• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 20 آبان 1400
کد مطلب : 145314
+
-

چله نشستن سیمرغ‌ها

رقابت کارگردانان چندین نسل سینما در جشنواره فیلم فجر 1400

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

فراخوان چهلمین جشنواره فیلم فجر دیروز منتشر شد. بعد از 2سال، جشنواره فیلم فجر با تغییر مدیران سینمایی برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که 40دوره از برگزاری‌اش گذشته و در 2سال اخیر رکودی در تولیدات به واسطه شیوع کرونا وجود دارد. به‌نظر می‌رسد این دوره از جشنواره فیلم فجر که به تصمیم رئیس جدید سازمان سینمایی از سال آینده، مانند گذشته به شکل بین‌المللی برگزار خواهد شد، می‌تواند به شرط حضور سینماگران شناخته‌شده و همچنین آثار سینمایی کیفی یک رویداد ماندگار را در چهلمین دوره‌اش رقم بزند و در این دوره از جشنواره شاهد رقابت تنگاتنگی میان چهره‌های سینمایی از نسل‌های مختلف باشیم.  تولیدات این دوره سینمایی با وجود ویروس کرونا باید دور تندی داشته باشد که بتواند وارد گردونه رقابت فجر چهلم شود. در این 2سال برخی از سینماگران تولیدات خود را شروع کرده و برخی نیز با توقف پروژه‌های خود روبه‌رو شدند، اما با توجه به تولیداتی که انجام می‌شود، با فروکش کردن ویروس کرونا به واسطه واکسیناسیون پیش‌بینی می‌شود شاهد فیلم‌های زیادی از کارگردانان در هر سبک و سیاقی درجشنواره چهلم باشیم. بنیاد سینمایی فارابی با توجه به تغییر مدیر خود، لیست فیلم‌های مورد حمایت یا تولیدشده‌اش را اعلام و عنوان کرده که این فیلم‌ها تنوع ژانری دارند. رویکرد فارابی، خانواده، اخلاق و امید است و تلاش دارد آثار سینمایی‌اش را به جشنواره چهلم برساند.

دسته دختران؛ منیره قیدی


در بسته تولیدات فارابی یک فیلم با موضوع جنگ دیده می‌شود که منیر قیدی آن را کارگردانی می‌کند. «دسته دختران» روایت واقعی از مقاومت 34روزه خرمشهر در جنگ است. این فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال معرفی شده و نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا از بازیگران آن هستند. «خط نجات» وحید موسائیان هم فیلمی درباره انقلاب است. فیلم موسائیان تریلر سیاسی - عاشقانه به تهیه کنندگی آزیتا موگویی است که شنیده شده امیر آقایی و پگاه آهنگرانی در آن بازی می‌کنند.

نگهبان شب؛ میرکریمی


فیلم اجتماعی «نگهبان شب» به نویسندگی و کارگردانی سیدرضا میرکریمی و «شادروان» حسین نمازی فیلم‌هایی هستند که شاهد حضورشان در جشنواره هستیم. در فیلم جدید میرکریمی، محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد (حضور افتخاری) بازی کرده‌اند. تعدادی از بازیگران «نگهبان شب» با انتشار فراخوان انتخاب شده‌اند.

بدون قرار قبلی ؛ بهروز شعیبی


«بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، فیلمی معناگرا و دینی است که از هویت و عشق ایرانیان به حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام حرف می‌زند. شعیبی «بدون قرار قبلی» را با بازی مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا جلوی دوربین برده است. «بدون قرار قبلی» پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.

بیرو ؛ مرتضی علی‌عباس میرزایی


«بیرو» به کارگردانی مرتضی علی‌عباس میرزایی، درباره زندگی توأم با مشکلات دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران «علیرضا بیرانوند» است. «لایه‌های دروغ» به نویسندگی و کارگردانی رامین سهراب، فیلمساز جوان ایرانی - فنلاندی است که در نخستین فیلم خود به یک موضوع اکشن و حادثه‌ای پرداخته است. «لایه‌های دروغ» با بازی رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، کامران تفتی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، روشنک گرامی و آنتی رینی ساخته شده است.

کوزوو ؛ میثم هاشمی‌طبا


از دیگر پروژه‌های سینمایی که خبر تولید یا آغاز تصویربرداری‌شان شنیده می‌شود، «کوزوو» است؛ فیلمی به کارگردانی میثم هاشمی‌طبا که فرهاد آییش، بهاره کیان‌افشار، کورش تهامی، روشنک گرامی، سیاوش چراغی‌پور و هومن شاهی بازیگرانش هستند. این فیلم اخیرا آماده نمایش شده است. همچنین «خانه شیشه‌ای» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی امیر سیدزاده با محوریت فعالیت پاپاراتزی‌ها و با بازی بهاره کیان‌افشار در نقش یک تهیه‌کننده موسیقی ساخته شده است.

خائن‌کشی؛  مسعود کیمیایی


کیمیایی اواخر اردیبهشت‌ماه تدوین سی‌امین فیلم خود را با نام «خائن کشی» توسط سپیده عبدالوهاب تمام کرد. فرهاد آئیش، امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری و شکیب شجره در آن بازی کرده‌اند. با توجه به وضعیت پروژه، خائن‌کشی را می‌توان در جشنواره دید.

شب، داخلی، دیوار ؛  وحید جلیلوند 


تازه‌ترین فیلم وحید جلیلوند «شب، داخلی، دیوار» است. فیلمنامه این فیلم درباره زندگی فردی نابیناست. در این فیلم نوید محمدزاده و دایانا حبیبی، علیرضا کمالی، سعید داخ، دانیال خیری‌خواه و امیر آقایی بازی می‌کنند. «حبس مجرد» به کارگردانی محمدحسام حدادیان نخستین فیلم بلند کارگردانش است که مهدی کوشکی، پیمان مقدمی، سیاوش چراغی‌پور، مهرداد ضیایی، یلدا عباسی، سیدجواد یحیوی و ثریا قاسمی از بازیگران این فیلم اجتماعی هستند. «بی مادر»، «شب دارکوب»، «شهرک»، «زد و بند» و «علت مرگ؛ نامعلوم» از دیگر فیلم‌هایی هستند که سازندگانشان تلاش دارند تا فرم حضور در جشنواره فجر چهلم را پر کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید