• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156199
+
-

تزریق دوز چهارم به بیماران نقص ایمنی و مسافران خارجی

واکسیناسیون علیه کرونا تا 3دوز برای گروه سنی بالای 18سال و فاصله زمانی 3ماهه از تزریق نوبت دوم در حال انجام است اما براساس مصوبه جدید معاونت بهداشت وزارت بهداشت 3گروه دیگر هم مجاز به دریافت واکسن‌های نوبت سوم، چهارم و پنجم شده‌اند. بر این اساس تزریق دوز سوم برای گروه‌های سنی 12تا 18سال دارای ضعف سیستم ایمنی، دوز چهارم برای گروه سنی بالای 18سال دارای ضعف سیستم ایمنی و دوز چهارم و پنجم برای مسافران بین‌المللی فراهم شده است. با اینکه پیش از این متخصصان اعلام کرده بودند که افراد بالای ۶۵ سال یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند هم می‌توانند با دریافت دوز چهارم واکسن کرونا از مزایای آن بهره‌مند شوند، اما در نهایت اعلام شد که دریافت آن برای بیشتر افراد ضروری نیست و مقامات بهداشتی آمریکا هم اعلام کرده‌اند که دریافت دوز چهارم واکسن کرونا برای عموم مردم توصیه نمی‌شود. به همین دلیل در پروتکل جدید معاونت بهداشت و اعلام گروه‌های جدید واکسیناسیون اشاره‌ای به کادر درمان و گروه‌های سنی سالمندان و بالای 60سال نشده است. همچنین علاوه بر ایران تزریق دوز چهارم واکسن در برخی کشورهای دنیا برای افراد دارای نقص ایمنی هم مجاز شده و این در حالی است که براساس اعلام سایت «ourworldindata» تاکنون تنها 20درصد مردم دنیا دوز سوم واکسن‌ را تزریق کرده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) در این‌باره اعلام کرده: «افراد دارای نقص ایمنی، 3ماه پس از دریافت سومین دوز واکسن کووید۱۹ دوز چهارم را دریافت می‌کنند. پیش از این زمان تزریق دوز چهارم5 ماه بعد از تزریق دوز سوم بود که این مدت به 3ماه کاهش پیدا کرده است.» براساس اعلام CDC کاهش فاصله زمانی بین دوز سوم و چهارم واکسن کرونا برای حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه اعمال شده و این اقدام به پایان همه‌گیری کرونا هم کمک شایانی می‌کند: «اگرچه واکسن کرونا به‌صورت صددرصد از افراد در برابر بیماری محافظت نمی‌کند، اما خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.»

دوز سوم 12 تا 18 ساله‌ها 
براساس اعلام کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، دوز سوم واکسن برای گروه‌های سنی 12تا 18سال تنها برای کسانی تزریق می‌شود که دارای ضعف سیستم ایمنی باشند. این گروه با گذشت حداقل 4ماه از دوز دوم می‌توانند برای تزریق 2واکسن توصیه شده یعنی پاستوکووک یا سینوفارم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. براساس اعلام معاون بهداشت افرادی دارای نقص اولیه سیستم ایمنی، بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان یا شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو، بیماران دریافت‌کننده داروهای سرکوب‌کننده یا تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، افراد HIV مثبت، بیماران تحت درمان با دیالیز و... تنها با ارائه برگه از سوی پزشک متخصص امکان تزریق واکسن در نوبت سوم را خواهند داشت و برای افراد بدون برگه تأیید پزشک واکسن تزریق نخواهد شد.

دوز چهارم 18 سال به بالا 
همچنین براساس پروتکل اعلامی از سوی معاونت بهداشت، دوز چهارم واکسن برای گروه‌های سنی بالای 18سال هم تنها برای افراد دارای ضعف سیستم ایمنی و با گذشت حداقل 4ماه از دوز سوم انجام خواهد شد. افراد دارای نقص اولیه سیستم ایمنی، بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان یا شیمی‌درمانی و پرتو درمانی، بیماران پیوند عضو، بیماران دریافت‌کننده داروهای سرکوب‌کننده یا تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، افراد HIV مثبت، بیماران تحت درمان با دیالیز و... هم به مانند گروه سنی 12تا 18سال هم می‌توانند با ارائه برگه پزشک متخصص برای تزریق واکسن به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند. واکسن توصیه شده برای این گروه سنی به‌عنوان دوز چهارم، واکسن‌هایی با پلتفرم پروتئین نوترکیب (کووپارس، پاستوکووک و اسپایکوژن) است.

دوز پنجم مسافران خارجی 
سفرهای بین‌المللی هم با توجه به قوانین کشورهای مقصد، برخی مسافران را مجبور به تزریق واکسن در نوبت چهارم و پنجم کرده است. حالا براساس اعلام معاون بهداشت، مسافران عازم کشورهای خارجی که قبلا سه نوبت از واکسن‌های موجود در کشور را دریافت کرده‌اند براساس تصمیم کمیته ملی واکسن کووید19و به‌دلیل الزامات سفر برای تزریق یک یا 2نوبت واکسن دیگر می‌توانند به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند. این افراد می‌توانند با ارائه رضایت کتبی و آگاهانه و ارائه مدارک سفر در پایگاه‌های واکسن دوز چهارم را یک ماه پس از تزریق دوز سوم تزریق کنند. همچنین درصورت ضرورت و الزام پس از سه ماه مجاز به تزریق واکسن نوبت پنجم هم هستند، اما در شرایط اضطرار می‌توانند این مدت را به یک ماه کاهش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید