است و هیچ فردی اجازه خروج از مرزها به قصد عراق را نخواهد داشت.
با توجه به این اطلاعیه مرزهای چهارگانه خسروی در کرمانشاه، مهران در ایلام و چذابه و شلمچه در استان خوزستان به روی زائران بسته شد و فقط امکان ورود زائران حاضر در کشور عراق وجود داشت. مسئولان این استان‌های مرزی تأکید می‌کردند این روزها شاهد موج بازگشت زائران حاضر در عراق هستند و هیچ دورنمای روشنی برای روزهای آینده و بازگشایی مرز وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان در این‌باره برنامه‌ریزی کرد. تا اینکه عصر روز گذشته در اعلامی غیرقابل پیش بینی مرزهای عراق از ساعت16 بازگشایی شد تا زائران بار دیگر راهی عتبات عالیات شوند.

مهمان‌نوازی‌ ایلامی‌ها
مرز بین‌المللی مهران یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تردد زائران اربعین حسینی است و پیش‌بینی شده اربعین امسال بیش از 70درصد زائران از این مرز تردد کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام با بیان اینکه به محض اعلام بسته بودن مرز از دوشنبه شب تدابیر لازم برای اسکان زائران حاضر در مهران اندیشیده شد، به همشهری می‌گوید:‌ تا بامداد سه‌شنبه زائران حاضر در مهران، چرداول و ایلام که موفق به خروج از مرز نشده بودند در مواکب و مساجد اسکان داده شده و حتی ظهر سه‌شنبه نیز با وعده ناهار پذیرایی شدند.
سعید هژبری با بیان اینکه مرز مهران با توجه به ناآرامی‌های عراق روز دوشنبه و سه‌شنبه خلوت بود، می‌گوید:‌ تمام شهرهای در مسیر مرزهای اربعین از زائران پذیرایی لازم را کردند و حتی به‌صورت خصوصی نیز در خانه‌های خود را به روی زائران گشودند.
وی آمار خروج زائران از مرز مهران طی 2روز گذشته را حدود 24هزار نفر برآورد و تأکید می‌کند پیش از بازگشایی مرز انتظار داشتیم از غروب دیروز (سه‌شنبه) شاهد موج بازگشت زائران حاضر در عراق تا حدود 15هزار نفر باشیم، اما حالا پیش‌بینی ما این است که اغلب زائران با دریافت اخبار مبنی بر برقراری امنیت در عراق بمانند. آن‌طور که علی عباس شفیعی، فرماندار مهران اعلام می‌کند روز گذشته حدود یک هزار زائر در مساجد و مواکب این شهر اسکان یافته‌اند، اما آمار تعداد بیشتری از زائران در ایلام و چرداول اسکان یافتند که این آمار به‌صورت لحظه‌ای در حال تغییر است و حالا بخش زیادی از آنها راهی عراق می‌شوند.

تردد زائران از مرزخسروی برقرار است
مسئولان استان‌های هم‌مرز با عراق اعلام می‌کنند که با همه دستگاه‌های خدمات‌رسان در شهرستان‌های مرزی در حال خدمات‌رسانی به زائران هستند.
به‌گفته فرماندار قصرشیرین، در استان کرمانشاه هم تا پیش از بسته شدن مرز روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰نفر و برخی روزها تا هزار نفر از مرز خسروی به سمت عتبات عالیات مشرف می‌شدند.
محمد حیدری تأکید می‌کند بعد از بسته شدن مرز زائرانی که از روزهای قبل آمده و پشت مرز مانده بودند روز گذشته (سه‌شنبه) به شهرهای خود بازگشتند. مدیر روابط‌عمومی استانداری کرمانشاه در این‌باره به همشهری می‌گوید: مرز خسروی با وجود اینکه شرایط اسکان تا 10هزار نفر به‌صورت همزمان را دارد، کمتر مورد توجه زائران قرار گرفته است. عبدالله الماسی تردد زائران از مرز خسروی را به‌صورت مستمر و بدون موج غیرقابل کنترل می‌داند.
استاندار کرمانشاه هم با بیان اینکه این استان آمادگی لازم برای پذیرایی از زائران اربعین را دارد به همشهری می‌گوید: دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مردمی همه تلاش خود را می‌کنند تا این مسیری که باز شده است به خوبی پذیرای زائران باشد.
بهمن امیری مقدم توضیح می‌دهد: اوضاع عراق به ثبات نزدیک شده است و به همین دلیل این کشور اعلام کرد مرزها باز شده و زائران در حال تردد هستند. به‌گفته او، اوضاع در مرزهای عراق عادی است و تردد بدون هیچ مشکلی در جریان است.

خوزستان، آماده پذیرایی از زائران 
در استان خوزستان هم اوضاع مانند ایلام و کرمانشاه است و درحالی‌که ظرفیت اسکان 5میلیون نفر در خوزستان فراهم شده، اما مسئولان طی دوشنبه شب تا ساعت16 روز گذشته زائران را از مرزهای چذابه و شلمچه به شهرهای خود هدایت می‌کردند. معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان می‌گوید: زائرانی که دیروز در مرزهای شلمچه و چذابه بودند در نهایت عزت و احترام و پذیرایی به شهرستان‌های محل سکونت خود عودت داده شدند. ولی‌الله حیاتی تأکید می‌کند برنامه‌ریزی لازم برای بازگشت تدریجی زائران به کشور در مرز شلمچه و چذابه‌ صورت گرفته بود. با وجود این بعد از اعلام بازگشایی مرز، حمید سیلاوی، فرماندار دشت آزادگان از بازگشایی مرز چذابه و همچنین شلمچه خبر می‌دهد و می‌گوید: ‌شرایط آرام ‌است و زائران برای زیارت می‌توانند از مرز خارج شوند.
مجید میراحمدی، معاون امنیتی و نظامی وزارت کشور در آخرین اظهارنظر خود بعد از بازگشایی مرز تأکید کرده بود که امنیت و آرامش در عراق حاکم شده ‌است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید