• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145534
+
-

نگرانی جهانی از شیوع سرخک

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، شیوع بیماری کووید-۱۹ باعث شده تا تعداد کودکانی که واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند به بالاترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته برسد

نگرانی جهانی از شیوع سرخک

زهرا خلجی - خبر‌نگار

روند ابتلای کودکان به بیماری ویروسی سرخک در جهان، باعث نگرانی مقامات بهداشتی دنیا شده است. درحالی‌که تعداد موارد ابتلا به این بیماری به نسبت سال‌های دور، بسیار کمتر شده بود، اما طبق گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در طول سال 2020بیش از 22میلیون نوزاد، نخستین دوز واکسن سرخک خود را به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از دست داده‌اند. این عدد 3میلیون نفر بیش از تعدادی است که در سال 2019ثبت شده است و این یعنی افزایش بی‌سابقه این بیماری در دو دهه اخیر. سرخک، یک بیماری به‌شدت مسری است که سالانه جان بیش از ۶۰ هزار نفر را می‌‌گیرد. این بیماری در سال ۲۰۱۹ پس از ۲۳ سال به بالاترین میزان خود رسید و جان بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سراسر جهان را گرفت.
آمارها نشان می‌دهد که میزان واکسیناسیون سرخک به پایین‌ترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است. طبق آمار منتشر شده، موارد گزارش شده سرخک در سال 2020 در مقایسه با سال‌های پیش 80درصد بیشتر شده است. نظارت ضعیف، آزمایش‌های کمتر و گزارش‌های ناقص درباره سرخک در کنار ناتوانی کشورها برای جلوگیری از شیوع این بیماری بسیار مسری، جان خیلی‌ها را به خطر انداخته است. شیوع عمده سرخک در 26کشور رخ داده و 84درصد از کل موارد گزارش شده در سال 2020را تشکیل می‌دهد.
کوین کاین، مدیر بخش ایمن‌سازی‌ جهانی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می‌گوید: تعداد زیادی از کودکان واکسینه نشده و عدم‌مراجعه به پزشک و تشخیص ندادن بیماری به واسطه جلوگیری از ابتلا به کووید-19همه عواملی هستند که باعث به‌وجود آمدن شیوع سرخک و مرگ کودکان بر اثر آن شده است. ما باید به سرعت سیستم‌های نظارتی بر این بیماری را تقویت کنیم.  در 20سال اخیر واکسن‌های سرخک از بیش از 30میلیون مرگ در جهان جلوگیری کرده است. توانایی کشورها برای اطمینان از اینکه بچه‌ها هر دو دوز توصیه شده واکسن سرخک را دریافت کنند کلیدی‌ترین نکته پیشرفت جهانی در از بین بردن این بیماری سخت و ظرفیت جلوگیری از انتشار ویروس است.


خطر در کمین ایران 

پاندمی کووید-19در بسیاری از کشورها موجب کاهش چشمگیر مراجعه برای واکسیناسیون ضروری کودکان و تغییر در شیوه‌های مراقبت سلامتی شد. در ایران نیز، مقامات بهداشتی از افزایش تعداد موارد ابتلا به سرخک در کشور خبر داده‌اند. در همین رابطه رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با تشریح برنامه واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه در کشور، گفته بود به‌دنبال افزایش تعداد موارد ابتلا به سرخک به ۸۵ نفر در اوایل امسال، در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی شد تا در منطقه جنوب و شرق کشور به‌عنوان منطقه‌ای که بیشترین ریسک تردد اتباع بیگانه و انتقال بیماری وجود دارد، عملیات واکسیناسیون تکمیلی را انجام دهیم. شدت شیوع سرخک در کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان، برای ایران یک تهدید به‌حساب می‌آید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید