• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 23 آبان 1400
کد مطلب : 145421
+
-

اخطار به سازمان محیط‌زیست به‌ دلیل ترک فعل در مقابله با آلودگی هوا


ترک فعل‌ها در عرصه کاهش آلودگی هوا، این روزها آنقدر زیاد است که معاون سازمان بازرسی کل کشور با اخطاری که در این‌باره داده، به چهره روز صفحه زیست‌بوم روزنامه همشهری تبدیل شد. غلام عباس ترکی، دیروز به سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل ترک فعل این سازمان در اجرای قانون هوای پاک برای مقابله با آلودگی هوا اخطار داد.
هرسال در روزهای اوج آلودگی هوا، رسانه‌ها و مسئولان درباره تبعات منفی این آلودگی سخن می‌گویند، اما پس از فروکش‌کردن موج‌های سنگین آن، موضع‌گیری‌ها هم فروکش می‌کند، اما تبعات مهلک آن بر سلامت شهروندان در همه روزها با آنها باقی می‌ماند.
دیروز غلام عباس ترکی، معاون سازمان بازرسی کل کشور، با برشمردن تکالیف دستگاه‌های مسئول در موضوع آلودگی هوا، از این دستگاه‌ها خواست تا درآمدهای حاصل از اجرای قانون هوای پاک را  تا کنون احصاء و گزارش کامل خود را به سازمان بازرسی کل کشور ارائه کنند.
او گفته است که هم ‌اکنون  درخصوص موضوع آلودگی هوا در  شرایط اضطرار و آستانه بحران قرار  داریم و اگر شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها نبود، امروز در بحران  واقعی قرار داشتیم؛ بنابراین با توجه به وضعیت اضطرار و مفاد قانون  مدیریت بحران، نیازمند راهبری واحد در پیگیری و هماهنگی دستگاه‌ها هستیم و انتظار داریم علاوه بر پیگیری دستگاه‌ها، رسانه‌ها و افکارعمومی نیز عمل به وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی مرتبط را مطالبه و نقد کنند.
به گزارش همشهری، بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آن است که بسیاری از تکالیف قانونی دستگاه‌ها، اجرا نشده است. در این قانون، اعتبار لازم نیز پیش‌بینی شده و در ماده ۳۳ قانون هوای پاک به‌طور صریح تعیین شده است. از طرفی بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور نشان می‌دهدکه مفاد ماده ۳۳ مذکور و سایر مقررات در زمینه تامین بودجه و هزینه‌کرد به درستی و کامل محقق نشده و ما نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد تا مشخص شود که آیا منابع، برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار گرفته و یا تخطی شده است.
این نهاد، هم در سال ۹۹ و هم در سال ‌جاری، بازرسی‌های متعددی انجام داده و دستگاه‌های متخلف را نیز به مراجع قانونی معرفی و با احراز تخلف و ترک فعل چندین دستگاه، موضوع را به هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کرده است. ترکی گفته است: نتایج بررسی‌های تکمیلی درخصوص  اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها را حتما پیگیری خواهیم کرد و ناگزیر هستیم که اگرکوتاهی در اجرای هر بخش از قانون صورت گرفته باشد ضمن اعلام عمومی، به مبادی مربوط منعکس کنیم. ترکی همچنین با اشاره به بین بخشی بودن تکالیف در قانون هوای پاک و مشخص نبودن راهبر و هماهنگ‌کننده از وزارت کشور خواست تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود نظیر قانون مدیریت بحران و شرایط اضطرار، تکالیف خود را در راستای راهبری موضوع تا حصول نتیجه دنبال کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید