• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 اسفند 1400
کد مطلب : 154600
+
-

در سفر رئیسی به قطر 14 سند همکاری امضا شد

ائتلاف با همسایه علیه تحریم

دولت
ائتلاف با همسایه علیه تحریم

قطر به‌عنوان نخستین مقصد سفر سیدابراهیم رئیسی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس میزبان گفت‌وگوهای توسعه مناسبات همکاری و برنامه فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی روابط 2کشور بود. رئیس‌جمهور چه در برنامه‌های حضور اجلاس شانگهای و اکو در تاجیکستان و ترکمنستان و چه در سفر روسیه فهرست موارد عملیاتی و مشخصی از زمینه‌های همکاری با هرکدام از این کشورها را با خود برده است. او در سفر قطر چاره‌اندیشی بر سر یکی از مسائل مزمن روابط همسایگی ایران و قطر بر سر برداشت نامتوازن از منابع گازی خلیج‌فارس را مدنظر قرار داد. رئیسی شاید درمان این معضل را جدا از تحریم‌ شرکت‌های نفتی غربی در ارتباط با خود قطری‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و برداشت‌ها دنبال می‌کند. در اقدامی از پیش اعلام نشده، شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر شخصا برای استقبال از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه دوحه حضور پیدا کرد و همراه با سیدابراهیم رئیسی عازم دیوان امیری شد تا استقبال رسمی انجام شود.
سیدابراهیم رئیسی در نخستین روز سفر خود به دوحه، پایتخت قطر با تمیم بن حمد آل ثانی دیدار و گفت‌وگو کرد.  پس از این دیدار، وزیران امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و نیروی ایران با همتایان قطری خود در حضور رئیس‌جمهور و امیر قطر اسناد همکاری 2کشور را امضا کردند. براساس گزارش ایرنا، ۱۴سند همکاری امضا شده در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتیرانی، رادیو و تلویزیون، سیاست خارجی (لغو روادید)، برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی است. رئیسی در نشست خبری مشترک خود با امیر قطر که در پایان دیدارش برگزار شد، گفت: در این دیدار توافق کردیم 2کشور از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها و تعمیق مناسبات در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند. طرفین با توجه به قرابت سرزمینی و همسایگی و منافع و مزیت‌های مشترک اقتصادی تصمیم گرفتند با افزایش روابط و تنوع‌بخشی به زمینه‌های همکاری گام‌های جدی و جدیدی برای تقویت روابط بردارند. به‌گفته رئیس‌جمهور این توافق‌ها برای افزایش همکاری‌های جدی در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، زیرساختی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگ بوده است؛ «همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای ازجمله مبارزه با تروریسم، وضعیت افغانستان و قاچاق مواد‌مخدر نیز تبادل‌نظر و توافق کردیم که مبارزه با تروریسم و اشکال مختلف آن یکی از اولویت‌های ماست. توانمندی‌های ایران در مبارزه موفق با تروریسم در سوریه و عراق، قدرتی امنیت‌ساز نه‌تنها برای منطقه بلکه برای جهان محسوب می‌شود.» رئیس‌جمهور گفت: همانطور که در روز تحلیف اعلام کردم، دست دوستی به‌سوی همه کشورهای منطقه علی‌الخصوص همسایگان در راستای منافع متقابل ملت‌ها و تعامل حداکثری دراز می‌کنم. بار دیگر لازم می‌دانم از مهمان‌نوازی امیر محترم قطر و دولت قطر تقدیر و تشکر کنم.

دنبال جهش در روابط منطقه‌ای هستیم
رئیس‌جمهور در بخشی از این نشست خبری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تحول و جهش در روابط منطقه‌ای است، گفت: این سفر فصل نوینی در روابط ایران و قطر ایجاد خواهد کرد. البته این سفر یکی از گام‌های تحول‌آفرین در روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه همسایگان در منطقه خلیج‌فارس قلمداد می‌شود. سطح همکاری‌های موجود بین کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت‌های عظیم موجود نیست و جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال آن است که در چارچوب سیاست همسایگی و تقویت و ارتقای روابط منطقه‌ای کمک کند.
او همچنین با بیان اینکه به‌دنبال تحول در روابط منطقه‌ای در جهت تعامل، همکاری و همگرایی هستیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که همیشه در کنار منافع کشورها و ملت‌های مستقل می‌ایستد. ما در دوران سختی دوستی خود را به همه کشورهای منطقه ثابت کرده‌ایم. بسیاری از کشورهای منطقه این حقیقت را درک کرده‌اند و در این زمینه تجربیات مشابهی دارند.
رئیس‌جمهور اشاره‌ای هم به مذاکرات در حال برگزاری وین برای رفع تحریم‌های آمریکا داشت و گفت: جمهوری اسلامی ایران فاتح 2میدان جنگ علیه تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی بوده است. آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی به اثبات برساند. برای رسیدن به توافق «تأمین منافع ملت ایران به‌خصوص لغو تحریم‌ها»، «تضمین معتبر» و «بسته شدن پرونده‌های ادعاهای سیاسی» ضروری است.

منطقه وارد مرحله جدیدی شده است
رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: اکنون واضح است که منطقه ما وارد مرحله جدیدی شده است. بعد از چند دهه حضور متجاوزانه و اشغالگرانه نیروهای سلطه‌گر در حال بازگشتن به‌دست ملت‌های منطقه است و این پیروزی نیست مگر با مقاومت ملت‌ها. کشورهای منطقه باید با رایزنی‌ و گفت‌وگوهای بیشتر مدیریت بحران‌ها و حل و فصل مسائل را به‌صورت درون‌منطقه‌ای پیگیری و عملیاتی کنند. درس مهم تحولات چند دهه گذشته این است که اول تجاوزگری محکوم به شکست است، دوم مقاومت جواب می‌دهد و سوم اینکه هیچ ‌یک از مسائل منطقه راه‌حل نظامی ندارد.  در این نشست خبری همچنین شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با ابراز خشنودی از امضای چند توافقنامه و یادداشت تفاهم بین قطر و جمهوری اسلامی ایران گفت: این یک مسئله بسیار مهم است و باید اجرای آن پیگیری شود. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با اشاره به مسئله فلسطین تصریح کرد: درباره مسئله فلسطین مذاکره کردیم، به اعتبار اینکه مسئله اصلی منطقه است، و بر ضرورت توقف تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین، ایجاد راه‌حلی براساس قطعنامه‌های بین‌المللی، حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خودشان و زندگی مسالمت‌آمیز و با کرامت آنها تأکید کردیم. امیر قطر در جریان سفر رئیسی به این کشور پیراهن تیم ملی فوتبال کشورش را که به شکلی نمادین و به مناسبت برگزاری جام‌جهانی۲۰۲۲ در این کشور، شماره ۲۲ نیز روی آن حک شده است، به رئیسی هدیه کرد. این پیراهن به امضای همه بازیکنان تیم ملی قطر رسیده است.

مکث
امروز سخنرانی رئیسی در اجلاسیه مجمع دوحه

امروز صبح ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز با خوشامدگویی امیر قطر آغاز به‌کار خواهد کرد. پس از آن سخنرانی دبیرکل این مجمع و سپس سخنرانی روسای‌ جمهوری کشورهای عضو ازجمله ایران انجام می‌شود. در این نشست رؤسای‌جمهور و نمایندگان ۱۱کشور عضو همچون الجزایر، مصر، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ونزوئلا و اعضای ناظر شامل آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی حضور دارند. اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴درصد از تولید گاز جهان، ۶۷درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران تاسیس شد، از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۳نشست در سطح وزیران و 5نشست در سطح سران برگزار شده است و ششمین نشست سران این مجمع قرار است امروز در دوحه برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید