متروی پرند 1401 به بهرهبرداری میرسد
مهدی اسماعیلپور - خبرنگار
شهر جدید پرند از توابع استان رباطکریم در 30کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران- ساوه قرار دارد و در مجاورت فرودگاه بینالمللی امامخمینی است. براساس برآوردها جمعیت شهر جدید پرند هماکنون حدود 400هزار نفر است و روزانه بین 30 تا 40هزار نفر از اهالی این شهرک برای کار و تحصیل به تهران میآیند و اغلب با وسیله نقلیه شخصی در رفتوآمد هستند. طبق پیشبینیها جمعیت این شهر اقماری طی 5سال آینده یعنی تا سال1405 به حدود 700هزار نفر افزایش خواهد یافت. مطالعات و همچنین بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط متروی تهران - پرند سال1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد، اما از آنجا که متروی پرند باید به متروی تهران متصل میشد، در سال1391 اجرای پروژه به شهرداری و شرکت متروی تهران واگذار شد. در ابتدای سال1395 بخشی از این پروژه بزرگ در حد فاصل ایستگاه متروی شاهد تا ایستگاه شهر آفتاب به طول 4کیلومتر تکمیل شد و به بهرهبرداری رسید. مردادماه سال1396 هم بخش دیگری از مسیر یعنی از ایستگاه متروی شهر آفتاب تا ایستگاه فرودگاه امامخمینی به طول 26کیلومتر تکمیل شد، اما بخش سوم و نهایی روند احداث این پروژه از ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا ایستگاه پرند به طول 19کیلومتر با وجود پیشرفت 90درصدی عملیات ساختمانی، بهدلیل کمبود اعتبارات و تامین نشدن بودجه موردنیاز توسط دولت بهعنوان کارفرمای پروژه با کندی قابلتوجهی روبهرو شد. در این میان راهحل پیشنهادی شرکت مترو برای خروج پروژه از این بنبست واگذاری 25هکتار از زمینهای مجاور پروژه با تغییر کاربری به پیمانکار بود که سرانجام مورد موافقت و تأیید استانداری تهران قرار گرفت. علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در رابطه با باز شدن گره کور تامین اعتبار این بخش به همشهری گفت: «قبلا بحثی مطرح بود که زمین 25هکتاری مجاور ایستگاه پرند تغییر کاربری دهد و بهعنوان منابع یک خط مترو در اختیار شرکت متروی تهران قرار گیرد. خوشبختانه این موضوع در استانداری تهران به سرانجام رسید و استانداری با تغییر کاربری زمین مربوطه در مجاورت ایستگاه پرند موافقت کرد، اما قرار شد برای افزایش سرعت در انجام کار، شرکت عمران شهر جدید پرند زحمت تبدیل نقدینگی را بکشد و پول نقد در اختیار متروی تهران قرار گیرد. در ادامه طی صورتجلسهای بین شرکت متروی تهران، استانداری و شرکت عمران شهرهای جدید قرار شد تا 750میلیارد تومان منابع مورد نیاز طی امسال و سال آینده در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد. امضاها در این زمینه در حال تکمیل است و هماهنگی فیمابین بهصورت نهایی تا پایان بهمن انجام و انشاءالله اجرایی خواهد شد. در صورت همکاری شرکت عمران شهرهای جدید، اسفندماه امسال نخستین منابع موردنیاز دریافت خواهد شد و انشاءالله طی یکسال آینده قطار به شهر پرند خواهد رسید.» بهگفته او، در گام نخست قرار است امسال حدود 200 تا 250میلیارد تومان از این اعتبار بهصورت نقد تامین شده و بقیه برای سال آینده محقق شود. مدیرعامل شرکت متروی تهران تأکید کرد که این بودجه 750میلیارد تومانی فقط برای راهاندازی یک لاین متروی پرند بوده و بودجه لازم برای تکمیل 2لاین 2200میلیارد تومان میشود.