• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145333
+
-

نخستین جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی، هنرمندان را به خلق آثار خلاقانه فراخوانده است

ویترین کتاب‌های درسی میزبان ایده‌های نو

ویترین کتاب‌های درسی میزبان ایده‌های نو

علی‌الله سلیمی - روزنامه‌نگار

کتاب‌های درسی دوره ابتدایی با خاطرات دوران کودکی و نوجوانی بسیاری از ما گره خورده که بخشی از آن به عکس و طرح جلد این کتاب‌ها برمی‌گردد؛ طرح‌ها و تصاویر اغلب ساده، اما خیال‌انگیز که مفاهیم متعددی را به ذهن مخاطبان متبادر می‌کند. شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که خالقان این تصاویر خیال‌انگیز چه کسانی هستند و برای یک کتاب درسی که مطالب متعدد و متنوعی دارد، چگونه یک طرح جلد انتخاب می‌شود که با کلیت اثر همخوانی لازم را داشته باشد. برای رسیدن به پاسخ چنین سؤال‌هایی کافی است سری به خانه هنرمندان بزنید که این روزها میزبان آثار نخستین جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی دوره ابتدایی است.

تعداد عناوین کتاب‌های درسی دوره ابتدایی چندان زیاد نیست، اما تعداد آثاری که از سوی هنرمندان طراح و گرافیست برای شرکت در نخستین جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی ارسال شده، قابل توجه است. ارسال 593 اثر و حضور 398هنرمند طراح و گرافیست در این دوره‌ از جشنواره، اهمیت ویژه‌ای به این رویداد خاص در بخش کتاب‌های درسی داده است. مجید ذاکری، دبیر این جشنواره با ابراز رضایت از استقبال هنرمندان می‌گوید: «پیش از این در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، 3جشنواره را با رویکرد متن کتاب برگزار کرده بودیم، اما این نخستین جشنواره‌ای است که با نگاه به تصویرسازی و طراحی جلد کتاب، اجرا کردیم و می‌توان گفت استقبال هنرمندان از این رویداد بسیار خوب بود.» 

ارتقای کیفیت جلد کتاب‌های درسی


اهداف متعددی در برگزاری نخستین جشنواره‌ تصویرگری جلد کتاب‌های درسی دنبال می‌شود که دبیر جشنواره به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کند: «ارتقای جایگاه تصویرگری آموزشی، تربیتی و نقش مؤثر آن در نظام تعلیم و تربیت، تحول و ارتقای فرهنگی، هنری و محتوایی جلد کتاب‌های درسی از اهداف مهم این جشنواره است و در کنار آن می‌توان به شناسایی تصویرگران خلاق، توانمند و متعهد و مشارکت حداکثری آنان در حوزه کتاب درسی، جلب نظر هنرمندان و تصویرگران به مسائل آموزشی و تربیتی در کتب درسی و به‌روزرسانی تصاویر با رویکرد خلاقانه بخش‌های جشنواره اشاره کرد.» 

رأی‌گیری از مخاطبان و عموم مردم
44 اثر در بخش‌های آثار برگزیده، آثار تقدیر شده و انتخاب مردمی، به مرحله نهایی راه پیدا کرده است. ذاکری با یادآوری این موضوع، درباره‌ روند انتخاب آثار مردمی می‌گوید: ما برای نخستین‌بار همه آثاری را که به مرحله‌ دوم داوری راه پیدا کرده بود، برای رأی‌گیری مخاطبان و عموم مردم در سایت قرار دادیم که مورد استقبال گسترده قرار گرفت. درواقع بخش منتخب مردمی، شامل آثاری است که توسط خود مخاطبان انتخاب شده و در معرض نمایش عموم هم قرار گرفته است.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید