• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 بهمن 1400
کد مطلب : 151546
+
-

هجوم ریزگردهای داخلی و خارجی به غرب و مرکز کشور

موج جدید ریزگردها به سخت‌ترین روزهای خود در غرب و مرکز کشور رسیده و تا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت. طی سال‌های اخیر و در پی خشکسالی‌های رخ‌داده، کانون‌های ریزگرد علاوه بر منشأ خارجی که 300میلیون هکتار برآورد شده، از 30میلیون هکتار منشأ داخلی نیز تأثیر گرفته و می‌گیرد.
در ابتدای هفته جاری سایت جهانی بارسلونا و سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز درخصوص وقوع گردو خاک در مناطق غربی و مرکزی کشور هشدار داده بودند. این هشدار درپی آن صادر شد که پنجشنبه ۳۰دی‌ماه توده غلیظ گرد و خاک روی کشور عراق تشکیل و موجب شد، رفته رفته نیمه غربی و سپس سایر مناطق استان خوزستان با کاهش شدید دید افقی و افت کیفیت هوا مواجه شوند. این توده غلیظ تا آن حد حجم گردوغبار دارد که سازمان هواشناسی توصیه کرد بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیرضروری خودداری  کنند و مسئولان نیز تمهیدات لازم را به‌کار گیرند.
هشدار قرمزرنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به‌دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.
حجم بالای گردوغبار انباشته در هوای غرب کشور همچنین موجب شد، کیفیت هوای قصرشیرین و سرپل‌ذهاب به شرایط بحرانی برسد. شاخص کیفیت هوا در این 2شهر عدد500 را نشان داد که بیانگر وضعیت بسیار خطرناک است. در این شرایط مرکز بهداشت محیط استان کرمانشاه از شهروندان خواست به جز در موارد خیلی ضروری مطلقا از منزل خارج نشوند. این وضعیت در شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه نیز ادامه داشت. امروز نیز شرایط در کرمانشاه مشابه دیروز خواهد بود. گردوغبار موجود در هوای منطقه به‌ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان‌های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است. این پدیده نه‌تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ‌های درختان بلوط، ‌به‌شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است.
در عین حال کانون دیگر گردوغبار در بیابان‌های مرکزی کشور از دیروز تشکیل شده که منشأ داخلی دارد. در پی بروز این توفان گردوغبار، در نقاط شرق استان کرمان و  سیستان‌وبلوچستان، ادارات شهرستان بم استان کرمان تعطیل و از شهروندان خواسته شد باتوجه به شرایط بسیار خطرناک ریزگردها و گردوغبار از منزل خارج نشوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید