• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154494
+
-

جزئیات تازه از جنایات گروهک تندر

داخلی
جزئیات تازه از جنایات گروهک تندر

در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی تندر، جزئیات تازه‌ای از جنایات این گروهک فاش شد. 
به گزارش همشهری به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، این جلسه صبح دیروز در شعبه۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و در  ابتدا حسنی اعتماد، نماینده دادستان در جایگاه ایستاد و با بیان کیفرخواست جزئیات تازه‌ای از جنایات این گروهک تروریستی را فاش کرد. او گفت: انفجار در کفشداری حرم امام‌خمینی در تاریخ ۳۰آبان سال۸۸ ازجمله اقدامات تروریستی گروهک تندر است که توسط فردی به نام بیژن عباسی با نام مستعار پیروز انجام شد. در جریان این بمب‌گذاری از آنجا که متهم شناسایی شده بود، ضامن بمب را کشید و خود را منفجر کرد و خوشبختانه در جریان این عملیات شهروندان آسیب ندیدند. 
در ادامه این جلسه فیلم کوتاهی از بمب‌گذاری گروهک تندر در حرم امام‌خمینی(ره) نیز به نمایش درآمد.  نماینده دادستان با اشاره به عملیات بمب‌گذاری در دهانه سد سیوند گفت: بنابر اقاریر اعضای دستگیرشده گروهک، مجید راستگو با دستور شارمهد قصد انجام بمب‌گذاری در سد سیوند شیراز را داشت و چندین مرتبه با دوربین‌های نقشه‌برداری به محل سد رفته و به‌گفته خودشان حدود ۸کیلومتر در راستای شناسایی محل پیاده‌روی کرده‌اند. پس از تهیه فیلم‌ها و اطلاعات لازم جمشید شارمهد از آمریکا دستور بمب‌گذاری در مردادماه۸۵ را صادر کرد اما به‌علت آبگیری، بمب‌گذاری در سد سیوند خسارت جانی نداشت و پس از انجام عملیات، این گروهک با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این عملیات را هم بر عهده گرفتند.
حسنی اعتماد با اشاره به دیگر اقدامات این گروهک تروریستی گفت: پیش از انفجار سد، مجید راستگو نسبت به ترور مهندس پروژه سد، اقداماتی را انجام داده بود و بنا داشت تا با قراردادن بمب زیر خودروی مهندس سد، او را ترور کند که موفق نشد. گروهک تروریستی تندر پس از خروج از شیراز با هدایت جمشید شارمهد اقدام به انجام فعالیت‌های تروریستی در سایر شهر‌های کشور کردند و براساس اعترافات اعضای دستگیرشده مجید راستگو و محسن اسلامیان برای انجام بمب‌گذاری‌های متعدد به قم سفر کردند. مطابق دستور شارمهد، عناصر گروه ابتدا به حوزه علمیه افغانستانی‌ها رفتند و برای بمب‌گذاری آنجا را مورد بررسی قرار دادند، اما به‌دلیل آنکه در آن زمان افراد کمی در آن حوزه حضور داشتند از بمب‌گذاری در آنجا صرف‌نظر کردند. آنها سپس تحقیقات خود را درباره مدرسه فیضیه قم آغاز کردند و راستگو با تغییر چهره وارد مدرسه فیضیه شد و اطلاعات لازم را به‌دست آورد. اعضای گروه تصمیم داشتند مواد منفجره را در لوله‌های نازک تعبیه کنند و پس از تهیه لباس روحانیت مواد منفجره را در جلیقه و زیر لباس خود قرار دهند و با تغییر چهره وارد مدرسه فیضیه شوند، اما به‌دلیل ترس عناصر گروه از شناسایی خود، عملیات را لغو کردند. حسنی اعتماد در ادامه گفت: با تأیید جمشید شارمهد تصمیم بر این شد تا افراد با تغییر چهره وارد حوزه علمیه قم شوند تا یک کیف حاوی مواد منفجره را در یکی از کلاس‌ها و کیفی دیگر را در کتابخانه آیت‌الله گلپایگانی قرار دهند. پس از بمب‌گذاری شیراز مواد منفجره‌ای باقی مانده بود که راستگو و اسلامیان مسئول انجام عملیات بودند و قرار بود در تاریخ پانزدهم اردیبهشت‌ماه سال۸۷ و راس ساعت19:30 عملیات بمب‌گذاری در حوزه علمیه قم انجام شود، اما به‌دلیل احتراق مواد منفجره در هتل جهان تهران عملیات آنها با شکست مواجه شد. نماینده دادستان ادامه داد: پس از این واقعه، جمشید شارمهد دستور داد تا تمهیدات لازم برای خروج اسلامیان از کشور فراهم شود. وی همچنین درباره وسایل کشف‌شده از گروهک تروریستی تندر نیز گفت: چندین شیشه مواد شیمیایی، ۶بسته پودر سیانور، چندین اسلحه و ... از این گروهک کشف شده است. با اعلام این جزئیات از پرونده، قاضی صلواتی ضمن اعلام ختم جلسه ادامه رسیدگی را به زمانی دیگر موکول کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :