• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 25 آبان 1400
کد مطلب : 145628
+
-

خبرهای کوتاه/ باران به داد می‌رسد


با ورود سامانه جدید بارشی، باران به داد کلانشهرهای کشور می‌رسد. طی هفته اخیر، دست‌کم 5روز آلوده در شهرهای بزرگ ثبت شد. به گزارش همشهری، بارش‌ها از امروز آغاز می‌شود و دمای هوا ۸ تا ۱۲ درجه‌ کاهش می‌یابد.
براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیشیابی سازمان هواشناسی، امروز شمالی شدن جریانات روی دریای خزر برای استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل بارش آغاز می‌شود و با گذر امواج تراز میانی، در بخش‌هایی از کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز به‌تدریج اصفهان، شمال بوشهر، شمال فارس، غرب، یزد، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش باران، وزش باد شدید و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود. بیشینه مقادیر بارش در این روز برای سواحل دریای خزر انتظار می‌رود و در نواحی جنوب غرب بارش همراه با رعد و برق خواهد بود.
چهارشنبه فعالیت سامانه بارشی با شدت کمتر در استان‌های ساحلی دریای خزر، لرستان، ارتفاعات خوزستان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خراسان رضوی ادامه خواهد داشت. از اواخر وقت چهارشنبه سامانه از شمال شرق کشور خارج می‌شود و طی روزهای پنجشنبه و جمعه مجدد جوی پایدار بر کشور حاکم خواهد شد و در شهرهای پرتردد و صنعتی افزایش غلظت آلاینده‌ها انتظار می‌رود.

  تکذیب کوتاهی سازمان محیط‌زیست
در پی اخطار هفته اخیر سازمان بازرسی کل کشور در زمینه قانون هوای پاک، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: براساس مستندات موجود، ما در وظایف خود چه به‌عنوان مجری و چه به‌عنوان ناظر بر حسن انجام تکالیف سایر دستگاه‌های اجرایی مکلف در قانون هوای پاک، کوتاهی نکرده‌ایم. معاون نظارت سازمان بازرسی کل کشور۲۲ آبان‌ماه گفته بود سازمان حفاظت محیط‌زیست دو تکلیف قانونی دارد؛ یک دسته از آن‌ها، ناظر بر تکالیف خود دستگاه است و دسته دیگر نیز نظارت بر اجرای قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی است بنابراین انتظار داریم این سازمان به هر2 وظیفه خود عمل کند و در این زمینه اخطار لازم را داده‌ایم. داریوش گل‌علیزاده در این‌باره به ایسنا گفت: سازمان براساس قانون هوای پاک، چندین تکلیف اجرایی دارد که بیشتر مربوط به تدوین آیین‌نامه‌ها می‌شود و تاکنون ۱۳ آیین‌نامه تدوین شده است و به غیراز یک آیین‌نامه، همه آنها به تصویب هیأت وزیران رسیده و ابلاغ شده است. آیین‌نامه تصویب نشده مربوط به تبصره ۱ماده ۳ قانون هوای پاک درباره نوع و میزان جریمه‌های نقدی در مواقع اضطرار آلودگی هوا است که پیش‌نویس لایحه با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و نیروی انتظامی تهیه و پس از تصویب در دولت به مجلس ارسال شد ولی ایراداتی به آن وارد و به دولت عودت داده شد و این لایحه هم‌اکنون در دولت مورد بررسی مجدد قرار گرفته است بنابراین ما تکالیف خود را برای تدوین آیین‌نامه‌ها انجام داده‌ایم.

   افزایش۱۰ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه
حوضه آبریز دریاچه ارومیه که طی ماه‌های اخیر با خشکی شدید مواجه شده بود، این روزها 10درصد افزایش بارش نسبت به‌مدت مشابه سال 99را ثبت کرده است. رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی از افزایش ۱۰ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال خبر داد. مهدی صابری با بیان اینکه در سال زراعی امسال تاکنون ۳۲ میلی‌متر بارندگی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه داشته‌ایم، به مهر گفت: این میزان در مقایسه با بلندمدت ۶ درصد کاهش و در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی میزان بارندگی کل استان را از آغاز سال زراعی تاکنون ۳۹میلی‌متر عنوان و اضافه کرد: این میزان در مقایسه با بلندمدت ۲۸درصد کاهش و در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال 3درصد کاهش نشان می‌دهد. رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در پاییز امسال بارندگی‌ها زیر نرمال بود و این امر تحقق پیدا کرده است، گفت: اما پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده زمستان پربارش در استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید