• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 اسفند 1400
کد مطلب : 155532
+
-

پایان دوران خوش رومن

چلسی، هرگز روزگاری خوش‌تر از 2دهه اخیر نداشته و ‌احتمالا هرگز نخواهد داشت؛ وقتی رومن آبراموویچ چلسی را خرید، آبی‌های لندن یک تیم تقریبا معمولی بودند که روزگاری، یک‌بار دستشان به جام قهرمانی لیگ انگلیس رسیده بود. آبراموویچ اما چلسی را به یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان تبدیل کرد. دوران خوش رومن و چلسی اما به پایان رسیده و میلیاردر روسی گفته است که می‌خواهد باشگاه را بفروشد. به گزارش بی‌بی‌سی، آبراموویچ آخر هفته در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم سخت فروش باشگاه را گرفته است. او در بیانیه‌اش گفته نمی‌خواهد وام‌هایی که برای باشگاه گرفته را پس بگیرد و خودش آنها را پرداخت خواهد کرد.
تصمیم فروش چلسی، به‌گفته رسانه‌ها در انگلیس به نقل از منابع نزدیک به آبراموویچ، بعد از آن جدی شد که ثروتمند روس ترسید که تحریم‌ها علیه مسکو، دامن او را هم بگیرد. نهادهای دولتی در روسیه و همینطور افراد نزدیک به رئیس‌جمهور این کشور یعنی ولادیمیر پوتین، به‌خاطر تهاجم مسکو به اوکراین، تحریم شده‌اند. گفته می‌شود آبراموویچ 55‌ساله، روابط نزدیکی با پوتین دارد. او البته این ادعا را رد می‌کند. آبراموویچ در بیانیه‌ای که در این‌باره منتشر کرده، گفته است که درآمد حاصل از فروش، به قربانیان جنگ اوکراین اختصاص داده خواهد شد. او در این بیانیه آورده است: «در شرایط فعلی، تصمیم گرفته‌ام که باشگاه را بفروشم چون فکر می‌کنم این کار به نفع باشگاه، هواداران، کارکنان و همینطور شرکا و اسپانسرهای آن خواهد بود.»
گفته می‌شود قیمت باشگاه حدود 4میلیارد دلار خواهد بود. آبراموویچ در سال 2003چلسی را به قیمت 140میلیون پوند خرید. از زمان خرید باشگاه، چلسی در کنار موفقیت‌های خیره‌کننده، به نماد تزریق پول به باشگاه‌های فوتبال اروپایی تبدیل شد. در دوران آبراموویچ، چلسی تقریبا هر جام بزرگ ممکن را کسب کرده است؛ ازجمله 2 بار لیگ قهرمانان، 5‌بار جام حذفی و لیگ برتر، 2 ‌بار لیگ اروپا و 3‌بار جام اتحادیه. این موفقیت‌ها با حضور بازیکنان و البته مربیان زیادی در این دوران به‌دست آمده؛ در دوران آبراموویچ، 13مربی متفاوت روی نیمکت تیم نشسته‌اند. آبراموویچ همچنین 2‌میلیارد پوند هم در بازار نقل و انتقالات برای خرید بازیکن پرداخت کرده است.
اقدام به فروش چلسی، از نظر بسیاری اقدامی پیش‌دستانه به شمار می‌رود. سخنگوی آبراموویچ گفته  که این تاجر روس، کار نادرستی انجام نداده که نگران باشد. با این حال برخی منابع گفته‌اند او از ترس تحریم‌ها، می‌خواهد ویلاها و دیگر دارایی‌هایش در انگلیس را هم بفروشد. بسیاری در انگلیس، آبراموویچ را یکی از اثرگذارترین و چشمگیرترین شخصیت‌های فوتبال این کشور می‌دانند و معتقدند حضور او در فوتبال انگلیس، چنان اثری بر آن گذاشته که پیش از آن هرگز سابقه نداشته است. بعد از حضور آبراموویچ بود که دیگر ثروتمندان خارجی به خرید دیگر باشگاه‌های انگلیسی علاقه نشان دادند.

محرومیت روس‌ها از کشتی جهان
تبعات جنگ روسیه و اوکراین بالاخره به رشته کشتی هم کشیده شد. اتحادیه جهانی کشتی علاوه بر منع میزبانی کشورهای روسیه و بلاروس، آنها را از حضور در تمامی رقابت‌های کشتی محروم کرد. پیش از این فدراسیون‌های تکواندو، جودو و وزنه‌برداری نسبت به جنگ روسیه و اوکراین واکنش نشان داده بودند. فدراسیون جهانی تکواندو، دان9 افتخاری رئیس‌جمهور روسیه را هم پس گرفت. فدراسیون جودو هم ریاست افتخاری پوتین بر فدراسیون جهانی جودو را لغو کرد و فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ورزشکاران و مسئولان روسیه و بلاروس را تحریم کرد و میزبانی مسابقات بین‌المللی را از این دو کشور گرفت.
روس‌ها پیش از این اتفاقات هم شرایط خوبی در ورزش دنیا نداشتند و به‌دلیل دوپینگ سیستماتیک از حضور در تمامی میادین ورزشی محروم بودند. آنها با پرچم کمیته المپیک کشورشان در رقابت‌ها شرکت می‌کردند. تحریم روسیه در کشتی بسیار عجیب بود چراکه نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی با حمایت روس‌ها به این سمت رسیده بود و البته خود روس‌ها نفوذ زیادی در کشتی دنیا دارند. روس‌ها قدرت اصلی کشتی آزاد، فرنگی و بانوان محسوب می‌شوند و به‌عبارتی قهرمان سنتی رقابت‌های جهانی و المپیک هستند. تحریم آنها منجر به افت شدید کیفی مسابقات خواهد شد. بنابراین احتمالا این تصمیم اتحادیه جهانی زمان زیادی به طول نخواهد انجامید و محرومیت روس‌ها حداقل در کشتی تعلیق خواهد شد. زمان آغاز محرومیت آنها هم بسیار هوشمندانه بود به این دلیل که این محرومیت پس از پایان جام یاشاردوغو که روس‌ها در آن حضور داشتند اتفاق افتاد که نخستین مسابقات دارای رنکینگ سال2022محسوب می‌شد. موموشویلی رئیس فدراسیون کشتی روسیه هم پیش از اعلام محرومیت از سوی اتحادیه جهانی اعلام کرده بود تیم جوانان آنها در مسابقات قهرمانی اروپا در بلغارستان شرکت نخواهد کرد و عملا این تحریم تا به اینجا اثری روی کشتی روس‌ها نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :