• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 20 بهمن 1400
کد مطلب : 153441
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/82QBW
+
-

تأثیر خشونت مجازی در زندگی واقعی

سردار سرتیپ حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران

گستره فضای مجازی، این روزها همه مرز‌ها و محدودیت‌ها را درنوردیده است و تمامی اتفاقات و حوادث صحیح و غلط، مهم و حساس و... بدون هیچ آنالیز و فیلتری، دانسته و ندانسته از تأثیری که بر جامعه برجای می‌گذارد، صرفا برای دیده شدن و کلیک خوردن بیشتر در فضای مجازی بارگذاری می‌شود.
بارگذاری فیلم‌ها و تصاویر شاید سود اندکی برای ادمین یک پیج (مدیر صفحه) داشته باشد، ولی واقعیت این است که انتشار برخی تصاویر موجبات تشویش اذهان عمومی و کاهش احساس امنیت و آرامش جامعه را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر انتشار تصاویری مثل درگیری‌های خیابانی، قتل و... می‌تواند به نوعی ساده انگاری و لوث شدن موضوع را به‌دنبال داشته باشد.
استمرار این موضوع باعث می‌شود که هیچ محدودیت و معذوریتی برای بارگذاری هر نوع فیلمی، چه از جنبه اخلاقی و چه از جنبه جنایی وجود نداشته باشد و بدون  شک انجام لجام گسیخته این گونه  اتفاقات، نتایج نامطلوب بسیاری را  چه از جنبه فردی و چه از جنبه  اجتماعی به همراه خواهد داشت.
 دیدن تصاویری توسط کودکان و نوجوانان که دارای ممیزی‌های اخلاقی و جنایی است، می‌تواند تأثیرات نامطلوب بسیاری را به‌دنبال داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که موجبات ناامنی و تشویش روحی و روانی آنان را فراهم کرده و این عارضه و مشکل در زندگی آنها می تواند به طرق مختلف، عوارض نامطلوب گوناگونی را به همراه داشته باشند. همچنان‌که می‌تواند به نوعی خشونت و لا قیدی را در وجود آنان نهادینه کند.
هر چند که تهیه و وجود این گونه تصاویر می‌تواند به‌عنوان سند در اختیار پلیس قرار داده شود، ولی در هرحال انتشار بی‌قید و شرط این گونه تصاویر، تبعات ناگوار و ناخوشایند بسیاری را به‌ دنبال دارد که نیازمند ساماندهی و سازماندهی دقیق و شایسته است. به‌طور حتم انتشار برخی تصاویر نامطلوب (قتل، درگیری، قمه کشی، فحاشی و...) می‌تواند به آرامی و به‌صورت چراغ خاموش، فرهنگ یک جامعه را به قهقرا و تباهی بکشاند؛ لذا با تأثیری که این گونه تصاویر در ناخودآگاه مخاطبان برجای می‌گذارند، به‌تدریج و ناخواسته نوعی ادبیات لمپنی و دون مایه، جایگزین ادبیات رایج و فاخر یک جامعه می‌شود و همچنین قبح و وقاحت جرائم و اقدامات ناشایست از بین رفته و این گونه رفتار‌های نابهنجار به مرور زمان از سوی جامعه پذیرفته شده و هنجار‌های اجتماعی جای خود را به ناهنجاری‌ها می‌دهند. امروز انتشار تصاویر خشن و نامناسب ناخواسته به‌صورت ویژه بین کاربران فضای مجازی دست به‌دست می‌شود که در این میان انتشار این دست از موضوعات توسط برخی رسانه‌های داخلی بسیار تعجب برانگیز و تأسف‌بار است؛ لذا شرایط ایجاب می‌کند که سیستم‌های نظارتی به‌صورت ویژه بر عملکرد رسانه‌های مجازی، نظارت لازم و بایسته را داشته باشند و همچنین لازم است که بستر‌سازی‌ مناسبی برای ایجاد یک سامانه ملی فراهم شود و همچنین فرهنگسازی‌ لازم برای چگونگی استفاده کاربران از فضای مجازی به عمل‌ آید. نباید فراموش کرد که فضای مجازی امروز، جزئی از زندگی حقیقی ما محسوب می‌شود و به‌طور حتم تأثیر مستقیمی بر موضوعات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد که همه باید تلاش کنند به سهم خود، مانع از آلوده شدن این فضا شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید