• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 25 آبان 1400
کد مطلب : 145590
+
-

ادامه بحران جهانی چیپ

ادامه بحران جهانی چیپ

عماد‌الدین قاسمی پناه  - خبرنگار
 
کمبود جهانی چیپ بیش از یک‌سال است که تأثیر زیادی بر کل صنعت فناوری داشته است اما موج اخبار مرتبط با سخت‌افزارهای بازی طی هفته گذشته نشان می‌دهد که اوضاع به این زودی‌ها بهبود نخواهد یافت. این در حالی است که فقط کنسول‌های نسل آینده سونی و مایکروسافت این کمبود را احساس نخواهند کرد و شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ و کوچک هم تا سال آینده با این کاستی دست و پنجه نرم می‌کنند.
احتمالاً نینتندو نخستین شرکتی بود که پیش‌بینی فروش «نینتندو سوییچ» خود را «به‌دلیل تأثیرات کمبود جهانی نیمه‌رساناها» برای سال‌جاری مالی، 5/1میلیون کاهش داد. شانتارو فوروکاوا، رئیس نینتندو گفت که از ابتدای سال مالی که از آوریل شروع می‌شود، «بهبود عمده‌ای در این وضعیت» حاصل نشده است. به‌گفته کوشیوتا، مدیر ارشد بخش توسعه فناوری نینتندو، این شرکت در حال «ارزیابی اجزای جایگزین و بررسی طرح‌های ما» است اما فعلا مشخص نیست که آنچه در حال بررسی است ممکن است باعث افزایش تولید شود یا نه. بنابراین اگر الان یکی از کنترلرهای N64سازگار با سوییچ را ندارید تا سال آینده هم شانسی برای خرید آن ندارید. عرضه کامپیوتر بازی دستی Steam Deck شرکت والو هم به‌مدت 2‌ماه به تعویق افتاد. این شرکت در پستی اعلام کرد: «ما همه تلاش خود را برای حل مسئله زنجیره تامین جهانی انجام داده‌ایم، اما به‌دلیل کمبود مواد، قطعات  به خط تولید ما نمی‌رسند تا بتوانیم به‌موقع آنها را عرضه کنیم.» بنابراین، حتی افرادی که تاریخ تحویل سفارش آنها دسامبر 2021بوده است، کمی بیشتر باید صبر کنند. براساس گزارش بلومبرگ، انتظار می‌رود که سونی هم تعداد کمتری PS5تولید کند. بلومبرگ می‌گوید، این شرکت در ابتدا پیش‌بینی کرده بود که می‌تواند در سال مالی جاری(که در‌ماه مارس به پایان می‌رسد)، 16میلیون کنسول عرضه کند، اما اکنون قصد دارد «حدود 15میلیون دستگاه» تولید کند. شرکای سونی به بلومبرگ گفتند که رسیدن به هدف فروش 6/22میلیون PS5 در سال مالی آینده دشوار خواهد بود. همچنین تولید Playdate دستی شرکت پانیک از اواخر سال 2021به اوایل سال 2022موکول شده است. به‌گفته این شرکت، درحالی‌که این تأخیر در مورد دستگاه‌های اولیه به‌دلیل معیوب بودن باتری‌ها بود، اما مسئله تامین قطعات برای Playdate‌های بعدی چالش ماست. به‌عنوان مثال، سی‌پی‌یوی فعلی Playdate تا 2سال در دسترس نخواهد بود. به همین علت این شرکت مجبور به طراحی مجدد برد اصلی با یک CPU ساده‌تر برای Playdates در اواخر سال 2022شده است.

استفاده از مدل‌های قدیمی
مدیران شرکت‌های تولیدی می‌گویند که تولیدکنندگانی که با کمبود چیپ‌های نیمه‌رسانا دست و پنجه نرم می‌کنند، راه‌حل‌هایی برای این مسئله پیدا خواهند کرد. آنها شاید محصولات را بازطراحی ‌کنند یا بر مدل‌های قدیمی‌تر و با فناوری ضعیف‌تر تمرکز ‌کنند. شرکت Boss Products برای تولیدات خود نتوانسته به اندازه کافی چیپ‌های مورد نیاز را تامین کند. بنابراین کارکنان آن شروع به جست‌وجوی راه‌هایی برای استفاده کمتر از آنها کردند. برخی به‌خاطر دارند که جوی استیک‌ها(که بدون چیپ کامپیوتر کار می‌کردند) پیش از این مورد استفاده قرار می‌گرفتند و این کار تا زمانی که ابزارهای الکترونیکی مقرون به‌صرفه و رایج شدند، ادامه داشت. یکی از مدیران این شرکت می‌گوید که «بیایید به طراحی قدیمی بازگردیم. طراحی قدیمی هنوز کار می‌کند. این کار به‌مدت 30سال به همین شکل انجام می‌شد و قابل اعتماد و خوب بود. هرچند ساخت و مونتاژ آن کمی دشوار به‌نظر می‌آمد.»

  ادامه کمبود تا 2022
سازنده چیپ‌های آلمانی اینفینئون انتظار دارد کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها تا سال 2022باقی بماند. به همین‌خاطر و به‌دلیل افزایش تقاضا برای تراشه‌های مورد استفاده در همه وسایل، از خودرو گرفته تا لوازم خانگی، درآمد سه‌ماهه چهارم خود را با 10درصد افزایش پیش‌بینی کرد که باعث افزایش 2درصدی سهام این شرکت شد. اینفینئون که حدود 40درصد از فروش خود را از بخش خودرو به‌دست می‌آورد، درآمد 3میلیارد یورویی را برای سه ماهه اول سال آینده پیش‌بینی کرد که از 97/2میلیارد یوروی پیش‌بینی شده درنظرسنجی مؤسسه Vara Research فراتر می‌رود. راینهارد پلوس، مدیر اجرایی این شرکت گفته است که تقاضا به‌مراتب بیشتر از عرضه است. او ادامه می‌دهد:«مسلماً در نهایت میزان عرضه با میزان تقاضا برابری خواهد کرد، اما ما نمی‌توانیم این اتفاق را در مقیاس وسیع‌تر در سال 2022 شاهد باشیم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید