• پنج شنبه 3 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 15 ذی القعده 1445
  • 2024 May 23
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153300
+
-

پایان مهاجرت قوهای فریادکش

قوهای مهاجر تالاب سرخرود، امسال بازگشت به زیستگاه اصلی را به دلیل سفر و اقامت پرحاشیه و البته صید شدن و زنده‌گیری توسط صیادها و شکارچیان غیرقانونی زودتر آغاز کرده و دسته‌دسته در حال بازگشت به عرض‌های شمالی جغرافیایی و محل زندگی‌شان در ماه‌های گرم سال هستند.
کوروس ربیعی، رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران در ارتباط با بازگشت قوهای فریادکش به ایرنا گفت: بازگشت قوها به عرض‌های بالایی و زیستگاه اصلی‌شان حدود 2هفته پیش آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. در نخستین روزهای آغاز بازگشت نزدیک به یک‌هزار بال قو از تالاب سرخرود خارج شدند و پس از آن نیز دسته‌های مختلفی از آنها به سمت مناطق غربی سیبری سفرشان را آغاز کردند. هم‌اکنون نیز حدود ۵۰۰ بال قو در تالاب سرخرود حضور دارند که ممکن است تا پایان بهمن زمستان‌گذرانی‌شان را به پایان برسانند.
او افزود: معمولا آغاز و پایان سفر گله قوها همزمان و یکسان انجام نمی‌شود؛ یعنی اینطور نیست که کل گله این پرنده طی یک یا چند روز مشخص وارد یا خارج شوند. همانطور که در زمان ورودشان به محل زمستان‌گذرانی در دسته‌های جداگانه و با فاصله زمانی نسبت به هم می‌آیند، هنگام خروج و بازگشت نیز همینطور عمل می‌کنند.
ربیعی گفت: قوهای مهاجر جزو دسته مهاجران منظم تلقی نمی‌شوند و بسته به شرایط آب‌و‌هوایی سفرشان انجام می‌شود. تدریجی می‌آیند و تدریجی می‌روند. اگر زمستان خیلی سردی در زیستگاه اصلی‌شان داشته باشند زودتر می‌آیند و ممکن است دیرتر بروند و اگر هم شرایط آب‌و‌هوایی در زیستگاه اصلی‌شان مناسب باشد، گاهی دیرتر به سرخرود می‌آیند و زودتر می‌روند. درواقع در این روند تدریجی که از نظر ما بی‌نظمی در سفر قوها محسوب می‌شود، یک نظم مشخص و مبتنی بر شرایط اقلیمی دارند.
به‌گفته این مسئول، با توجه به اینکه قوهای مهمان مازندران از مبدأهای متفاوتی در عرض‌های بالایی ما هستند، طبیعتا طول مسافت جداگانه‌ و متفاوتی نسبت به یکدیگر برای سفر به سرخرود یا بازگشت از آن دارند.
رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست مازندران تصریح کرد: قوهایی که در سرخرود زمستان را می‌گذرانند، در بهار و تابستان به این شکل و با این جمعیت کنار هم زندگی نمی‌کنند و در دسته‌های مختلف سکونتگاه‌های متفاوتی دارند، اما زمستان‌ها سکونت موقت گله‌ای را در تالاب سرخرود تجربه می‌کنند. ما در این بخش از نیمکره 5جمعیت مجزا از قوها داریم که بخش اصلی یکی از جمعیت‌ خوب آنها، برای زمستان‌گذرانی‌ در سرخرود مستقر می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید