• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145845
+
-

نبرد برقی فولکس‌ با تسلا

با اعلام سرمایه‌گذاری جدید فولکس‌واگن آلمان، رقابت خودروسازهای برقی وارد مرحله تازه‌ای شده تا احتمالا دیگر تسلا یکه‌تاز میدان نباشد

حمل‌ونقل
نبرد برقی فولکس‌ با تسلا

ساسان شادمان منفرد - خبر‌نگار

 فولکس واگن قصد دارد تعداد پرسنل خود را در بخش شارژ و انرژی دو برابر کرده، فناوری پرداخت جدید را در سال آینده راه‌اندازی کند و اتحادهای بیشتری را برای مقابله با تسلا در میدان نبرد خودروهای الکتریکی ایجاد کند. آنها در این میان به توسعه زیرساخت‌های برق می‌اندیشند. به گزارش خبرگزاری رویترز، بزرگ‌ترین خودروساز اروپا امیدوار است با اطمینان از وجود دوشاخه‌های شارژ سریع و قدرت کافی برای خودروهای الکتریکی که می‌خواهد بفروشد، رانندگانی را که نگران برد باتری هستند متقاعد کند که می‌توانند خودروهای سوخت فسیلی خود را برای همیشه کنار بگذارند. فولکس‌واگن با تأکید بر جاه‌طلبی الکتریکی خود، از «الکه تمه» که در صنعت برق نزدیک به 2 دهه در شرکت‌های بزرگ انرژی آلمان حضور داشته، کمک گرفته که در شرایط بهتری برای مقابله با تسلا قرار بگیرد. از ژانویه، تمه 53ساله وظیفه بسته‌بندی فعالیت‌های مختلف انرژی این خودروساز مانند تهیه انرژی، امکان شارژ کردن خودروها در خانه و جاده و فروش برق مورد نیاز به مشتریان را برعهده دارد. او در مصاحبه‌ای به رویترز گفت که انجام این وظیفه به نیروی کار بزرگ‌تری نیاز دارد. تمه قصد دارد کارکنان بخش شارژ و انرژی فولکس‌واگن در اروپا موسوم به Elli را دو برابر کند و در سال2022به حدود 300نفر برساند. نکته اینجاست که در سال‌جاری میلادی تعداد این کارکنان 3برابر شده است. تمه می‌گوید:«ما در زمینه‌های رشد عظیمی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که همیشه نباید فورا سودآور باشند. ما همیشه این سرمایه‌گذاری‌ها را در چارچوب کلی استراتژی گروه خود می‌بینیم. به همین دلیل هم ایجاد یک زیرساخت جامع، کلیدی به‌نظر می‌رسد.» براساس تحلیل رویترز، فولکس‌واگن با برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود برای خودروهای برقی و باتری تا سال2030در سراسر جهان پیشتاز است و قصد دارد تا سال2025میلادی 35میلیارد یورو برای خودروهای برقی هزینه کند.


به‌دنبال ایجاد زیرساخت
اما وقتی نوبت به شبکه‌های شارژ سریع می‌رسد که بسیاری از تحلیلگران معتقدند برای وارد کردن خودروهای برقی به جریان اصلی حمل‌ونقل حیاتی هستند، فولکس‌واگن باید کارهایی را انجام دهد. تسلا سال‌هاست که سوپرشارژرهایی با کارایی بالا عرضه می‌کند و دارای شبکه جهانی حدود 30هزار شارژر سریع است که می‌گوید می‌تواند در عرض 15دقیقه 200کیلومتر برد را افزایش دهد. این شرکت در‌ماه اکتبر اعلام کرد که شبکه خود را در 18ماه گذشته دو برابر کرده است و طی دو سال آینده این میزان حتی سه‌برابر خواهد شد. در همین حال، فولکس‌واگن انتظار دارد شبکه شارژرهای سریع خود را تا سال2025تقریبا چهار برابر کند و به حدود 45هزار دستگاه برساند؛ زمانی که تسلا به‌عنوان پیشتاز مطلق بازارهای جهانی خودروهای برقی با 18هزار جایگاه شارژ در اروپا، 17هزار در چین و 10هزار در آمریکای شمالی، معرفی خواهد شد. شرکت فولکس‌واگن در‌ماه مارس اعلام کرد که قصد دارد تا آن زمان 400میلیون یورو برای توسعه شبکه شارژ سریع خود در اروپا هزینه کند. اما این یک قطره در اقیانوس است؛ چرا که اتحادیه اروپا تخمین می‌زند که هر سال تا سال2040برای توسعه زیرساخت‌های شارژ در این قاره 5میلیارد یورو مورد نیاز است که این فشار بر شرکت‌ها و دولت‌ها را افزایش می‌دهد. در اروپا، گروه فولکس‌واگن در کنار خودروسازان رقیب یعنی ب‌ام‌و، دایملر، مرسدس بنز، فورد و هیوندای سهامدار شرکت شارژرهای برقی Ionity است. همچنین با شرکت‌های انرژی مانند Enel ایتالیا، BP بریتانیا و Iberdrola اسپانیا همکاری کرده است تا شکاف‌های جغرافیایی را برطرف کند و طرحی را برای نحوه تقسیم بودجه برای زیرساخت‌های خودروهای برقی تشکیل دهد.


تسلا پیشتاز ارائه خدمات
تسلا پیش‌تر نشان داده است که وقتی صحبت از خودروهای برقی به میان می‌آید، فقط موضوع فروش خودروهای دیگر باعث کاهش فروش تسلا نمی‌شود. این شرکت مدلی را اتخاذ کرده است که در برخی از ایالت‌های آمریکا همه‌‌چیز مانند خودرو، ذخیره‌سازی باتری، پنل‌های خورشیدی و همچنین برق را به مشتریان ارائه می‌دهد. فولکس‌واگن اکنون نیرو را به مشتریان خرده‌فروشی می‌فروشد که خودروهای برقی یا پلاگین هیبریدی دارند. «تمه» در این خصوص می‌گوید که یکی از تعرفه‌های آنها برای مشتریانی است که فولکس واگن ندارند. بیش از 10هزار مشتری از زمان عرضه در‌ماه ژوئیه جذب شده‌اند. او گفت فولکس‌واگن در حال برنامه‌ریزی است تا شارژرهای سریع خود را برای همه رانندگان خودروهای برقی در دسترس قرار دهد. برخلاف تسلا که تاکنون شبکه سوپرشارژ خود را فقط برای تسلاداران حفظ کرده است؛ البته به استثنای یک برنامه آزمایشی در هلند. فولکس واگن می‌گوید رویکرد باز برای همه به این معنی است که خریداران خودروهای برقی آن می‌توانند در بیش از 250هزار نقطه شارژ عمومی موجود در سراسر اروپا از ارائه‌دهندگان مختلف با سرعت‌های مختلف، شارژ دریافت کنند. مشکل این است که پروتکل‌های شارژ و روش‌های پرداخت می‌توانند بین فروشندگان متفاوت باشند و به‌طور بالقوه عمل سوخت‌گیری خودروهای برقی را به کاری زمان‌بر و کثیف تبدیل کنند. از سه ماهه اول سال2022، فولکس واگن قصد دارد فناوری "Plug & Charge" را در اروپا ارائه کند تا این روند را روان‌تر کند. هنگامی که دوشاخه شارژ به‌خودروی برقی در ایستگاه‌های مخصوص که برای این کار راه‌اندازی شده‌اند، متصل شود جزئیات پرداخت مالک ذخیره شده و یک پرداخت بدون تماس انجام می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید