• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 اسفند 1400
کد مطلب : 154804
+
-

عضو کمیسیون مشترک:

مخالفان صیانت نگران سودهای میلیاردی هستند

گفت‌وگو
مخالفان صیانت نگران سودهای میلیاردی هستند

پس از تصویب جنجال‌برانگیز کلیات «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت، علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین به‌شدت از همکاران خود انتقاد کرد. این نماینده با تأکید بر اینکه «مصوبه‌ای که تصویب شده اراده مجلس است و اراده مجلس هم اراده ملت است و هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را باطل اعلام کند» گفت:«در ‌شأن معاونت قوانین نیست که بگوید مصوبه نمایندگان مجلس قانونی است یا نیست.»

این ادعا که معاونت قوانین مجلس رأی کمیسیون طرح صیانت از فضای مجازی را باطل کرده، درست است؟
مگر کسی می‌تواند رأی نماینده مجلس را باطل کند؟ مجلس محل قانون‌گذاری جمهوری اسلامی است. هیچ‌کسی نمی‌تواند قانونگذار باشد و هیچ‌کسی هم غیر از شورای نگهبان نمی‌تواند درباره مصوبه ‌نظر دهد و بگوید که مصوبه مجلس اشکال دارد یا نه. مصوبه‌ای که تصویب شده اراده مجلس است و اراده مجلس هم اراده ملت است و هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را باطل اعلام کند.
معاونت قوانین مجلس ایراداتی گرفته و خواسته تغییراتی که در طرح صورت گرفته، براساس ماده۱۴۲ باشد، نظر شما چیست؟
معاونت قوانین خلاف‌گویی کرده و بیش از اندازه حرف زده است. در ‌شأن معاونت قوانین نیست که بگوید مصوبه نمایندگان مجلس قانونی است یا نیست. مگر آنها سرممیز نمایندگان هستند، نمایندگان مجلس خودشان می‌دانندکه چه اقدامی انجام دهند. معاونت قوانین مجلس خیلی‌خیلی حرف بی‌جایی زده و اصلا مجلس زیر بار این حرف‌ها نخواهد رفت. تنها شورای نگهبان است که می‌تواند مصوبات مجلس را ممیزی کند، آن هم برای اینکه خلاف شرع و قانون اساسی نباشد. نمایندگان ملت هر چیزی را در هر حوزه‌ای که بخواهند، مختارند که تصویب کنند.
درباره شفاف‌سازی این طرح اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر؟
البته این طرح شفاف است ولی باز هم باید شفاف‌تر شود. ۴۸جلسه کمیسیون مشترک به‌صورت آنلاین و زنده پخش شد. نسخه آخری هم که بعد از ۴۸جلسه تنظیم شده باید در سامانه بارگذاری شود تا مردم در جریان قرار گیرند.
از نظر شما مخالفان چه کسانی هستند؟
اکثر مخالفان افرادی هستند که در حال سودجویی از فضای مجازی هستند. مخالفان این طرح با ایجاد صفحه‌های مجازی نگران سودهای میلیاردی خود هستند. آنها بدون پرداخت مالیات و بدون دیده شدن هر کاری دوست دارند انجام می‌دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید