• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156667
+
-

کوتاه از حادثه/دستگیری 232ترقه‌فروش و کشف 2میلیون مواد محترقه

کوتاه از حادثه/دستگیری 232ترقه‌فروش و کشف 2میلیون مواد محترقه

تازه‌ترین طرح پلیس پایتخت که از چند هفته قبل با هدف برخورد با خرید و فروش و قاچاق مواد محترقه در آستانه چهارشنبه‌سوری آغاز شده بود، به بازداشت 232نفر و کشف حدود 2میلیون انواع مواد محترقه منجر شد.
به گزارش همشهری، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران دیروز در جمع خبرنگاران گفت: این طرح با مشارکت تمام کمیته‌های تخصصی ازجمله پلیس فتا، پلیس پیشگیری، ‌پلیس امنیت عمومی و... کلید خورد و همچنان نیز ادامه خواهد شد.
وی تصریح کرد: از زمان اجرای این طرح تا‌کنون حدود 2میلیون انواع مواد محترقه اعم از کم‌خطر و پرخطر کشف شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 9درصدی را نشان می‌دهد. همچنین 232نفر نیز در این مدت دستگیر شده‌اند که تعداد آنان در مقایسه با سال قبل رشدی 400درصدی داشته است. این در حالی است که 23دستگاه خودرو نیز توقیف شده است. فرمانده انتظامی تهران با بیان اینکه امسال پلیس تمرکز ویژه‌ای بر خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی داشت، گفت: در این مدت 84تارنما و صفحه در شبکه‌های اجتماعی که اقدام به خرید و فروش، تبلیغ و آموزش استفاده و ساخت مواد محترقه کرده بودند و بیش از 3میلیون و 400هزار دنبال‌کننده داشتند توقیف و 11نفر در این‌باره دستگیر شدند.
فرمانده انتظامی تهران با بیان اینکه در روز چهارشنبه آخر سال همکاران من در آماده‌باش کامل خواهند بود و در نقاط مختلف شهر به شکل محسوس و نامحسوس مستقر شده و اقدام به گشت‌زنی خواهند کرد، افزود: متأسفانه افراد سودجو با طرح ادعاهایی مبنی بر اینکه برخی مواد منفجره خطرناک نیستند، جوانان و نوجوانان را ترغیب به استفاده از آن می‌کنند؛ در حالی ‌که گاهی ممکن است یک ترقه دست‌ساز خطرناک، حادثه‌ای جبران‌ناپذیر به‌وجود بیاورد. به همین دلیل توصیه ما به خانواده‌ها این است که بر رفتار فرزندان خود در این فضا نظارت کنند.
به‌گفته وی، اگر پلیس در این ایام با افراد متخلف روبه‌رو شود، وسیله نقلیه آنها را متوقف و متخلفان را نیز بازداشت خواهد کرد و آنها تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت پلیس خواهند بود.

پلیس، مانع شادی مردم نیست
«پلیس به هیچ عنوان نمی‌خواهد مانع شادی مردم باشد ولی این شادی نباید موجب تضییع حقوق شهروندی و اختلال در نظم عمومی که خط قرمز پلیس است، شود.» سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: مواد محترقه‌ای که در این طرح کشف شده، به‌نوعی منجر به کاهش صدمات جانی و مالی به مردم و هزینه‌های اورژانس و آتش‌نشانی شده است. به‌گفته وی، تجربه سنوات گذشته نشان داده که استفاده از این مواد محترقه و منفجره آسیب‌های جبران‌ناپذیر جانی برای برخی افراد رقم زده و خوشبختانه با کشف این مواد، از آسیب‌های جدی که در انتظار شهروندان بود جلوگیری شد. در همین حال سرهنگ علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران نیز درباره کشفیات مواد محترقه به همشهری گفت: در حوزه پلیس اقتصادی نیز 122هزار قلم مواد محترقه غیرمجاز و قاچاق کشف و 14دستگاه خودرو در این رابطه توقیف و 10نفر دستگیر شده‌اند.

14مصدوم در حادثه انفجار گاز
انفجار گاز در خانه‌ای واقع در غرب پایتخت موجب تخریب آنجا شد و 14مصدوم برجا گذاشت. به‌گزارش همشهری، ساعت12:16 دیروز (دوشنبه) به آتش‌نشانی تهران خبر رسید که انفجار مهیبی در خانه‌‌ای واقع در خیابان آبشناسان محله جوانمردان اتفاق افتاده است. آنها در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند و عملیات آغاز شد. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در این‌باره گفت: آتش‌‌نشانان 3ایستگاه در مدت زمان 4دقیقه خود را به محل حادثه که ساختمانی 4طبقه بود رساندند. او ادامه داد: در زیرزمین این محل یک واحد ۶٠متری وجود داشت که انفجار شدیدی در آنجا رخ داده بود. در طبقه همکف نیز یک مغازه ساندویچی بود که خسارت‌هایی هم به آنجا وارد شده بود. واحدی که انفجار در آن رخ داده بود، تقریبا تخریب شده بود و در همین ساختمان و ساختمان‌های اطراف شکسته‌شدن شیشه‌ها مشاهده می‌شد. همچنین بررسی‌های اولیه نشان می‌داد انفجار در اثر نشت گاز از یکی از وسایل گازسوز بوده است. در همین حال یحیی صالح طبری، رئیس مرکز اورژانس تهران مصدومان این حادثه را ۱۴نفر اعلام کرد و گفت: ١٠نفر در محل درمان شدند. او ادامه داد: از مجموع مصدومان این حادثه 4نفر به مرکز درمانی منتقل شدند.

زن سارق طعمه‌هایش را بی‌هوش می‌کرد
زن سارق که از 13سال قبل تحت تعقیب مراجع قضایی بود، در دزفول دستگیر شد. به گزارش مهر، فرمانده انتظامی شهرستان دزفول گفت: این زن متهم است که با حضور در قطارهای مسافری، طعمه‌هایش را فریب داده و پس از بی‌هوش کردن آنها با تعارف کردن نوشیدنی یا غذای مسموم، اموالشان را به سرقت می‌برد. سرهنگ روح‌الله گراوندی ادامه داد: این زن تحت تعقیب مراجع قضایی در شهرهای مختلف بود تا اینکه معلوم شد در دزفول مخفی شده است و به‌دنبال ارجاع پرونده او به پلیس دزفول، مأموران کلانتری۱۲ با انجام گشتزنی‌های هدفمند، وی را شناسایی و دستگیر کردند. فرمانده انتظامی دزفول با بیان اینکه این فرد دارای سوابق متعدد بوده و بیش از ۱۳سال است که تحت تعقیب مراجع قضایی قرار دارد، تصریح کرد: در استعلامات به عمل آمده مشخص شده که این فرد دارای ۳۰پرونده قضایی در شعبات مختلف دادسرا است و سوابق کیفری اخاذی، سرقت، کلاهبرداری و اغفال جوانان در پرونده او دیده می‌شود. به‌گفته وی، متهم پس از دستگیری و تشکیل پرونده مقدماتی به مرجع قضایی معرفی و روانه زندان شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید