• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 15 اسفند 1400
کد مطلب : 155689
+
-

که سبز می‌خواهمت ...

نگاه
که سبز می‌خواهمت ...

فاطمه عباسی - روزنامه‌نگار

کاشتن درخت به‌عنوان هدیه برای عزیزان، چند سالی است که مد شده و خیلی‌ها به جای کادوهای تکراری، به یکدیگر درخت هدیه می‌دهند. ممکن است شما هم جزو کسانی باشید که درخت هدیه داده‌اید یا برعکس، درخت هدیه گرفته‌اید، روی تپه‌ها یا باغ‌های اطراف تهران. اما بعد از گرفتن این هدیه، از درختی که اسمتان روی پلاکی که بر شاخه‌اش آویزان است، نوشته شده خبر دارید؟
   
امروز روز درخت‌کاری است و شهرداری‌ها، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد هزاران نهال را به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌دهند تا در حیاط خانه‌ها، محوطه ویلاها یا حتی در اطراف شهر کاشته شوند. تعداد زیادی از شهروندان در این روز درخت می‌کارند و حتی آنهایی که علاقه چندانی به گل و گیاه ندارند هم، همراه همسایه و دوست و آشنا راهی می‌شوند برای گرفتن نهال و درخت‌کاری. اما آیا کسی می‌داند که سرنوشت این درخت‌ها چه می‌شود؟
   
درخت‌ها در شهرهایی مثل تهران سرنوشت‌های متفاوتی دارند. برخی آنقدر عزیز می‌شوند که معماری خانه‌ها را به خاطرشان تغییر می‌دهند تا درخت آسیبی نبیند و برخی به‌خاطر کارهای عمرانی یا از بی‌توجهی خشک شده و از بین می‌روند. تقدیر نهال‌هایی که کاشته می‌شوند، چه به‌عنوان هدیه و چه به مناسبت روز درخت‌کاری، هم همین است. کسی نیست که نداند این نهال‌ها نیاز به مراقبت و نگهداری دارند، اما معمولا بعد از چند وقت به فراموشی سپرده شده و بدون آب رها می‌شوند. تنها تعدادی از این درختان توسط مأموران شهرداری یا برخی از افرادی که دلسوز طبیعت هستند آبیاری می‌شوند و باقی آنها معمولا خشک شده و از بین می‌روند. اکثر نهال‌ها و درختچه‌هایی هم که به‌عنوان هدیه و به‌صورت نمادین و فانتزی با شناسنامه و کلی جزئیات مرتبط به مالکیت کاشته می‌شوند، تنها منبع درآمدی هستند برای عده‌ای خاص که بعد از کاشت درخت آن را رها می‌کنند و کاسبی از این راه برایشان مهم‌تر از حفظ درختان است.
   
اگر قرار است در این روز درختی بکارید، اول به درخت گوشه حیاط یا جلوی در خانه‌تان نگاهی بیندازید و ببیند که حالش خوب است یا نه؟ حتما ببینید در پارک نزدیک خانه درخت‌های بیچاره با فیلتر سیگار و پوست تخمه آراسته نشده باشند و اگر چنین بود لطفا به داد این درخت‌های بیچاره برسید. یادتان باشد که صرف کاشتن نهال مهم نیست، بلکه فرهنگسازی‌ درباره مراقبت از این موجودات زنده و نگهداری این نهال‌هاست که اهمیت دارد تا سال‌های سال این درختان بتوانند سرزنده بمانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :