• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 16 بهمن 1400
کد مطلب : 152943
+
-

خصوصی‌سازی‌ سرخابی‌ها در خوان آخر

پرسپولیس و استقلال وارد مرحله ارزش‌گذاری سهام شدند

به‌دنبال سخنان رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال تا پایان بهمن ماه، دیروز مدیرعامل فرابورس نیز این موضوع را تأیید و اعلام کرد: به‌احتمال زیاد تا هفته آینده قیمت سهام سرخابی‌ها نیز مشخص خواهد شد. به‌گزارش همشهری، به‌دنبال حذف نام استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا از سوی‌ ای‌اف‌سی روند واگذاری سهام سرخابی‌ها سرعت بیشتری گرفته است. تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که صورت‌های مالی هردو‌باشگاه به سازمان خصوصی‌سازی‌ ارائه و گزارش‌های مالی آنها حسابرسی شده است. حالا آنطورکه مدیرعامل فرابورس گفته است باید قیمت سهام این دو باشگاه مشخص شود. پیش از این رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به همشهری گفته بود: قبل از عرضه بلوکی، بخشی از سهام این دو باشگاه از طریق فرابورس به عموم عرضه خواهد شد. این به‌معنای آن است که سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌تواند حتی قبل از تعیین روش واگذاری سهام این دو باشگاه به‌صورت بلوکی به سهامداران عمده، بخشی از سهام این دو باشگاه را از طریق بازار پایه فرابورس به مردم واگذار کند. این موضوعی است که روز گذشته مدیرعامل فرابورس هم تأیید کرد. بعد از این واگذاری نوبت به واگذاری بلوکی سهام به مالکان عمده خواهد رسید.

عرضه سهام به مردم 
به‌گفته مدیرعامل فرابورس فرایند عرضه سهام پرسپولیس و استقلال تا چند روز پیش درانتظارحسابرسی صورت‌های مالی آنها بود، اما اکنون و متناسب با اقدامات صورت گرفته، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده 2باشگاه ارائه شده است. میثم فدایی تأکید کرد: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای عرضه سهام در بازار سرمایه بعد از حسابرسی صورت‌های مالی، باید مدارک لازم را نیز برای ثبت این شرکت‌ها نزد سازمان بورس ارائه کنند. او با بیان اینکه زمان اعلام شده از سوی وزیر ورزش و جوانان و نیز رئیس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص عرضه سهام این دو باشگاه در فرابورس تا پایان بهمن‌ماه است، اعلام کرد: برای عرضه حتمی سهام سرخابی‌ها تا زمان اعلام شده باید مسئولان مربوطه به‌صورت لحظه‌ای مدارک را ارائه کنند و اقدامات لازم را انجام دهند تا بتوان برای پایان بهمن‌ماه این مهم را محقق کنیم.

مالکان عمده چه کسانی خواهند بود؟
هنوز مشخص نیست بعد از عرضه بخشی از سهام سرخابی‌ها به مردم در فرابورس تا پایان بهمن‌ماه، بلوک مدیریتی سهام این دو باشگاه چه زمانی و به چه شخص یا شرکتی واگذار خواهد شد. برای واگذاری بلوکی مدیریتی این دو باشگاه، ابتدا باید روش عرضه مشخص شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون 3مدل، یعنی واگذاری به شیوه پیمان مدیریتی، تشکیل تعاونی و فروش به شرکت‌های بزرگ رقیب برای واگذاری سهام این دو باشگاه پیشنهاد شده؛ اما شانس روش سوم یعنی فروش سهام به 2شرکت رقیب در یک حوزه اقتصادی بیشتر از سایر روش‌هاست و روش‌های پیمان مدیریتی و تشکیل تعاونی چندان مورد تأیید کارشناسان نبوده است. حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در این‌باره به همشهری می‌گوید: روش‌های مختلفی برای عرضه بلوکی سهام این دو باشگاه پرطرفدار در دست بررسی است اما برخی مدل‌ها ازجمله واگذاری از طریق پیمان مدیریتی برای واگذاری سهام این باشگاه‌ها در بین کارشناسان خیلی طرفدار ندارد.
خبرهای دریافتی نشان می‌دهد روش دوم یعنی واگذاری از طریق تشکیل شرکت تعاونی نیز چندان با استقبال کارشناسان ارزش‌گذاری مواجه نشده است، چرا که به زعم اقتصاددانان نحوه مالکیت یک شرکت باید به‌گونه‌ای باشد که مالکان، از قدرت کافی برای مدیریت یک شرکت برخوردار باشند درحالی‌که واگذاری کل سهام این دو باشگاه از طریق یک تعاونی، این هدف را محقق نمی‌کند.
در چنین شرایطی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که شانس نوع سوم بیشتر از سایر روش‌هاست؛ به این معنا که سهام بلوکی و مدیریتی این دو باشگاه به 2شرکت بزرگ رقیب واگذار شود تا از این طریق عملکرد اقتصادی این دو باشگاه بهبود یابد. در همین رابطه خبر‌های دریافتی نشان می‌دهد مذاکراتی نیز با 2شرکت همراه اول و ایرانسل به‌عنوان 2اپراتور تلفن همراه آغاز شده است و قرار است 2کرسی از اعضای هیأت مدیره هر باشگاه به یکی از این شرکت‌ها واگذار شود اما این موضوع مستلزم تأیید وزارت ورزش است.

مکث
سرخابی‌ها چقدر می‌ارزند؟

یکی ازموضوعات مهم قبل از واگذاری سهام این سرخابی‌ها در فرابورس، موضوع قیمت‌گذاری سهام آنهاست که تا قبل از عرضه باید تکلیف آن مشخص شود. آن‌طورکه دیروز مدیرعامل فرابورس گفت: «قیمت سهام این دو باشگاه به‌احتمال زیاد تا هفته آینده توسط هیأت عالی واگذاری مشخص خواهد شد.»
هنوز مشخص نیست سهام این دو باشگاه چقدر قیمت‌گذاری خواهد شد، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد آخرین بار قیمت سهام باشگاه استقلال1600 و پرسپولیس 1800میلیاردتومان در فروردین ماه امسال تعیین شده است. حساسیت قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه به قدری است که پیش از این یک‌بار در ابتدای دهه90 افشای اطلاعات مربوط به قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه جنجال‌های رسانه‌ای ایجاد کرد و حتی منجر به برکناری یکی از معاونان وقت سازمان خصوصی‌سازی‌ شد. با این حال به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی هیأت عالی واگذاری که قرار است هفته بعد تشکیل جلسه بدهد ملاک خود را برای تعیین قیمت سهام این دو باشگاه آخرین گزارش ارزش‌گذاری قرار دهد که از سوی یک شرکت تامین سرمایه انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید