• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151843
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0RQpv
+
-

شروع دوباره زندگی

 مهدیه تقوی‌راد- روزنامه‌نگار

مادر شدن، بزرگ‌ترین تجربه هیجان‌انگیز بخشی از زندگی زنان است که با شروع دوباره زندگی برای آنها همراه است؛ تجربه‌ای که با بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی بشری که همان تربیت انسان است، همراه شده است. مسئولیتی که یک زن آن را با آگاهی انتخاب می‌کند و اگر نخستین گام‌هایش با اشتباه همراه باشد می‌تواند تمام زندگی یک کودک را به مخاطره بیندازد. مادر بودن هنری بی‌بدیل و شگفت‌انگیز است که تنها با مادر شدن می‌توان آن را به دست آورد و قدم به قدم همزمان با رشد کودک، رشد کرد و بزرگ شد.
مادران نقش مهمی در ثبات، ‌امنیت و سلامت جامعه دارند چرا که مسئول تربیت و رشد فرزندانی هستند که قرار است، فردای جامعه را بسازند؛ به همین دلیل است که گفته می‌شود اگر مادر به بلوغ عاطفی و عقلی کافی رسیده باشد، ‌می‌تواند کودکانی سالم تحویل جامعه بدهد و با تربیت صحیح مادران است که می‌توان انتظار جامعه‌ای رو به تعالی را داشت. قرآن کریم برای ویژگی‌ها، وظایف و حقوق مادران، مقام و جایگاه ویژه‌ای درنظر گرفته که عمل به آنها موجب ارزشمندی هر چه بیشتر این نقش می‌شود. اسلام، زن را رکن اصلی اجتماع می‌داند که سرنوشت و صلاح و فساد جامعه به‌دست اوست. بی‌شک در رشد فرزند، پدر و مادر هر دو مسئولیت دارند، ولی مسئولیت مادر بیشتر و سنگین‌تر است، در میان ادیان توحیدی، ‌‌برخورد دین اسلام با زن نیز برخوردی عاطفی است و تلاش شده تا اسباب آرامش و رفاه نسبی زن فراهم شود و درخصوص تربیت دختران نیز از همان کودکی سفارش‌های زیادی به والدین شده است.
این روزها مهم‌ترین دغدغه و چالش مادران چگونگی پرورش فرزندان است و این دلهره که آیا می‌توانند نیازهای جسمی و روحی کودکشان را برآورده کنند همواره ذهنشان را درگیر می‌کند و اینکه اغلب مادران خود را مقصر خوب یا بد شدن کودکان خود می‌دانند ناشی از همین دغدغه است.
با تمام سختی‌هایی که مادرانمان در زندگی متحمل شده‌اند اما خوشبختانه هنوز مادر شدن در کشور ما یک ارزش تلقی می‌شود. اما شاغل بودن مادران مسئله دیگری است که باید از سوی حاکمیت توجه ویژه‌ای به آن شود، در کشور ما که هنوز مادر بودن و داشتن خانواده جزو ارزش‌های زندگی محسوب می‌شود و حضور زنان در جامعه به‌عنوان کارمند یا دانشجو و... بسیار پررنگ‌تر شده است باید قوانینی وضع شود که از مادران و فرزندان آنها بیشتر حمایت کند تا نقش‌های اجتماعی زنان در کنار نقش‌های مادری و همسری آنها، رشد کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید