• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 20 آبان 1400
کد مطلب : 145212
+
-

دکتر مصطفی حسینی کومله / کارشناس شهرسازی

تقویت مشارکت‌های مردمی در بازدیدهای منطقه‌ای

تقویت مشارکت‌های مردمی در بازدیدهای منطقه‌ای

شهر یک موجود زنده است که طرح‌های توسعه‌محور آن باید براساس شرایط، موقعیت‌ها و نیازهای شهروندانش تهیه و تنظیم شود. شروع بازدیدهای میدانی شهردار تهران یکی از رویدادهای خوبی است که طی هفته‌های اخیر شاهد تحقق آن در مناطق هستیم. این امر می‌تواند موجب تقویت تعامل و همکاری شهروندان با مدیریت شهری در مسائل مربوط به شهر باشد. اگر بخواهیم از نگاه تخصصی و علمی به این برنامه نگاه کنیم باید بگوییم بازدید میدانی و شناخت کامل فضای شهری لازمه موفقیت مدیران شهری در سطوح مختلف است؛ از شهرداران ناحیه تا شهرداران منطقه و در سطح کلانشهردار پایتخت. نکته مهم و قابل توجهی که مدیریت شهری جدید تهران باید به آن توجه کند هدفمند بودن بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهری است. اثرگذاری این برنامه منوط به آن است که از پشتوانه محکمی مانند مطالعات گسترده درباره وضعیت منطقه، شناسایی چالش‌های هر منطقه و نیازسنجی شهری مردم برخوردار باشد.
رمز موفقیت مدیریت شهری در مسیر توسعه شهری همدلی و همگرایی با شهروندان در اجرای پروژه‌های شهری، نگهداشت شهر و مشارکت داوطلبانه‌شان در امور شهری است. توسعه نامتوازن پایتخت در سایه افزایش لجام گسیخته جمعیت و به تبع آن، افزایش ساخت‌وسازها و فربه شدن شهر سبب شده که ما امروز با چالش‌های مختلف شهری دست و پنجه نرم کنیم که رفع همه آنها توسط شهرداری بدون مشارکت شهروندان امکانپذیر نیست.
بازدیدهای شهری و نشستن پای درددل مردم ناقل این پیام به شهروندان خواهد بود که شهر و آرامش مردم در آن از دغدغه‌های شهردار است. آن وقت است که این دغدغه به دغدغه همه شهروندان تبدیل می‌شود. سال‌هاست که بر ضرورت توسعه تهران از مسیر توسعه محلی تأکید می‌کنیم اما زمانی می‌توانیم شاهد تحقق این مهم در کلانشهری مثل تهران باشیم که برای‌ ترویج فرهنگ مشارکت شهری مردم اقدام کرده باشیم. اگر مردم، شهر و محله را از خود بدانند تمام تلاششان را به کار می‌گیرند تا شهری‌آباد و محله‌ای سرزنده، زیبا و شاد داشته باشند. به اعتقاد من، حضور شهردار در مناطق و محله‌های تهران و گپ‌وگفت کوتاه با مردم هر محله آنها را تشویق به مشارکت در امور شهری می‌کند و هر شهروند می‌تواند بازوی حمایتی شهردار در این مسیر باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید