• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 8 شهریور 1401
کد مطلب : 170068
+
-

خسارت آلودگی هوا به اقتصاد جهان

معصومه میراوتاری‌کلایه؛ پژوهشگر محیط‌زیست

آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و زیست‌مولکول‌ها وارد اتمسفر کره زمین شوند. انجمن مشترک مهندسین آلودگی هوا و کنترل آن، آلودگی هوا را اینگونه تعریف کرده‌اند: «آلودگی هوا عبارت است از وجود یک یا چند آلاینده در هوای آزاد مانند گازها، بخارات، گردوغبار، بو، دود غلیظ با کمیت، مشخصات و زمان‌ماند کافی که برای زندگی انسان، حیوان و گیاه خطرناک و برای اموال مضر باشد یا به‌طور غیرقابل‌قبول مانع استفاده راحت از زندگی و اموال شود.» آلودگی هوا می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها در انسان یا گرمایش کره زمین شود. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا در سال۲۰۱۲ باعث مرگ 7میلیون انسان در سراسر جهان شد. مقداری از آلودگی هوا از منابع طبیعی مانند فعالیت آتشفشان‌ها و بیشتر آن ناشی از فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی یا فعالیت‌های کشاورزی است. تخمین زده می‌شود کاهش بهره‌وری و کاهش کیفیت زندگی ناشی از آلودگی هوا، سالانه ۵تریلیون دلار برای اقتصاد جهان هزینه دربردارد و در کنار تأثیرات منفی روی سلامت و افزایش مرگ‌ومیر، یکی از عوارض جانبی نظام اقتصادی معاصر و بیشتر فعالیت‌های انسانی است. اگرچه آلودگی هوا گاهی اوقات به‌طور نسبی کنترل و نظارت می‌شود؛ چون فناوری‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا نیز وجود دارد. برای کاهش اثرات آلودگی هوا، قوانین و مقررات بین‌المللی و ملی اجرا می‌شود. قوانین محلی در مواردی که به‌خوبی اجرا می‌شوند، منجر به بهبود سلامت عمومی شده‌اند. در سطح بین‌المللی نیز برخی از این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

برخی از راهکار‌های مبارزه با آلودگی هوا
  صرفه‌جویی در مصرف انرژی: در این صورت شما می‌توانید از تخریب محیط‌زیست با کاهش میزان سوخت‌های فسیلی که باید سوزانده شوند، جلوگیری کنید.
  از دستگاه‌های کارآمد انرژی استفاده کنید: چراغ‌های کم‌مصرف نسبت به لامپ‌های قدیمی بسیار بهینه‌تر هستند، برق کمتری مصرف می‌کنند، عمرشان طولانی‌تر است و به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کنند.
تلاش‌های چندگانه در سطوح شخصی، صنعتی و دولتی در سراسر جهان برای جلوگیری از شدت آلودگی هوا افزایش یافته است که یک اقدام مستقیم در افزایش گرمایش جهانی است. با اینکه ما امروزه شاهد یک‌سری نوآوری‌ها و آزمایش‌هایی هستیم که با گزینه‌های متناوب و غیرمتعارف برای کاهش آلاینده‌ها همراه است، اما همچنان عوامل اصلی آلودگی هوا دردسرساز هستند و باید توجه بیشتری به آنها شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید