• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 23 بهمن 1400
کد مطلب : 153618
+
-

فصل کوچ اصناف آلاینده از تهران

25رسته شغلی به‌عنوان مشاغل و صنایع آلاینده با اولویت‌های مشخص به شهرک صنعتی خاوران منتقل می‌شوند

گزارش
فصل کوچ اصناف آلاینده از تهران

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

مدیریت شهری تهران جدی‌تر از همیشه انتقال اصناف آلاینده و مزاحم را در دستور کار گذاشته است. شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری به همین منظور برنامه‌‌ زمانبندی مشخصی را برای 25رسته شغلی تعیین کرده است. از سوی دیگر هم خبر می‌رسد 4محل در چهارگوشه و پهنه تهران جانمایی شده تا بازار گل محلاتی نیز به مرور به نقاطی دیگر منتقل شود. در این میان شورای شهر تهران نیز اعلام کرده که از این برنامه‌ها به طریقی که لازم باشد حمایت می‌کند. از قرار معلوم صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده خرد به مرور و با همکاری میان شهرداری و فرمانداری تهران به شهرک صنعتی خاوران می‌روند. به‌گزارش همشهری، توسعه شهرنشینی سبب ادغام بافت‌های مسکونی و کسب‌وکار شده و همین همجواری و همسایگی به‌دلیل وجود مباحثی چون آلایندگی زیست‌محیطی و مزاحمت باعث نارضایتی مردم شده است. به همین دلیل مدیریت شهری برابر ماده55 قانون شهرداری‌ها وظیفه خود می‌داند تا با مشاغل مزاحم برخورد و با انتقال آنها به خارج از محدوده‌های شهری، ساماندهی آنها را انجام دهد. به‌گفته معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران، این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود. غلامحسین آرام تأکید کرد که ساماندهی مشاغل آلاینده ضروری است و متولیان امر باید با استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی اطراف شهر تهران فرایند این کار را تسهیل کنند.

برنامه‌ریزی برای ساماندهی
ساماندهی اصولی نیاز به برنامه‌ریزی دارد. این مطلب را مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران بیان کرد و گفت: «25دسته(رسته) شغلی به‌عنوان مشاغل و صنایع آلاینده ازجمله شیمایی‌فروشان، چوب‌فروشان و... معرفی شده‌اند که نباید در داخل بافت شهری فعالیت کنند و برابر قانون، مدیریت شهری وظیفه دارد با ایجاد فضای مناسب خارج از شهر، مشاغل را منتقل و وضعیت آشفته کنونی را ساماندهی کند.» به‌گفته قدرت‌الله محمدی، انتقال برخی از صنایع و مشاغل مزاحم مانند شیمیایی‌فروشان و چوب‌فروشان تا حدود زیادی انجام شده است و سال آینده این نقل‌وانتقال با جدیت پیگیری می‌شود. او تأکید کرد: «ساماندهی اصناف مزاحم و تجمیع آنها در یک محل مشخص مانند شهرک صنعتی خاوران از نظر زیست‌محیطی، بهداشتی، سلامتی و... تأثیرات زیادی دارد و سبب نظم و انضباط شهر و ایمنی شهروندان می‌شود.» مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت که شهرداری به‌تنهایی قادر به انتقال مشاغل آلاینده نیست و سایر نهادها و سازمان‌ها ازجمله فرمانداری و استانداری و حتی نیروی انتظامی و البته بخش خصوصی هم باید پای‌کار باشند.

انتقال مشاغل با تعیین اولویت
قبل از هر اقدامی مشاغل آلاینده و مزاحم براساس میزان ضرر و زیانی که به شهر و شهروندان وارد می‌کنند، باید اولویت‌بندی شوند. محمدی پس از تأیید این مطلب گفت: «انتقال اوراقچی‌ها، صنایع و فلزات رنگی، انبارها و... در دستورکار قرار دارد. سال آینده بنکداران هم از شهر منتقل می‌شوند؛ هرچند این صنف فی‌نفسه آلایندگی ندارد اما به‌دلیل تردد کامیون‌ها که اکثرا فرسوده‌اند، هم در آلایندگی شهر و هم در ایجاد ترافیک نقش دارند.» او با بیان اینکه ساماندهی شیطان‌بازار نیز شروع شده، به وضعیت خلازیر اشاره و عنوان کرد: «برای ساماندهی خلازیر 2راهکار ارائه شده است. اول اینکه در فضای کنونی از طریق تقسیم‌بندی، دیوارکشی، آسفالت معبر و نصب تجهیزات آتش‌نشانی و ایمنی، ساماندهی مشاغل انجام شود. دوم اختصاص فضای مناسب دیگری در شهرک صنعتی خاوران به این اصناف است که کارشناسان مشغول بررسی هر 2مورد هستند و نیمه اول سال آینده قطعا خلازیر تعیین‌تکلیف خواهد شد.»

تسهیل کارها با همکاری جهادکشاورزی
سرمایه‌گذار بخش خصوصی آماده همکاری با شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران است. موضوعی که مدیرعامل این سازمان مطرح و عنوان کرد: «سرمایه‌گذار در شهرک صنعتی خاوران ملک دارد و اعلام آمادگی کرده تا با شهرداری تهران درخصوص انتقال مشاغل همکاری کند اما نیازمند تغییر کاربری و دریافت مجوز از جهادکشاورزی است. ما هم تلاش می‌کنیم تا این کار از طریق مراحل قانونی طی و نقل‌وانتقال صنایع عملیاتی شود.» محمدی گفت که پس از اتمام فرایند تغییر کاربری، انتقال صنایع با مجوز شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید