• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 اسفند 1400
کد مطلب : 155838
+
-

‌راهکار صنایع برای رونق گردشگری یزد

گردشگری
‌راهکار صنایع برای رونق گردشگری یزد

حمیده پازوکی - خبرنگار

یزد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های گردشگری ایران همواره مقصد گردشگران ایرانی و خارجی بوده و بخشی از اقتصاد این استان به گردشگری وابسته است. تا پیش از فراگیرشدن بیماری کرونا روند مشاغل مرتبط با گردشگری رشد فزاینده داشت، اما حالا برای رونق دوباره گردشگری در یزد به فعالیت‌های متمرکز و راهکارهای جدید نیاز است. همین رویکرد است که موجب شده مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری یزد، خبر از خوشه‌ صنعت گردشگری در این استان دهد. به‌گفته احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد، مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی از این اقدام برای توسعه این صنعت و جذب گردشگر حمایت می‌کنند.

‌خوشه صنعت گردشگری چیست؟
یکی از مفاهیم جدید حوزه اقتصادی، توسعه خوشه‌های کسب‌وکار است؛ مفهومی که بیشتر در زمینه صادرات، کشاورزی و صنعت مطرح شده اما در زمینه گردشگری هم معنادار است. براساس این مفهوم با ایجاد یک الگوی واحد در بین سازمان‌های اجرایی یک نهاد، بخش‌ها گرچه به‌دنبال ساز‌وکارهای خاص خود هستند اما هدف و منافع مشترکی را دنبال می‎کنند. خوشه گردشگری یکی از فرصت‌های خوب برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید و اشتغال است. معاون گردشگری میراث فرهنگی یزد درباره ایجاد خوشه صنعت گردشگری در این استان به همشهری می‌گوید: توسعه خوشه‌ای یکی از الگوهای موفق سازماندهی بنگاه‌های کوچک و متوسط است و به همین دلیل ایجاد این خوشه‌ها در استان یزد پیگیری شده.
هما خورشیدی ادامه می‎دهد: خوشه‌های گردشگری اساسا کسب‌وکارهای حوزه گردشگری مانند آژانس‎های مسافری، راهنماهای تور، هتل‌‌ها و مانند آن را به یک شبکه منسجم تبدیل می‌کند تا همه آنها در یک راستا حرکت کنند. به این ترتیب این خوشه‌ها تلاش می‌کنند منافع همه بخش‌ها در فعالیت‌های گردشگری استان حفظ و مشکلات کاری آنان هم در همین روند پیگیری و حل شود. وی با بیان اینکه این خوشه‌های کسب‌وکار در دسته‎بندی صنایع خرد قرار می‌گیرد، ادامه می‎دهد: تفاهمنامه با شرکت شهرک‌های صنعتی استان بسته شده است تا با کمک این شرکت ایجاد خوشه‎ صنعت گردشگری استان پیگیری شود.
اصغر نایب، رئیس جامعه هتلداران یزد هم با بیان اینکه ظرفیت هتل‌های استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری یافته است، درباره تأثیر نگاه یکپارچه به مشاغل حوزه گردشگری می‌گوید: باید مدیریت واحدی برای گردشگری داشته باشیم، هرچند در دنیا شهرداران تصمیم‌گیرنده هستند.

    
رویکردهای نو به گردشگری یکی از راهکارهای سازنده برای توسعه و رونق مشاغل این حوزه است، آن هم در شرایطی که مشاغل کوچک و مستقل به حمایتی یکپارچه برای ادامه حیات خود نیاز دارند.‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید