• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145562
+
-

مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا با واسطه‌گری فرانسه

دیپلماسی
مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا با واسطه‌گری فرانسه

شرکای ایران در برجام همچنان در نقش پیام‌رسان مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای برجام، ایفای نقش می‌کنند. به فاصله چند روز پس از گفت‌وگوهای ایران و فرانسه و طرح شروط ایران درباره بازگشت آمریکا به برجام، وزیر خارجه فرانسه با همتای آمریکایی خود درباره برجام گفت‌وگو داشت. سه‌شنبه هفته قبل ژان لودریان، وزیر خارجه فرانسه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، تلفنی صحبت کرد و درباره مذاکرات احیای برجام تأکید کرد که این رایزنی‌ها می‌بایست از همان نقطه‌ای که در ٢٠ژوئن متوقف شده بود، از سرگرفته شود. رویکردهای این کشور اروپایی در پیشبرد مذاکرات برجامی همواره با پیچیدگی‌های خاص خود همراه بوده و در مواردی با اتخاذ سیاست پلیس بد، تلاش داشته ایران را برای پذیرش حداکثری مطالبات مذاکرات تحت فشار قرار دهد. وزارت خارجه این کشور به فاصله یک روز پس از اعلام زمان دور جدید مذاکرات ایران و گروه1+4 برای هشتم آذرماه به طرح مواضع انتقادی علیه ایران پرداخت. 12آبان خبر توافق بر سر دور جدید مذاکرات منتشر شد و به فاصله یک روز فرانسه در اعلام موضعی کاملا تهدیدآمیز، اعلام کرد که مشغول رایزنی با متحدانش در مورد چگونگی واکنش به «عدم‌همکاری» ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۱۳آبان در نشستی خبری تصریح کرد که این کشور هنوز هم می‌تواند در نشست آتی شورای حکام، به همراه شرکای خود علیه ایران دست به اقدام بزند.
تا قبل از هرگونه توافق مجدد و تامین شروط ایران از جمله لغو تحریم‌ها، این گفت‌وگوهای دوجانبه با آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها دنبال می‌شود. فرانسه با مناسبات نزدیک‌تر خود به ایران در میان سایر طرف‌های اروپایی برجام فرمان مبادلات شروط و خواسته‌های دوطرف را در دست گرفته است. ژان ایو لودریان اخیرا در پیام توییتری خود اعلام کرد که روز شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرده است.
او با انتشار پیامی توییتری از مکالمه تلفنی با بلینکن خبر داد و نوشت: «مکالمه‌ای با همکار خود داشتم تا همزمان با نزدیک شدن به زمان از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین درباره پرونده ایران و همچنین مسائل اوکراین به رایزنی بپردازیم.»
این گفت‌وگوها به فاصله کوتاهی پس از سفر اروپایی علی باقری، معاون وزیر امور خارجه و تعیین شروط سه‌گانه ایران در مذاکرات آتی 8آذرماه صورت گرفت. باقری جمعه شب در توییتی نوشت: در جریان سفر به فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا گفت‌وگو‌های جدی و سازنده‌ای در مورد موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات پیش رو داشتم و همچنین با چندین رسانه مصاحبه کردم. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از ایران هم این پیام را به طرف‌‌های برجام ارسال کرد که 3شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام باید محقق شود: آمریکا باید مقصر بودن خود را بپذیرد. تحریم‌ها یکجا لغو شود. تضمین دهد که هیچ دولت دیگری اقدام ترامپ در خروج از برجام را تکرار نکند. فرانسه به‌احتمال حامل پیام آمریکایی‌ها در پاسخ به طرح این درخواست‌ها و شروط ایران خواهد بود. قرار است دور هفتم مذاکرات ایران و ١+٤ درخصوص بازگشت به برجام و رفع تحریم‌های ایران روز ٢٩نوامبر (هشتم آذرماه) در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید