• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155796
+
-

بزرگ‌ترین تراژدی تاریخ فوتبال مکزیک

کوتاه از حادثه/17کشته در درگیری هواداران 2تیم

کوتاه از حادثه/17کشته در درگیری هواداران 2تیم


به‌دنبال درگیری خونین میان هواداران تیم‌های فوتبال کره‌تارو و اطلس در مکزیک، آمار غیررسمی از مرگ دست‌کم 17نفر در این درگیری‌ها حکایت دارد. درصورت تأیید این آمار، این حادثه بزرگ‌ترین تراژدی تاریخ فوتبال مکزیک لقب خواهد گرفت.
به گزارش همشهری به نقل از رسانه‌های مکزیک، روز شنبه، تیم‌های فوتبال کره‌تارو و اطلس در جریان هفته‌ نهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال مکزیک در استادیوم کورگیدورا به مصاف هم رفتند که در نیمه دوم مسابقه و در دقیقه 62حادثه هولناکی رخ داد. ده‌ها نفر از هواداران هر دو تیم که برای تماشای بازی به ورزشگاه رفته بودند، روی سکوها با هم درگیر شدند و این درگیری در چشم بر هم زدنی به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد. هواداران با استفاده از سلاح سرد یا کندن صندلی‌های ورزشگاه به جان هم افتادند و همین باعث شد که بازی متوقف شده و نیروهای امنیتی وارد ماجرا شوند.
پس از چند دقیقه درگیری در سکوها، به سمت زمین بازی کشیده شد و در آنجا، هواداران 2 تیم با مشت و لگد یا میله‌های فلزی جدا شده از سکوها به جان هم افتادند. شدت درگیری میان هواداران به حدی بود که مسئولان امنیتی بلافاصله درهای ورزشگاه را باز کردند تا زنان و کودکان بتوانند به سرعت از آنجا خارج شوند. آنها سپس تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها را شروع کردند اما شدت درگیری‌ها به حدی بود که تا چندین دقیقه ادامه داشت.
از روز گذشته تصاویر و ویدئوهای متعددی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که صحنه‌های وحشتناکی از زد و خورد میان هواداران را نشان می‌دهد. تصاویر افرادی که غرق خون روی زمین افتاده‌اند و مردانی که برهنه شده و در حال درگیری با هم هستند.
میکل آریولا، رئیس لیگ مکزیک در توییتر نوشت: خشونت غیرقابل‌قبول و تأسف‌بار در استادیوم کورگیدورا در کوئرتارو. کسانی که مسئول نبود امنیت در ورزشگاه هستند به طرز مثال‌زدنی مجازات خواهند شد. امنیت بازیکنان و هواداران ما در اولویت است!
هر چند پلیس مکزیک اعلام کرده که تاکنون گزارشی از مرگ‌ومیر ارائه نشده و فقط 22نفر در این درگیری‌ها مجروح و به بیمارستان منتقل شدند اما دیوید مدرانو، یکی از روزنامه‌نگاران مطرح مکزیک روز گذشته اعلام کرد که نخستین رقم غیررسمی قربانیان این درگیری 17کشته است. همچنین رسانه‌های محلی مکزیک اعلام کرده‌اند که آمار قربانیان این درگیری تا 25نفر افزایش خواهد یافت. اگر این رقم تأیید شود، این حادثه بزرگ‌ترین تراژدی تاریخ فوتبال مکزیک خواهد بود، حتی بزرگ‌تر از حادثه‌ای که در سال 1985در استادیوم المپیک رخ داد و در جریان آن 8نفر به‌دلیل ماندن زیر دست و پا جانشان را از دست دادند.

اسرار برنامه‌های گروهک تندر برای ترور 
در جریان سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی تندر که در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد، جزئیات برنامه‌ریزی این گروهک برای ترور و خرابکاری فاش شد.
به گزارش همشهری به نقل از مرکز رسانه‌ قوه قضاییه، در این جلسه که روز گذشته در شعبه 15و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، حسنی اعتماد، نماینده دادستان ادامه کیفرخواست پرونده را قرائت کرد و درباره برنامه‌ریزی گروهک جهت بمب‌گذاری در مصلای رشت گفت: اعضای این گروهک قصد داشتند در جریان نمازجمعه بمب‌گذاری را انجام دهند که خوشبختانه با دستگیری عناصر گروهک این عملیات ناکام ماند اما اماکن حساس دیگری در شهر رشت هدف عملیات نظامی قرار گرفت.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای ترور استاندار وقت گیلان ازجمله اقدامات دیگری است که جمشید شارمهد دستور آن را صادر کرده بود و آنها قصد داشتند مواد منفجره را در داخل چادر مسافرتی که در اطراف خانه استاندار تعبیه شده بود قرار دهند که خوشبختانه با شناسایی این چادر توسط پلیس عملیات صورت نگرفت.
نماینده دادستان گفت: اعضای گروهک تروریستی تندر قصد داشتند تا لوله‌های انتقال نفت بندر گناوه را منفجر کنند و برای انجام این کار اطلاعاتی را به‌دست آوردند. اعضای این گروهک اطلاعات به‌دست آمده را برای شارمهد ارسال کرده بودند، اما او انفجار را به زمانی دیگر موکول کرد و به اعضای گروه دستور داد برای انجام عملیات‌های دیگر به تهران و شمال بروند. اعضای این گروهک با هدایت شارمهد قصد داشتند برای افزایش تعداد تلفات، بمب‌گذاری با مواد سمی سیانور در نمایشگاه کتاب تهران انجام دهند، اما این عملیات به‌دلیل آتش‌سوزی در هتل محل اقامت آنها و هنگام ساخت بمب ناکام ماند.
وی توضیح داد: براساس اقاریر متهمان دستگیر شده، عناصر این گروهک قصد داشتند تا در سیستم تهویه مجلس مواد شیمیایی قرار دهند و در صحن پخش کنند، یکی دیگر از برنامه‌های آنها جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه و تأمین مالی برای انجام عملیات‌های تروریستی برنامه‌ریزی جهت سرقت از بانک‌ها و صرافی‌ها بود که هیچ‌یک از این برنامه‌ها به سرانجام نرسید.
در ادامه جلسه دادگاه صوتی از جمشید شارمهد پخش شد که در آن متهم دستور اقدام با خشونت تمام و بمب‌گذاری‌ها را می‌دهد و پس از آن قاضی صلواتی ختم جلسه دادگاه را اعلام و ادامه رسیدگی به پرونده را به زمانی دیگر موکول کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید