• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 2 شهریور 1401
کد مطلب : 169494
+
-

آغاز نواندیشی در گردشگری جهان

حسن‌تقی‌زاده‌انصاری؛ رئیس جامعه گردشگری‌الکترونیکی

«بازنگری در گردشگری»، شعار سازمان جهانی گردشگری است و روز جهانی گردشگری در ۲۷سپتامبر با همین شعار برگزار می‌شود.
سازمان جهانی گردشگری ‌قبل از بیماری کووید-۱۹، رشد 3.3درصدی تعداد گردشگران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ و رسیدن به عدد یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون گردشگر تا سال۲۰۳۰ را پیش‌بینی کرد. اما همه‌‌گیری کرونا در جهان، شرایط را برای بازار گردشگری تغییر داد و ضربه سهمگینی بر این صنعت وارد کرد. به‌طوری که unwto اعلام کرد، صنعت گردشگری جهان در سال۲۰۲۱ میلادی به‌دلیل بحران کرونا حدود «2تریلیون دلار» از درآمد خود را از دست داد و روند احیای این صنعت «کند و شکننده» خواهد بود.
اکنون با گذشت ۳سال از بیماری کووید-۱۹ و‌کنترل اپیدمی و ارتقای ایمنی بسیاری از کشورها که اقتصاد آنها مبتنی بر گردشگری است، سعی کردند به رونق گردشگری بیفزایند. سکوت گردشگری در دوران پاندمیک این فرصت را به بسیاری از کشورها و فعالان داد تا در مورد ضعف‌ها و قوت‌ها و روش‌های بازآفرینی مجدد گردشگری بیندیشند. تعداد گردشگران ورودی جهان در آغاز سال‌جاری 2برابر تعداد ثبت شده در سال۲۰۲۱ شد. هدف سازمان جهانی گردشگری در طرح شعار «بازنگری در گردشگری» نواندیشی با تمرکز بر داشته‌ها برای باز کردن مسیر آینده است. فرصت بازنگری، گردشگری را برجسته می‌کند و مردم و سیاره در اولویت قرار می‌گیرند و بدین‌ترتیب دولت‌ها، مشاغل و جوامع محلی را با چشم‌انداز مشترک یک بخش پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف‌پذیرتر همزمان با روز جهانی گردشگری جمع می‌کند. از دیگر اهداف انتخاب شعار «بازنگری در گردشگری»، الهام‌بخشی پیرامون بازنگری و بازاندیشی به‌منظور توسعه از طریق ارزیابی مجدد ظرفیت‌ها، مهارت‌آموزی، تعهدپذیری مستمر، آموزش و اشتغال‌زایی و نیز اثرات گردشگری بر زمین و فرصت‌های رشد پایدارتر است. زوراب پلولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری نیز در پیام خود برای روز جهانی گردشگری در سال2022 و ‌شعار اعلام شده آورده است: «بازنگری در یکی از بخش‌های بزرگ اقتصادی جهان آسان نخواهد بود اما هم‌اکنون در راه خوبی هستیم. بحران کووید خلاقیت را برانگیخته و به آن کمک کرده است و این بیماری همه‌گیر، تغییر کار را تسریع کرده و چالش‌ها و فرصت‌های عظیمی برای اطمینان از بهره‌مندی افراد بیشتر با راه‌اندازی مجدد گردشگری به ارمغان آورد. در حال پیشرفت قابل توجه در تبدیل گردشگری به محرک اصلی اقتصادهای سبز، آبی و دیجیتال هستیم و اطمینان داریم رشد گردشگری به زیان مردم و سیاره نخواهد بود.»
اهداف سازمان جهانی گردشگری این فرصت را در اختیار متولیان و فعالان گردشگری کشورمان قرار می‌دهد که همزمان با برنامه‌ریزی به داشته‌های خود با ارزیابی مجدد ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، بررسی نقاط قوت و ضعف با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای آینده گردشگری تلاش کنند. شعار و ماموریت سال۲۰۲۲ همچنین فرصت مغتنمی است تا همزمان با دیگر کشورها از خطاها جلوگیری و موانع توسعه را مرتفع کرد. همچنین با مدیریت یکپارچه، افزایش دانش و مهارت‌ها، توسعه پایدار و گردشگری سبز باید مورد توجه قرار بگیرد و با ارج نهادن به فرصت تولد دوباره گردشگری از مواهب آن بهره‌مند شد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید