• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154368
+
-

مذاکرات هسته‌ای؛ از وین تا مونیخ

رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با مکرون: هرگونه توافق در وین منوط به «لغو تحریم‌ها»، «ارائه تضمین معتبر» و «بسته‌شدن مسائل و ادعاهای سیاسی» است

دیپلماسی
مذاکرات هسته‌ای؛ از وین تا مونیخ

این روزها در شرایطی که مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین به‌صورت مستمر و فشرده ادامه دارد، کنفرانس امنیتی مونیخ نیز به کانون دیگری برای رایزنی‌های هسته‌ای تبدیل شده  و حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این کنفرانس، بستر مناسبی برای تبیین مواضع و دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی ایران در زمینه احیای توافق هسته‌ای 2015 فراهم کرده‌است.
به گزارش همشهری، برهمین اساس هم بود که حسین امیرعبداللهیان در دیدار با همتای هلندی خود در حاشیه پنجاه‌وهشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، بر موضع ایران مبنی بر ضرورت رفع همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام و لزوم توجه به رعایت خطوط قرمز کشورمان در روند مذاکرات درحال انجام در وین تأکید کرد. وی همچنین در دیدار با وزیر امور خارجه سوئد، بار دیگر بر اراده جدی تهران برای حصول توافقی خوب درصورت عمل طرف‌های مقابل به تعهدهای خود تأکید کرد. اینها درحالی بود که در دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل‌متحد نیز بررسی روند مذاکرات در وین از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی دوطرف بود و آنتونیو گوترش تأکید کرد: «همه منتظریم یک توافق مورد قبول همه طرف‌ها برای اجرایی شدن هرچه زودتر آن ازسوی طرف‌های مذاکره و تأمین منافع ایران حاصل شود.»

تأکید امیرعبداللهیان بر مواضع اصولی ایران
ازسوی دیگر وزیر امورخارجه در دیدار با همتای آلمانی خود با بیان اینکه اگر همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع ایران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت، توصیه کرد طرف مقابل در این گام‌های آخر اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.
امیرعبداللهیان همچنین با تأکید بر اینکه ایران از روز نخست برای یک توافق خوب عزم جدی داشته، گفت که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف‌های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت درنظر داشته باشند و تلاش کنند پس‌از سال‌ها بی‌عملی، نقش مؤثری در تأمین حقوق مشروع ایران به‌عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند. وی همچنین با رد برخی اظهارات درخصوص تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی، تصریح کرد که تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند: «اگر همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع ایران توجه شود، می‌توان در وین به توافق دست یافت.»
تأکید امیرعبداللهیان بر مواضع اصولی ایران در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین درحالی است که به‌نظر می‌رسد طرف‌های اروپایی قصد دارند همچنان با بهره‌گیری از حربه ضرب‌الاجل‌های ساختگی، مذاکره‌کنندگان کشورمان را تحت‌تأثیر قرار دهند؛ بر همین اساس هم بود که صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر با تکرار ضرب‌الاجل‌های ساختگی، گفت که همه عناصر یک توافق در وین روی میز است، اما اگر خیلی زود مذاکرات به نتیجه نرسد، احتمال شکست آن وجود دارد.
اولاف شولتز با انداختن توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین ایران، تلاش کرد چنین القا کند که مقام‌های ایران یک انتخاب دارند؛ «اکنون لحظه رویارویی با حقیقت است». وی مدعی شد ایران هسته‌ای برای آلمان قابل‌قبول نیست و دلیل آن را غیرقابل مذاکره بودن «امنیت اسرائیل» دانست.  همه اینها در شرایطی است که برخی شواهد موجود از پیشرفت حدود 98درصدی در مذاکرات برای رسیدن به توافقی موردقبول طرفین حکایت دارد و برخی منابع معتقدند هیأت‌ها به کفایت مذاکرات رسیده‌اند و توافق در انتظار اتخاذ تصمیم‌های سیاسی در دوسوی میز است. منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده کشورمان تأکید دارند ایران توانسته شاخص‌های مدنظرش برای راستی‌آزمایی را به‌دست آورد و در رابطه با تضمین تعهد آمریکا به تعهداتش در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی، تاکنون تضمین‌های قابل‌توجهی به‌دست آمده‌است و البته تلاش برای دریافت تضمین‌های بیشتر تا دقایق پایانی کار ادامه دارد. در یکی، دو روز اخیر برخی منابع رسانه‌ای و سیاسی از احتمال بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌ها برای برخی مشورت‌ها و اتخاذ تصمیم‌های جدید خبر دادند، اما به‌نظر می‌آید هیأت‌های مذاکره‌کننده با جدیت و اختیار لازم مذاکرات را تاکنون پیش برده‌اند. با وجود این درصورت نهایی شدن پیش‌نویس توافق، حضور وزیران امورخارجه طرف‌های برجامی در وین در روزهای آینده محتمل است.

مکث
تأکید رئیس‌جمهور بر 3شرط برای هرگونه توافق در وین

رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود، هرگونه توافق در وین را منوط به «لغو تحریم‌ها»، «ارائه تضمین معتبر» و «بسته‌شدن مسائل و ادعاهای سیاسی» دانست. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه هیأت ایرانی با جدیت در حال پیشبرد مذاکرات وین است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه کرده و پیشنهادهای مطرح شده از سوی طرف‌های دیگر مذاکره را براساس میزان انطباق آنها با منافع ملت ایران، مورد بررسی قرار داده ‌است. وی با بیان اینکه هیأت ایرانی بارها اعلام کرده از ابتکاراتی که متضمن تأمین و حفظ حقوق ملت ایران باشند، استقبال می‌کند، اظهار کرد: فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ملت ایران مطرح شده‌اند و چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند. رئیسی با بیان اینکه سابقه تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش‌های متعدد این آژانس مبنی‌بر تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گواهی بر دروغین بودن ادعاهای برخی کشورهاست، ادامه داد: ایران برای اثبات حسن‌نیت خود همواره بر همکاری‌ حرفه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید داشته است و دراین راستا باید مراقب فتنه‌انگیزی دشمنان بود. امانوئل مکرون نیز در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات وین حاصل شده ‌است و این امیدواری وجود دارد که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید