• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 24 بهمن 1400
کد مطلب : 153763
+
-

آتش‌سوزی در بازار باعث سوختن 30مغازه شد

شنبه داغِ بازار تهران

داخلی
شنبه داغِ بازار تهران

بازاریان تهران صبح شنبه را با دلهره و نگرانی آغاز کردند. این بار خبری از گرانی یا نایاب شدن اجناس نبود؛ بلکه خبر رسید که بخشی از بازار طعمه حریق شده و در آتش می‌سوزد. هرچند آتش‌نشانان در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به آنجا رساندند اما در این حادثه دست‌کم 30مغازه در میان شعله‌های آتش سوخت و خسارات سنگین به بار آمد.
به گزارش همشهری، این حادثه ساعت 7:38 دیروز در تیمچه حاجب‌الدوله بازار تهران اتفاق افتاد و بازاریان را شوکه کرد. کاسبانی که صبح زود به محل کارشان رفته بودند از دور دودی غلیظ  دیدند که به هوا بلند بود   و هر لحظه بیشتر می‌شد. آنطور که   معلوم بود آتش‌سوزی وسعت زیادی داشت اما هنوز هیچ‌کس به درستی از ابعاد حادثه اطلاعی نداشت. دقایقی بعد خودروهای آتش‌نشانی یکی پس از دیگری از راه رسیدند. مأموران پلیس نیز آمدند تا نظم و امنیت را در محل حادثه برقرار کنند. رفته رفته مغازه‌داران نیز می‌رسیدند و بادیدن آتش‌سوزی نگران اموال‌شان می‌شدند. در چنین شرایطی بود که عملیات اطفای حریق از سوی ده‌ها آتش‌نشان آغاز شد. سید جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران که از دقایق اولیه   آتش‌سوزی در محل حادثه حضور داشت در این‌باره می‌گوید: ساعت ٧:٣٨ شنبه یک مورد آتش‌سوزی گسترده در یک پاساژ در تیمچه حاجب‌الدوله  بازار تهران اتفاق افتاد. نیروهای 6ایستگاه آتش‌نشانی در حدود 3دقیقه همراه امکانات کامل در محل حاضر شدند. این تیمچه از سراهای قدیمی بازار است و چندین باب مغازه دچار آتش‌سوزی شده و آتش‌سوزی در حال گسترش بود.

او ادامه می‌دهد: ساختمان‌های این محدوده دو طبقه است. درِ همه مغازه‌ها قفل بود. حداقل ٣٠باب مغازه دچار حریق شده بودند. همچنین شیشه‌ها تخریب شده و پایین ریخته بود. شیشه‌های موجود در قسمتی از سقف در لحظات اولیه شکسته بود.   عملیات ادامه یافت تا اینکه بعد از ساعت‌ها تلاش همکارانم موفق شدند، آتش‌سوزی را مهار و در نهایت آن را به‌طور کامل خاموش کنند. ملکی در ادامه می‌گوید: پس از شعله زنی کامل، آتش‌نشانان مشغول لکه‌گیری شدند و در نهایت این عملیات با مهار کامل آتش‌سوزی به پایان رسید. در همین حال یحیی صالح طبری، سرپرست مرکز اورژانس تهران نیز درباره حادثه‌دیدگان آتش‌سوزی بازار گفت: پس از اعلام حادثه حریق در بازار تهران به اورژانس، یک دستگاه موتورلانس و سه دستگاه آمبولانس به محل اعزام شدند. در این حادثه یک نفر مصدوم و به بیمارستان شهدای یافت آباد منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت. تیمچه حاجب‌الدوله، طبق اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تازگی مرمت شده بود. این محل یکی از بازارچه‌های اطراف سبزه‌میدان است که قدمت آن به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار می‌رسد و توسط «حاج علی‌خان حاجب‌الدوله» ساخته شده است. معماری سقف و تیمچه، آن را به یکی از جاذبه‌های تهران تبدیل کرده است. بازار تهران که از زمان شاه تهماسب صفوی بنا گذاشته شده، در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ثبت و بارها نسبت به وضعیت وخیم ایمنی و احتمال آتش‌سوزی و تخریب گسترده آن هشدار داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید