• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 27 بهمن 1400
کد مطلب : 153993
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5wkE
+
-

پایان پرده چهلم

کرونا دامن گروه‌های نمایشی را گرفت

هلیا نصیری - روزنامه‌نگار

همیشه و در همه دوره‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر، این فستیوال بزرگ ایرانی با آزمون و خطاهای زیادی روبه‌رو بوده؛ گاهی در برخی از دوره‌ها این آزمون و خطا کمتر می‌شد؛ اما در دوره چهلم به‌دلیل اوج‌گیری دوباره کرونا و وضعیت تولید و اجرای نمایش‌ها در طول سال و همچنین عدم‌استقبال گروه‌های حرفه‌ای از جشنواره تئاتر فجر این دوره، بیشترین آزمون و خطا را داشت.
با پایان چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف، اجراها به روال عادی خود بازگشتند. در هفته‌های باقیمانده از سال1400، با توجه به‌شدت گرفتن اومیکرون و وقوع  پیک ششمی که کسی انتظارش را نداشت، سالن‌های نمایش با کمترین ظرفیت میزبان اجراها می‌شوند و این در حالی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود باز هم سالن‌ها کمترین تماشاگر را خواهند داشت. در این دوره از جشنواره برخی از نمایش‌ها به‌خاطر مثبت بودن تست کرونای بازیگران یا عوامل یک نمایش روی صحنه نرفتند. 
به همین دلیل در طول برگزاری، تغییراتی در جدول اجراهای جشنواره به‌وجود آمد. البته استفاده از ظرفیت 30درصد سالن‌های کوچک نمایش و محدود بودن سالن‌های میزبان حکایت از آن دارد که این دوره از جشنواره مخاطب زیادی نداشته است و تغییر در جدول اجراها هم حاشیه‌های زیادی برای برگزارکنندگان جشنواره چهلم ایجاد نکرده است.این موضوع شامل گروه‌های اندک خارجی حاضر در جشنواره هم است. کرونا باعث شد که برخی از گروه‌های نمایشی خارجی هم نتوانند اجرای خود را در این دوره از جشنواره داشته باشند. گروه‌های محدود از کشورهای همسایه هم که به اجرای نمایش پرداختند نتوانستند تماشاگران خود را راضی نگه دارند. این عدم‌رضایت از کیفیت اجراها در نوع برنامه‌ریزی در زیرنویس یا بالانویس اجراهایشان است؛ موضوعی که هنوز جشنواره بعد از 40دوره نتوانسته آن را برطرف کند.

تسویه با گروه‌ها
یکی از موضوعاتی که در جشنواره مطرح شده، تسویه حساب کامل با گروه‌های نمایشی بوده که به‌گفته مدیر مالی جشنواره این کمک هزینه از بودجه 9میلیارد تومانی جشنواره چهلم به گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره پرداخت شده است. به‌گفته این مدیر بخشی از مبلغ کمک‌هزینه همان ابتدای جشنواره به گروه‌ها پرداخت شده است. حالا باید دید با توجه به صحبت‌های مدیر این بخش، آیا گروه‌ها تمام کمک هزینه خود را دریافت خواهند کرد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید