• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 20 بهمن 1400
کد مطلب : 153431
+
-

عاطفه احمدی امروز در حالی به‌عنوان نخستین نماینده ایران در بازی‌های زمستانی پکن روی پیست می‌رود که ستار صید می‌گوید نرفتنش به المپیک اتفاقی نبود

آغاز جنجالی المپیک برای ایران

آغاز جنجالی المپیک برای ایران

بازی‌های المپیک زمستانی‌2022 از امروز برای ایرانی‌ها آغاز می‌شود و 3نماینده ایران در حالی روی پیست پکن مسابقه می‌دهند که در ایران یک‌بار دیگر دعوای شمشکی‌ها و غیرشمشکی‌ها بالا گرفته است. عاطفه احمدی و حسین ساوه‌شمشکی در آلپاین و سیدستار صید در صحرانوردی برای این دوره از بازی‌ها سهمیه گرفته بودند اما 2روز قبل از اعزام تیم به پکن، خبر رسید که تست کرونای صید مثبت است. او در ایران ماند و دانیال ساوه‌شمشکی جایگزینش شد. صید که قرار بود چهارمین المپیک را تجربه کند و به رکوردی دست‌نیافتنی برسد، به تستی که فدراسیون از او گرفته مشکوک است.

   مثل همیشه
عاطفه احمدی، نخستین اسکی‌باز ایرانی است که در پکن روی پیست می‌رود. او فقط در مارپیچ کوچک که تخصص دارد، سهمیه گرفته است. احمدی که در 21سالگی به المپیک اعزام شده‌، 2سال پیش در مسابقات قهرمانی جهان۲۰۱۹ به مانش دوم مارپیچ کوچک صعود کرد. با این سابقه حالا این امیدواری وجود دارد که او در مانش اول پکن اوت نکند و بتواند به مانش دوم هم برسد. مسابقات مانش اول ساعت5:45 صبح به وقت تهران برگزار می‌شود. اگر احمدی بتواند به مانش دوم برسد، ساعت9:15 امروز دوباره روی پیست می‌رود. در بهترین حالت او می‌تواند مانش دوم را به پایان برساند و بین نفرات 48 تا 60 قرار بگیرد.حسین ساوه‌شمشکی، سومین المپیک خود را تجربه می‌کند و باتجربه‌ترین اسکی‌باز کاروان است. او در بازی‌های 2010 ونکوور در مارپیچ کوچک در رده41 و در مارپیچ بزرگ در رده70 قرار گرفت. همچنین در بازی‌های‌2014 سوچی رده‌های 55 و 31 برای او ثبت شد. شمشکی که در بازی‌های 2018 پیونگ‌یانگ غایب بود، حالا در پکن دنبال نتیجه بهتری است. گفته می‌شود او سال‌های گذشته به تنهایی و دور از تیم ملی تمرین کرد و در مسابقات انتخابی توانست بهترین نفر ایران باشد. شمشکی 24بهمن در مارپیچ بزرگ و 27بهمن در مارپیچ کوچک مسابقه می‌دهد. با اینکه ساوه‌شمشکی بهترین نفر ایران است، اما انتظار از او در حد تکرار رتبه‌های 2دوره قبل است. اسکی ایران از بازی‌های 1956‌کورتینا ده آمپتزو در بازی‌های المپیک زمستانی شرکت می‌کند اما در هیچ‌ دوره‌ای نتوانسته ‌در بین 30نفر قرار بگیرد. زمستان کوتاه در ایران و نداشتن هزینه‌های اردوهای خارجی دلیلی است که فدراسیون همیشه برای این درجا‌زدن توجیه می‌آورد. یکی دیگر از دلایل هم این است که بقیه اسکی‌بازان روی برف یخی تمرین می‌کنند و ایرانی‌ها روی برف نرم پودری.
  حق با صید است؟ 
دانیال ساوه‌شمشکی قرار است 22بهمن در 15کیلومتر کلاسیک مسابقه بدهد. او جایگزین صید شد و حالا صید می‌گوید فدراسیون در حقش ناحقی کرده‌ است. صید به همراه دیگر نفراتی که قرار بود به پکن اعزام شوند، روز نهم بهمن تست کرونا داد و روز یکشنبه اعلام شد که جواب تست او و مربی‌اش مصطفی میرهاشمی مثبت است. تیم ملی روز 12بهمن به پکن رفت و حالا صید به همشهری می‌گوید جواب تست‌هایی که روزهای بعد داده، منفی است: «گفتند جواب تستم مثبت است و من هم قبول کردم. یک روز بعد از اینکه تست دادیم، جواب‌ها آمد. ساعت16:00 من خبردار شدم و یک ساعت بعد همه رسانه‌ها خبر نرفتن من به المپیک را زده بودند. چرا اینقدر عجله کردند، نمی‌توانستند منتظر جواب تست دوم باشند؟» صید که در یکی از روستاهای دیزین زندگی‌ می‌کند، 2روز بعد در بهداری روستا تست داد: «جواب تستی که دادم منفی بود. دوباره تست را تکرار کردم، دوباره منفی بود. روز پنجشنبه در تهران در همان آزمایشگاه پارس که تست اول را داده بودم، هم PCR دادم و هم تست خون تا آنتی‌بادی را چک کنم. هم جواب تستم منفی بود و هم گفتند که هیچ ویروسی داخل خون من نیست.» منتقدان فدراسیون مدعی‌اند که مثبت‌شدن تست اول صید مشکوک است. یکی از آنها می‌گوید: «فدراسیون را شمشکی‌ها اداره می‌کنند. آنها دوست ندارند غیرشمشکی‌ها موفق باشند. صید دیزینی است و شمشکی‌ها همه کار کردند تا او به چهارمین المپیک نرود.» صید این حرف‌ها را خیلی قبول ندارد: «من نمی‌گویم قضیه فامیل‌‌بازی بود اما برای من سؤال است که چرا فدراسیون باید با یک تست مثبت من را حذف می‌کرد. برای رفتن به پکن فرصت بود و من بعد از منفی‌شدن تست می‌توانستم به بازی‌ها اعزام شوم.» صید معتقد است که فدراسیون در حق او ناحقی کرده است: «سال‌ها قبل وقتی اسکی را شروع کردم، آنهایی که از طرف فدراسیون آسیب دیده بودند، گفتند سعی کن با اختلاف نفر اول باشی تا کسی حقت را نخورد، اما دیدم اگر اول هم باشی حقت را می‌‌خورند. اگر من به پکن می‌رفتم، تنها اسکی‌بازی می‌شدم که به 4المپیک می‌رود. در المپیک تابستانی امیررضا خادم و غلامرضا تختی 4بار به المپیک رفته‌اند.»
چرا فدراسیون منتظر تست دوم صید نماند؟ سهیل رنجبر، مسئول کمیته پزشکی فدراسیون دیروز در جواب تماس همشهری گفت: «تست صید و مربی‌اش مثبت بود. طبق دستورالعملی که کمیته ملی المپیک داده بود، تا یک ماه نمی‌توانست در هیچ مسابقه‌ای شرکت کند.» او بعد از این جمله گفت که بعد از هماهنگی با فدراسیون توضیحات تکمیلی را می‌دهد. رنجبر بعد از این هماهنگی هم گفت: «طبق پروتکل‌های چین اگر یکی از 2تست شخصی مثبت باشد، نمی‌تواند به این کشور برود. صید اجباری برای دادن تست‌های بعدی نداشت و سرخود این کار را کرد. اگر 10تست دیگر او هم منفی بود، باز هم نمی‌توانست به باز‌ی‌ها اعزام شود چون که تست اولش مثبت بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید