• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145331
+
-

تأمین اعتبار برای مرمت قلعه پرتغالی‌ها


برای مرمت قلعه پرتغالی‌ها اعتبارات لازم، اختصاص پیدا می‌کند. این خبر را بیژن نوباوه وطن، نائب ‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس داده و به چهره روز صفحه زیست‌بوم تبدیل شده است.
قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا، مهم‌ترین قلعه باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج‌فارس است. این قلعه به فرمان آلفونسو آلبوکرک، دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد. مرداد ‌ماه ۱۳۹۹ انتشار تصاویر مرمت قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز، نه ‌تنها باعث حیرت و نگرانی فعالان میراث فرهنگی شد، بلکه مردم عادی را هم از این شیوه مرمت و بازسازی بهت‌زده کرد. بدین‌ترتیب ساکنان استان هرمزگان در نامه‌ای به علی‌اصغر مونسان، وزیر سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، خواستار جلوگیری از تخریب قلعه پرتغالی‌ها شدند.
نوباوه دیروز درخصوص اعتبارات لازم برای نگهداری و مرمت قلعه  پرتغالی‌ها اعلام کرد: جزیره هرمز  بیش از ۴۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده که واقعاً قابل تقدیر است. وی با اشاره به سفر برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: برای بررسی مسائل و چالش‌های فرهنگی و گردشگری جزیره هرمز با حضور جمعی از اعضای کمیسیون در این جزیره  حاضر شدیم. نائب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که نخستین شهید دانش‌آموز کشور از جزیره هرمز برخواسته بود، ابراز داشت: تمام مردان جزیره در زمان دفاع‌مقدس به جبهه رفتند و باعث غرور آفرینی برای ایران شدند. نوباوه‌وطن با اشاره به برنامه‌های بازدید از جزیره هرمز، گفت: پس از حضور در گلزار شهدا از یک اقامتگاه بوم گردی بازدید به عمل آمد. وی با اشاره به لزوم ایجاد مشوق‌های گردشگری مناسب برای جذب سرمایه‌گذار، تصریح کرد: انتقال آب و برق به مکان‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری که عمدتاً در خارج از شهر هستند، ازجمله مشوق‌هایی است که حاکمیت باید برای توسعه منطقه و جذب سرمایه‌گذار، درنظر بگیرد. نائب ‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که باید برای توسعه گردشگری از ظرفیت‌های تمام وزارتخانه‌ها استفاده کرد، افزود: موضوع گردشگری، یکی از موضوعات چند وجهی کشور است که باید با همکاری تمام نهادهای حاکمیتی، محقق شود. یکی از مشوق‌هایی که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای جذب سرمایه‌گذار درنظر گرفته می‌شود، واگذاری زمین به سرمایه‌گذار است. نوباه‌وطن گفت: در بازدیدی که اعضای کمیسیون فرهنگی از قلعه پرتغالی‌ها داشتند، بر لزوم تزریق اعتبارات برای نگهداری و مرمت این اثر باستانی تأکید شد. وی ضمن مخالفت با بازسازی قلعه پرتغالی‌ها، گفت: باید مانند تمام دنیا بتوان قدمت این اثر را حفظ کرد و به نمایش گذاشت؛ نه اینکه اقدام به نوسازی و بازسازی این اثر تاریخی شود. نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که قلعه پرتغالی‌ها می‌تواند در جذب گردشگر مؤثر باشد،  افزود: این قلعه نماد اقتدار و ایستادگی مردم ایران به‌خصوص خطه جنوب کشور است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید