• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156647
+
-

نبرد 2500نفری با حوادث چهارشنبه‌سوری

جزئیات فعالیت‌های آتش‌نشانی برای ارائه خدمات در آخرین چهارشنبه سال، به نقل از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی

ویژه
نبرد 2500نفری با حوادث چهارشنبه‌سوری

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی از آماده‌باش نیروهای شیفت کاری و شیفت استراحت و استقرار خودروهای سبک و سنگین در میادین بزرگ و مناطق با بافت مسکونی متراکم خبر داد. به گزارش همشهری آنلاین، مهدی داوری دولت‌آبادی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره تمهیدات انجام شده برای برگزاری جشن آخرین چهارشنبه‌سوری قرن گفت: «در ۲سال گذشته مراسم آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری به‌دلیل شیوع بیماری کرونا چندان پررنگ و گسترده در شهر برگزار نشد، اما امسال انتظار می‌رود شهروندان آمادگی بیشتری برای به جا آوردن سنت‌های نوروزی از جمله چهارشنبه‌سوری داشته باشند؛ بنابراین سازمان آتش‌نشانی براساس وظایفی که بر ‌عهده دارد، تمهیدات ویژه‌ای به لحاظ آماده‌باش همه نیروها درنظر گرفته است؛ به‌گونه‌ای که 1500نفر از آتش‌نشانان را به‌صورت شیفت کاری و هزار نفر از نیروهای استراحت در ایستگاه‌ها را با فراخوان اعلام آمادگی داده‌ایم. همچنین خودروهای سبک و سنگین را در ۴۰۰نقطه از اماکن عمومی شهر مستقر کرده‌ایم. یکی دیگر از وظایف سازمان آتش‌نشانی، افزایش همکاری و تعامل با شهرداری‌های نواحی تهران است. در این همکاری از آنها درخواست شده سطل‌های زباله تخلیه و ضایعات آتش‌زا از معابر شهری در سریع‌ترین زمان پاکسازی شوند.»
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درباره جانمایی فضاهایی از شهر برای برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری هم گفت:‌ «شهروندان باید حق شهروندی را رعایت کنند و سازمان آتش‌نشانی به‌طور مشخص به‌دلیل آنکه چندان از نظر مدیریت شهری اشرافی به فضاهای باز شهری ندارد، نمی‌تواند فضایی را برای برپایی جشن پیشنهاد بدهد. این موضوع به تصمیم‌گیری مدیریت کلانشهری مربوط می‌شود. این موضوع سال‌هاست که مطرح شده و تاکنون خروجی خاصی نداشته است. درحالی‌که می‌توان با اختصاص چنین فضاهایی کنترل بیشتری بر برگزاری مراسم در شهر داشت.» داوری در ادامه به اقدامات انجام شده دیگر در این یک ماه اخیر اشاره کرد: «از ماه گذشته به‌دنبال تدابیر صورت گرفته، اقدامات مهم دیگری نیز در دستور کار قرار گرفت. کلاس‌های آموزشی متعددی در سراهای محله برای خانواده‌ها برپا و سایر کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری و آنلاین تشکیل شد. تبلیغات شهری به‌صورت گسترده روی بیلبوردهای معابر و میادین شهر آغاز شده است. برای اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی شهروندان یکسری ویدئوهای آموزشی در فضای مجازی منتشر شد که مورد توجه و استقبال شهروندان قرار گرفت و شاهد انتشار آن در کانال‌های محلی و رسانه‌های عمومی بوده‌ایم. برنامه‌ریزی سازمان آتش‌نشانی برای ۲۲منطقه تهران است و نباید فراموش کنیم که این جشن یکی از سنت‌های دیرینه‌ای است که موجب هیجان همه می‌شود. این هیجان را بین تمام شهروندان ساکن در مناطق شاهدیم و فرقی نمی‌کند که برای کدام منطقه از تهران باشد، اما سازمان آتش‌نشانی بیشترین توجه را به مناطق متراکم‌تر به لحاظ جمعیتی و همچنین تجزیه و تحلیل حوادث سال‌های گذشته در تهران دارد و برای چهارشنبه‌سوری ایمن، اقدامات ویژه در آن مناطق درنظر گرفته است و این اقدامات در حوزه‌های آموزشی، فرهنگسازی و راه‌های مقابله‌ای با حوادث است.»

در فضاهای بسته آتش بازی ممنوع
داوری به کاهش شیوع کرونا در سال۱۴۰۰ اشاره کرد؛ نکته‌ای که موجب شد تا پایتخت‌نشینان به برپایی این جشن تمایل بیشتری داشته باشند. او برای شهروندان توصیه‌هایی داشت و گفت: «در تعطیلات نوروز قرار است تمام اعضای خانواده‌ها در کنار هم تعطیلات خوبی را بگذرانند؛ بنابراین بهتر است به‌خاطر هیجان کاذب این شب، سبب ناراحتی در آغاز سال برای خود و خانواده‌ها نشوند. شهروندان باید همه نکات ایمنی را برای سلامت و پیشگیری از حوادث در نظر بگیرند و مهم‌ترین توصیه ما به آنها برحسب تجربیات سال‌های گذشته، این است که با توجه به اینکه بافت عمده پایتخت، آپارتمانی است، شهروندان ضمن دقت و احتیاط درباره خودشان به فکر زندگی سایر شهروندان در آن محدوده هم باشند. طی این سال‌ها مشاهده شده که حجم برپایی آتش آنقدر زیاد بوده که آتش از کنترل خارج و سبب حوادث غیرقابل جبرانی مانند آتش گرفتن خودرو، موتورسیکلت، وسایل منزل، درختان بزرگ و کهنسال باغچه منازل یا معابر شهری شده است. خواهش ما از شهروندان پرهیز از روشن کردن هرگونه آتش در فضاهای بسته مانند حیاط‌های کوچک و پارکینگ‌هاست. خانواده‌ها توجه داشته باشند که به‌هیچ‌وجه وسایل محترقه - چه کم و چه زیاد - را در منزل یا آپارتمان‌ها نگه‌داری نکنند که بسیار خطرناک است. اگر مواد محترقه را برای برپایی جشن شب چهارشنبه‌سوری در اختیار کودکان و نوجوانان می‌گذارید با نظارت بزرگترها باشد که خدایی نکرده به‌دلیل هیجانات سلامت کسی را تهدید نکنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید