• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 26 آبان 1400
کد مطلب : 145730
+
-

دست خالی صیادان از صید پاییزه

آمار و گزارش‌های رسیده از شرکت شیلات گیلان از کاهش صید ۱۶درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال۹۹ خبر می‌دهد

گپ
دست خالی صیادان از صید پاییزه

شهره کیانوش‌راد- خبرنگار

صید انواع ماهیان استخوانی در نخستین‌ماه فصل صید در حالی شروع شده است که آمار و گزارش‌های رسیده از شرکت شیلات گیلان خبر از کاهش صید ۱۶درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال۹۹ می‌دهد.
 این در حالی است که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه طی چند سال گذشته(1399-1395) ۱۸درصد کاهش داشته است. در این مدت ۱۸۲تن ماهی کفال، ۳۶تن ماهی سفید و 4تن کپور و سایر گونه‌های سوف، سیم و انواع کولی‌ها توسط صیادان‌ گیلانی صید شده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره ‌کل شیلات گیلان در گفت‌و‌گو با همشهری درباره تأثیر کاهش صید و مشکلاتی که بر صیادان مجاز تحمیل شده است، بیان می‌کند: در این فصل سال غالب صید صیادان ماهی ‌کفال است. امسال به‌دلیل سرمای زودرس، ماهی‌های کفال به اعماق آب رفته‌اند، اما پیش‌بینی ما این است که کاهش صید در فصل پایانی سال جبران شود و دوباره روند صعودی را طی کند.
 مسعود نیکپور تأکید می‌کند که دلیل روند نزولی کاهش صید علاوه‌بر انجام صیدهای غیرمجاز به شرایط جوی و آلودگی‌های آب نیز ارتباط دارد. او اظهار می‌کند: صید غیرمجاز منجر شده است تا سفره صیادان که سال‌هاست از این راه زندگی خود را می‌گذرانند، کوچک‌تر شود.
 صید 15سال اخیر روند کاهشی معنا ‌داری را نشان می‌دهد که این موضوع را می‌توان از جوانب مختلف بررسی کرد.
به‌گفته او، تغییرات جوی، کاهش دمای دریای خزر و ورود آلودگی‌های صنعتی، کشاورزی و شهری در رودخانه‌ها موجب شده است زایشگاه طبیعی ماهیان به‌خطر بیفتد و مجموع این عوامل دست به‌دست هم داده است تا زمان تخم‌ریزی ماهیان در مصب و در بالادست دچار نقصان و برگشت‌پذیری ماهیان از رودخانه به دریا طی سالیان اخیر کمتر شود.

جبران کاهش صید در پایان سال
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره ‌کل شیلات گیلان افزایش یک‌ماهه زمان صید را از برنامه‌های حمایتی برای صیادان عنوان می‌کند و می‌گوید: یکی از این برنامه‌ها که در سال‌های گذشته نیز اجرا شده بود این است که به صیادان جواز قانونی داده می‌شود تا بتوانند زودتر از زمان تعیین شده صید خود را آغاز کنند. امسال هم این کار را  انجام دادیم.
با توجه به اینکه تکثیر طبیعی و مصنوعی نیز در دستور کار ما بوده، احتمال می‌دهیم کاهش صید در فصل پایانی سال جبران شود و حتی در ماه‌های آینده و تا پایان سال 2 تا 3درصد افزایش صید داشته باشیم. راه‌اندازی استخرهای ساحلی برنامه دیگر شیلات برای حمایت از ماهی‌گیران است. نیکپور در این‌باره توضیح می‌دهد: راه‌اندازی استخر‌های ساحلی با هدف ایجاد محلی برای تخم‌ریزی و پرورش نوزاد ماهی و رهاسازی در رودخانه می‌تواند به افزایش صید در سال‌های آینده منجر شود.
خوشبختانه در سال97 با مشارکت صیادان 2استخر ساحلی ساخته شد که این تعداد در سال99 به 18فقره رسیده است. هدف مطلوب ما این است که این پروژه در صورت تخصیص اعتبار در همه پره‌های استان گیلان اجرایی شود.

شغل سخت صیادان
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره ‌کل شیلات گیلان در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: متأسفانه این شغل با وجود مشکلات و سختی کار صیادان، در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور قرار نگرفته است. پیگیری‌هایی انجام دادیم تا نرخ بیمه صیادان از 27 به 10درصد برسد. کاهش نرخ بیمه در سال97 فقط در 3ماه مهر، آبان و آذر اجرا شد، اما متأسفانه به دلایل تامین نشدن اعتبار این موضوع ادامه نیافت.
نیکپور تأکید می‌کند اگر از صیادان حمایت نشود این نگرانی وجود خواهد داشت که عده‌ای به مشاغل دیگر روی بیاورند.
به‌گفته وی، هم‌اکنون 51شرکت تعاونی پره در گیلان و فقط 47شرکت فعال هستند و 4شرکت دیگر عملا فعالیت ندارند و اگر حمایت نشوند تعداد شرکت‌های غیرفعال بیشتر هم می‌شود.

*** ‌ ‌    
به گزارش همشهری، در استان گیلان تاکنون ۱۸۲تن ماهی کفال، ۳۶تن ماهی سفید و 4تن کپور و سایر گونه‌های سوف، سیم و انواع کولی‌ها صید شده است.
۱۶۲میلیارد ریال ارزش ریالی فروش ناخالص ماهیان صید شده است درحالی‌که میانگین ماهی کفال صید شده طی مدت مشابه در 5سال گذشته ۲۲۸تن(۲۰درصد کاهش)، ماهی سفید ۳۴تن(7درصد افزایش) و کپور و سایر گونه‌ها ۱۱تن(۳۹درصد کاهش) بود.
میانگین دفعات پره‌کشی شرکت‌های صیادی پره در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، 4062مرتبه بوده که این میزان نشان می‌دهد صیادان گیلانی در تعداد پره‌کشی نیز ۱۰درصد کاهش داشته‌اند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید