• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 13 بهمن 1400
کد مطلب : 152745
+
-

ایر ان-آمریکا در آستانه لغو

آمریکایی‌ها ویزای 4نفر از اعضای تیم ایران را صادر نکرده‌اند و فدراسیون ایران هم بر شرط و شروط قبلی‌اش پافشاری می‌کند: یا همه یا هیچ‌کس

ایر ان-آمریکا در آستانه لغو

 ماجرای دیدار دوستانه کشتی‌گیران آزادکار با تیم آمریکا در ایالت تگزاس بار دیگر به صدر اخبار بازگشت و حاشیه‌ساز شد. از طرف سفارت آمریکا در دوبی اعلام شده ویزای آزادکاران آماده است و نماینده‌ای برای دریافت ویزاها معرفی شود. اما در همین ایمیل اشاره شده ویزای 4نفر نیامده و همین مسئله باعث واکنش فدراسیون کشتی ایران شده است.

  لغو دیدار ایران و آمریکا؟
در جریان رقابت‌های جهانی نروژ، بوریس بومگارتنر رئیس فدراسیون کشتی آمریکا و علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی ایران توافق کردند که در 23بهمن‌ماه در شهر دالاس ایالت تگزاس دیدار دوستانه‌ای در 10وزن کشتی آزاد داشته باشند. به این ترتیب زمین بیسبال گلوب لایف فیلد که 27هزار نفر گنجایش تماشاگر دارد میزبان این رقابت شد. در همان ساعات اولیه بعد از باز شدن سایت فروش بلیت، بسیاری از بلیت‌های این مسابقه به فروش رسید ولی حالا خبری شوکه‌کننده این مسابقات را تحت‌الشعاع قرار داده و فدراسیون کشتی ایران اعلام کرده لغو این مسابقه بعید نیست. این در حالی است که پیش‌تر علیرضا دبیر این موضوع را در نشست خبری‌اش اینطور اعلام کرده بود: «اگر حتی به یک نفر هم ویزا ندهند سفر را لغو می‌کنیم.» حالا آمریکایی‌ها به 4نفر ویزا نداده‌اند که یکی از آنها خود علیرضا دبیر است!

  دیدار دوستانه‌ای که سیاسی شد
شروع جنجال و عدم ‌صدور ویزا و لغو سفر، از اظهارات علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی درباره سردارشهید حاج‌قاسم سلیمانی و آمریکا آغاز شد. صحبت‌های دبیر با این مضمون بود که شعار مرگ بر آمریکا باید با عمل باشد و هر کس در هر کاری که فعالیت دارد باید اینقدر خوب عمل کند که یک سردار باشد. رسانه فاکس‌نیوز در واکنش به این صحبت‌های دبیر نوشت رئیس فدراسیون کشتی ایران در حالی‌که شعار مرگ بر آمریکا سرمی‌دهد قرار است به آمریکا سفر کند. این رسانه مدعی شد دبیر گرین‌کارت آمریکا هم دارد. بلافاصله بعد از این ادعا، رسانه‌های معاند، همسو با فاکس‌نیوز دیدار دوستانه کشتی ایران در برابر آمریکا را سیاسی کردند تا نخستین زمزمه‌های لغو این دیدار شنیده شود. علیرضا دبیر بلافاصله نشستی خبری برگزار کرد و گفت: «گرین‌کارت آمریکا را در مقطعی که قهرمان المپیک سیدنی شده بودم گرفتم که شاید روزی برای ادامه تحصیل به آنجا بروم. اما هم‌اکنون حدود 7سال است که گرین‌کارت را پس داده‌ام.» دبیر با اشاره به اینکه فاکس‌نیوز گرین‌کارتی را با عکس و نام او منتشر کرده عنوان کرد: «اگر گرین‌کارت داشتم که برای ویزا به سفارت نمی‌رفتم. گرین‌کارتی که با نام من منتشر شده متعلق به یک خانم فرانسوی است که فقط مشخصات او عوض شده است!» دبیر در آن نشست بر مواضع خود درباره آمریکا تأکید کرد و البته عنوان کرد چون دیدار دوستانه است، حتی اگر آمریکا به یک نفر هم ویزا ندهد از اعزام تیم صرف‌نظر خواهد کرد.

  ویزای دبیر نیامد
روز گذشته درحالی‌که مربی تیم ‌ملی از صدور ویزای تمام اعضای تیم خبر داده بود، اعلام شد ویزای 4نفر نیامده که یکی از آنها رئیس فدراسیون است. علاوه‌بر دبیر، اعلام شده ویزای 2کشتی‌گیر و یک‌ مربی هم نیامده است. محمدابراهیم امامی، سخنگوی فدراسیون کشتی درباره صادر نشدن ویزای برخی از نفرات اعزامی به آمریکا گفت: «آمریکا ویزای تمام نفرات اعزامی را به غیر از 4نفر (علیرضا دبیر، 2کشتی‌گیر و یک مربی) صادر کرده است. فدراسیون کشتی آمریکا با ارسال ایمیل به فدراسیون ایران، درخواست کرد نماینده فدراسیون برای دریافت ویزا عازم دوبی شود ولی ما صراحتا به آنها اعلام کردیم تنها در صورتی که ویزای تمام نفرات اعزامی صادر شود، این کار انجام خواهد شد. همانطور که پیش از این اعلام شده است، این سفر بنا به دعوت رسمی آمریکایی‌ها قرار است انجام شود و تنها در صورتی که ویزای تمام نفرات صادر شود، تیم ملی عازم آمریکا خواهد شد. در غیر این صورت این اعزام لغو می‌شود.» با توجه به اینکه هم‌اکنون ویزای 4نفر از اعضای تیم ایران صادر نشده، باید این سفر را لغو شده دانست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید