• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 اسفند 1400
کد مطلب : 154329
+
-

آمدنش بهر چه بود؟

عزیزی‌خادم رفت اما ابهامات در مورد نصب و عزل او باقی ماند

بهروز رسایلی

با جو تندی که در هفته‌های اخیر به‌وجود آمده بود، هیچ‌کس تعجب نکرد از اینکه اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در جلسه روز پنجشنبه‌خود به اتفاق آرا شهاب عزیزی‌خادم را از ریاست این مجوعه عزل کردند. از روی بمباران خبری روزهای گذشته، به وضوح می‌شد چنین نتیجه‌ای را حدس زد. عزیزی‌خادم رفت و در انتخابی عجیب‌تر، تا زمان تشکیل دوباره مجمع، میرشاد ماجدی، سرپرست جدید فدراسیون فوتبال لقب گرفت. دوران حضور عزیزی‌خادم در فدراسیون حتی به یک‌سال هم نرسید. با این حال ابهامات زیادی در دل این دوران کوتاه‌مدت باقی ماند.

   این فضای غبارآلود
آیا عزیزی خادم گزینه مناسبی برای ریاست بر فدراسیون فوتبال بود؟ آیا او در مدت یک‌سال گذشته عملکرد مطلوب و شایسته‌ای داشت؟ شاید ما هم با هیأت‌رئیسه و منتقدان موافق باشیم و جواب هر دو سؤال منفی است. با این حال چیزی که آدم را متعجب می‌کند، عزم کم‌سابقه و شگفت‌انگیز هیأت‌رئیسه برای تغییر رئیس در اسرع وقت است؛ آنچه مشابه آن را در دوره‌های گذشته با وجود همه مشکلات نمی‌دیدیم. عزیزی‌خادم کارنامه موفقی در فدراسیون نداشت، وعده‌هایش را عملی نکرد، ادبیات و اطرافیان او در ‌شأن این سمت نبودند و بزرگنمایی‌اش در مورد دستاوردهای فوتبال ایران باعث آزار بود. با تمام اینها اما واکنش هیأت‌رئیسه طوری بود که انگار فوتبال ایران گرفتار یک بحران عظیم بوده و اگر چنین مداخله سریعی وجود نمی‌داشت، این کشتی غرق می‌شد. این روزهای آخر هیچ‌کس حاضر به کوچک‌ترین حمایتی از عزیزی‌خادم نبود و این در حالی است که او کمتر از یک‌سال پیش با رأی بسیار بالا رئیس فدراسیون فوتبال شد. عزیزی‌خادم در انتخابات اسفند99با کسب 35رأی در کنار کیومرث هاشمی که 24رأی به‌دست آورده بود به دور دوم رسید و آنجا با نتیجه 49بر 38هاشمی را شکست داد. خب این جماعت حالا کجا هستند؟ اساسا چرا آن زمان عزیزی‌خادم را برگزیدند؟ با کدام کارنامه و پشتوانه؟ اصلا آمدنش بهر چه بود که حالا با این سرعت نیاز به عزلش باشد؟ حتما تصدیق می‌کنید که فضای فعلی غبارآلود است و شاید بهتر باشد قضاوت را به زمانی دیگر یا تکمیل اطلاعات موکول کنیم.

   نکات مثبت و منفی
در مجموع کارنامه شهاب عزیزی‌خادم هم مثل هر مدیر دیگری نکات مثبت و منفی داشت. در این دوران کوتاه اتفاقات خوبی مثل انتخاب مهدی مهدوی‌کیا به‌عنوان سرمربی تیم ملی امید رخ داد، حقوق داوران افزایش یافت و رسیدگی بیشتری به تیم ملی بانوان شد. با این حال به‌نظر می‌رسد کفه نکات منفی سنگین‌تر بود. فدراسیون فوتبال موفق نشد حتی برای مسابقات حیاتی تیم ملی در انتخابی جام‌جهانی کمک‌داور ویدئویی به ورزشگاه آزادی بیاورد، مسابقه با کره‌جنوبی به دلایل نامعلوم بدون تماشاگر شد، همچنین با وجود عادی شدن زندگی در کشور، مسابقات لیگ برتر هم پشت درهای بسته باقی‌ماند، پرسپولیس و استقلال با اهمال فدراسیون فوتبال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند و حرف و حدیث‌های زیادی هم در مورد مسائل مالی فدراسیون، ازجمله ادعای یک شکایت خارجی عجیب به‌خاطر لغو بازی دوستانه با ونزوئلا و نیز پرداخت پاداش به اعضا و نزدیکان فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسید. همه این موارد دست به‌دست هم داد تا پرونده حضور عزیزی‌خادم در فوتبال زودتر از آنچه انتظار می‌رفت بسته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید