• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 28 بهمن 1400
کد مطلب : 154090
+
-

ما جام می‌خواهیم

باریج‌اسانس بعد از 2سال حضور در لیگ والیبال، امروز در فینال بازی می‌کند؛ خمسه سرمربی تیم می‌گوید به دومی راضی نیست

ما جام می‌خواهیم

باریج‌اسانس کاشان پدیده این فصل لیگ برتر والیبال زنان است. این تیم امروز در فینال بازی می‌کند و برای رسیدن به این بازی، تیم بزرگی به نام ذوب‌آهن را شکست داده است. برای کاشانی‌هایی که فقط 2سال است در لیگ برتر بازی‌ می‌کنند، شکست‌دادن ذوب‌َآهن که 6قهرمانی دارد، باید در حد قهرمانی ارزش داشته باشد؛ اما فاطمه شعبان‌خمسه، سرمربی این تیم می‌گوید نه او و نه شاگرادنش راضی به دومی نیستند: «ما جام می‌خواهیم.»

  از ابتدای فصل گفته می‌شد که باریج این فصل مدعی است اما انتظار نمی‌رفت که فینالیست شوید.
ما در شروع فصل 2بازیکن اصلی‌مان مونا آشفته و مهسا کدخدا را نداشتیم. آنها به همراه تیم ساپیا در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرده بودند و 2هفته اول دور از تمرینات تیم بودند. به همین دلیل در شروع فصل، زیاد هماهنگ نبودیم. همه تیم‌ها برای ما قابل احترام هستند و همه بازی‌ها برای ما حکم فینال را داشت، اما برایمان مهم بود که 2مدعی اصلی لیگ، ذوب‌آهن و سایپا را شکست بدهیم. در دور رفت به آنها باختیم اما در دور برگشت عملکرد قابل‌قبول‌تری داشتیم. ذوب‌آهن را بردیم و اگر بعضی از مسائل نبود، حتی می‌توانستیم سایپا را هم شکست بدهیم.

  تیم شما 2سال است که در لیگ برتر بازی می‌کند و تجربه زیادی ندارد. شاید بشود بازیکن خوب خرید و توان تیم را بالا برد اما رسیدن به شخصیت تیمی زمان‌بر است.
درست است. ما 2سال است که از لیگ‌یک به لیگ برتر رسیده‌ایم. بازیکنان تیم‌هایی مثل ذوب‌آهن و سایپا سال‌هاست کنار هم بازی می‌کنند و به هماهنگی کامل رسیده‌اند اما بازیکنان ما مدت کمی است که کنار هم هستند. مسئله بعدی مسئله روانی است. در بازی اول با ذوب‌آهن تیم ما به مسائل روانی باخت نه فنی. در بازی دوم و سوم توانستیم مدیریت روانی خوبی داشته باشیم و باخت را جبران کنیم. این مسائل خیلی مهم هستند اما بازیکنان تیم ما انگیزه بالایی برای رقابت دارند. مدیریت باشگاه و برنامه‌ریزی‌هایی که برای تیم داشتند هم مؤثر بود. ما نزدیک به 5ماه در کاشان بودیم و روزی 2جلسه تمرین داشتیم. این مسئله هم آمادگی بازیکنان را بالا می‌برد و هم نگاه آنها را به رشته‌شان حرفه‌ای می‌کند. ما 6بازیکن متولد دهه80 داریم. جوانان در کنار باتجربه‌ها توانستند عملکرد خوبی داشته باشند و توانایی‌هایشان را به نمایش بگذارند.

  این فصل بازی‌های لیگ، آنلاین از صفحه آپارات فدراسیون پخش می‌شود. این دیده‌شدن چقدر روی بازی بازیکنان و کیفیت لیگ تأثیرگذار بود؟
خیلی زیاد. وقتی بازیکن می‌داند که دیده می‌شود و کسانی هستند که بازی‌اش را قضاوت کنند، سعی می‌کند بی‌تفاوت نباشد و کیفیت بازی‌اش را بالا ببرد. وقتی کیفیت بازیکن بالا برود، کیفیت کار تیمی هم بالا می‌رود و روی کل لیگ تأثیر می‌گذارد. مهم‌تر از همه اینکه تیم ملی تقویت می‌شود. در هر بازی رکورد بیننده‌ها نسبت به بازی قبل افزایش داشت. گفته می‌شود بعضی از بازی‌ها را 7 تا 8هزار نفر دیده‌اند. این دیده‌شدن در جذب اسپانسر هم تأثیر می‌گذارد.

  آمدن سرمربی خارجی به تیم ملی هم برای بازیکنان جذاب بود و انگیزه آنها را بیشتر کرد.
قطعا همینطور است. از وقتی الساندرا کمپدلی سرمربی شده، بازیکنان با جدیت بیشتری بازی می‌کنند. کمپدلی از بازیکنان شناخت ندارد و به‌خاطر همین، بازیکنان همه توانشان را به نمایش می‌گذارند تا دیده شوند.

  گفتید نگاه بازیکنان به رشته‌شان حرفه‌ای شده است. دستمزدها هم در همان حد حرفه‌ای است؟
دستمزدها نه. امسال سقف، کمتر از 200میلیون تومان بود. بیشترین پولی که به بازیکنان داده شد، حدود 150میلیون تومان بود. این دستمزد هم به یکی دو بازیکن در هر تیم داده شد. حتی بعضی از تیم‌ها بازیکنانی در این قیمت نداشتند. دستمزد بعضی از بازیکنان بین 12 تا 15میلیون بود. این مبلغ برای بازیکنی که 6ماه درگیر لیگ است و نمی‌تواند شغل دیگری داشته باشد خیلی کم است. این را هم در نظر بگیرید که تعدادی از بازیکنان چندماهی هم در اردوهای تیم ملی هستند. این مسائل روی انگیزه‌ بازیکنان تأثیر منفی می‌گذارد.

  به همان نسبت مربیان هم دستمزد پایینی می‌گیرند؟
دستمزد مربیان هم در همین حد است. ما نمی‌خواهیم خودمان را با مردان مقایسه کنیم ولی ما هم زحمت می‌کشیم، مثل آنها در اردو هستیم و تمرین می‌کنیم. بازیکنان دور از خانواده سختی‌ها را تحمل می‌کنند و تعهد به باشگاه برایشان در اولویت است اما حمایت نمی‌شویم. ما خیلی مظلومیم و تفاوت دستمزد ما با مردان خیلی زیاد است. اگر پوشش رسانه‌ای بیشتر شود و اسپانسرها حمایت کنند این فاصله کمتر می‌شود.

  رسیدن به فینال برای تیم تازه‌کار اتفاق مهمی است. تیم، توان و انگیزه مقابله با سایپا را دارد؟
سایپا باتجربه است و فصل پیش هم قهرمان شد. بازی سختی داریم اما تیم ما جنگنده‌تر است. ما در بعضی از بازی‌هایی که 3 بر صفر هم برنده شدیم از عملکرد خودمان راضی نبودیم. ما فقط به‌دنبال ایده‌آل‌هایمان هستیم. تلاش کرده‌ایم و توانمان را گذاشته‌ایم تا به اینجا برسیم. الان هم به دومی راضی نیستیم؛ ما جام می‌خواهیم.

امسال سقف، کمتر از 200میلیون تومان بود. بیشترین پولی که به بازیکنان داده شد، حدود 150میلیون تومان بود. این دستمزد هم به یکی دو بازیکن در هر تیم داده شد. حتی بعضی از تیم‌ها بازیکنانی در این قیمت نداشتند. دستمزد بعضی از بازیکنان بین 12 تا 15میلیون بود. این مبلغ برای بازیکنی که 6ماه درگیر لیگ است و نمی‌تواند شغل دیگری داشته باشد خیلی
 کم است

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
نقل قول خبر/پیگیر وعده‌های شهرداری خواهیم بود