• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 اسفند 1400
کد مطلب : 155751
+
-

شهر موزه‌ها در کرمانشاه

ایجاد 14موزه در آینده نزدیک، کرندغرب را به شهر موزه‌های استان کرمانشاه تبدیل خواهد کرد

حمیده پازوکی - خبرنگار

کرند غرب در جنوب کرمانشاه، یکی از جذاب‌ترین مناطق این استان برای گردشگری است؛ شهری که صنایع آهنگری و چاقوسازی معروفی دارد، طبیعتش دیدنی است و حالا قرار است به‌عنوان شهرموزه استان، 14موزه در آن ایجاد شود تا بر جذابیت‎هایش افزوده شود.
آنطور که رئیس گروه موزه‌های کرمانشاه خبر داده، برنامه‌ریزی برای تبدیل شهر کرندغرب به‌عنوان شهر موزه‌ها در حال انجام است و طرح محتوایی 7موزه در مورد تنبور، آهنگری، عکس، اسناد، گیاهان دارویی و درمان سنتی، طبیعت و مطبخ برای تأیید به وزارت میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فرستاده شده است.

بخش خصوصی، پیگیر موزه‌ها
اکرم طهماسبی درباره اینکه چرا این موزه‌ها در کرندغرب ایجاد خواهند شد به همشهری می‌گوید: در سفری که مدتی قبل به کرند غرب داشتم، بعضی اهالی این شهر به من مراجعه و درباره مجموعه‌های ارزشمند مانند تنبورهای قدیمی، دست‌سازه‌های چوبی، آهنگری، چاقوسازی و... صحبت کردند. از آنان خواستم که این مجموعه‌ها را تبدیل به موزه‌ کنند تا دیگران هم بتوانند آنها را ببینند.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی این شهر طرح‌های محتوایی موزه‌ها را نوشته است، می‎افزاید: باتوجه به اینکه طی سال‌های اخیر رویکرد و سیاست وزارت میراث فرهنگی در بحث راه‌اندازی موزه‌ها، مشارکت بخش خصوصی است، این 7موزه هم توسط بخش خصوصی راه‌اندازی خواهند شد و به آنها تسهیلاتی اعطا می‌شود.

استانداردهای موزه رعایت می‌شود
رئیس گروه موزه‌های کرمانشاه درباره اینکه موزه‌های کرند غرب استانداردهای موزه را خواهند داشت یا خیر، می‌گوید: طرح این موزه‌ها تهیه شده است و کارشناسان اداره کل موزه‌ها آنها را تأیید کرده‌اند. این موزه‌ها در حد و ابعاد موزه‌های درجه یک کشور نیستند، اما حداقل استانداردهای موزه را دارند تا بتوانند برای بازدیدکنندگان جذاب باشند.
به‌گفته طهماسبی، شهرستان دالاهو فقط یک موزه مردم‌شناسی دارد و 7موزه یادشده تا دهه فجر سال آینده در این شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.
وی درباره این موزه‌ها توضیح می‎دهد: مجموعه‌هایی که قرار است در موزه‌های کرند غرب به نمایش گذاشته شود، ارزشمند هستند؛ به‌عنوان مثال موزه طبیعت مجموعه‌ای از دست‎سازه‌های چوبی است که در یک ساختمان قدیمی به نمایش گذاشته خواهد شد.
 از طرفی کرندغرب خاستگاه تنبور است و در موزه تنبور مجموعه‌ای ‌ساز قدیمی که متعلق به چند نوازنده تنبور شهر است، جمع‎آوری خواهد شد. رئیس گروه موزه‌های کرمانشاه درباره این موضوع که برای این موزه‌ها کار تحقیقاتی هم انجام خواهد شد یا نه، افزود: از محل موزه‌ها بازدید و طرح در شورای فرهنگی اداره کل موزه مطرح شده است. در این طرح‌ها ویژگی‌های لازم برای ساختمان موزه‌ها، اطلاعات لازم برای ارائه به بازدیدکنندگان، چیدمان و مسائلی از این دست آمده تا همه این مجموعه‌ها با بیان درست موزه‌ای به نمایش گذاشته شوند. طهماسبی همچنین با بیان اینکه این موزه‌ها می‌توانند تأثیر مهمی بر رونق گردشگری شهرستان دالاهو و شهر کرندغرب داشته باشند، می‌گوید: دالاهو شهرستانی پویا از نظر گردشگری است، میراث تاریخی زیادی در آن قرار دارد و استان به این شهرستان اهمیت بسیاری می‎‌دهد و به همین دلیل افزایش جاذبه‌های آن بسیار مهم است. وی ادامه می‎دهد: با توجه به اینکه شهرستان بر سر راه مسافران عتبات‌عالیات قرار دارد، موزه‌ها می‌توانند به پربار شدن گردشگری کمک کنند.

پای کار هستیم
ایجاد امکانات بیشتر برای شهرهای گردشگری همیشه موجب رونق آنها می‌شود؛ موضوعی که فرماندار شهرستان دالاهو هم با آن موافق است. کرم محمدی با اینکه هنوز از طرح تبدیل کرندغرب به شهر موزه‌ها خبر ندارد، اما از آن استقبال می‌کند و به همشهری می‌گوید: شهرستان ما قدمت تاریخی زیادی دارد و آثار آن به دوره ساسانی بازمی‎گردد، آبشارهای متعدد هم موجب جذابیت طبیعی آن شده و برای گردشگران واقعا جالب توجه است. 
وی ادامه می‎دهد: ایجاد این موزه‌ها به نفع شهرستان است و موجب رونق گردشگری و درنتیجه معیشت مردم خواهد شد. این کار ارزش شهرستان را افزایش خواهد داد و ما در این زمینه آماده همکاری با میراث‌فرهنگی استان هستیم. 
فرماندار دالاهو با بیان اینکه صنایع‌دستی و سازه‌های ارزشمندی در این شهرستان تولید می‌شود، ادامه می‎دهد: نمایش این تولیدات ارزشمند در جلب توجه جوانان علاقه‎مند برای سفر به دالاهو مؤثر است. بیشتر ساکنان شهرستان با صنایع‌دستی آشنا هستند و افزایش سفرها به منطقه می‌تواند فروش این محصولات را افزایش دهد.

  
گردشگری یکی از راه‌های مؤثر در بهبود مناطقی است که با وجود داشته‌های فرهنگی و طبیعی محروم مانده‌اند؛ از همین رو هر قابلیتی مانند موزه می‌تواند به جلب گردشگران کمک کرده و شهرستانی زیبا مانند دالاهو را به مقصد 
سفر تبدیل کند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید