• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154882
+
-

مرور خاطرات گذشته ۳۰‌ثانیه قبل مرگ

دانش
مرور خاطرات گذشته ۳۰‌ثانیه قبل مرگ

تیمی از دانشمندان تصمیم گرفتند امواج مغزی یک بیمار 87ساله را که به صرع مبتلا شده بود اندازه‌گیری کنند. اما در طول ضبط عصبی، او دچار یک حمله قلبی مرگبار شد و به این ترتیب یک ضبط غیرمنتظره از یک مغز درحال مرگ را ارائه داد. به گزارش بی‌بی‌سی، به این ترتیب ضبط امواج مغزی این بیمار نشان داد که 30ثانیه قبل و بعد از آن، امواج مغزی از همان الگوهای‌رؤیا دیدن یا یادآوری خاطرات پیروی کرده است. فعالیت مغز از این نوع می‌تواند نشانه آن باشد که آخرین یادآوری زندگی احتمالا در آخرین لحظات زنده بودن فرد ظاهر می‌شود.
دکتر اجمل زمار، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت آنچه تیم مستقر در ونکوور به‌طور تصادفی به‌دست آوردند، نخستین ثبت مغزی در حال مرگ بود. این اتفاق در واقع کاملا تصادفی بود، ما برنامه‌ای برای انجام این آزمایش یا ضبط این سیگنال‌ها نداشتیم. اگر بخواهم از منظر فلسفی حرف بزنم، حدس می‌زنم که اگر مغز یک بازگشت به عقب انجام دهد، احتمالا دوست دارد به جای چیزهای بد، چیزهای خوب را یادآوری کند. اما آنچه به یاد ماندنی است برای هر فردی متفاوت است.
دکتر زمار، که اکنون جراح مغز و اعصاب در دانشگاه لوئیزویل است، گفت: 30ثانیه قبل از اینکه قلب بیمار خونرسانی به مغز را متوقف کند، امواج مغزی او از همان الگوهایی پیروی کرد که در زمان انجام ما وظایف شناختی مانند تمرکز، ‌رؤیا دیدن یا یادآوری خاطرات می‌کرد.
این جریان 30ثانیه پس از توقف ضربان قلب بیمار – یعنی زمانی که معمولا در آن بیمار مرده اعلام می‌شود - ادامه یافت. این احتمالا می‌تواند آخرین یادآوری خاطراتی باشد که در زندگی تجربه کرده‌ایم و آنها در آخرین ثانیه‌های قبل از مرگ در مغز ما تکرار می‌شوند.
این مطالعه همچنین سؤالاتی را در مورد اینکه چه زمانی زندگی دقیقا به پایان می‌رسد، یعنی زمانی که قلب از تپش می‌ایستد یا مغز از کار می‌افتد، ایجاد می‌کند. زمار و تیمش هشدار داده‌اند که نمی‌توان از مطالعه یک مورد به نتایج گسترده‌ای دست یافت. این واقعیت که بیمار مبتلا به صرع با خونریزی و تورم مغز بود، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. اما آنها امیدوارند که انتشار این یک مورد انسانی بتواند دری را برای مطالعات دیگر در مورد لحظات پایانی زندگی باز کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید