• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 آبان 1400
کد مطلب : 145197
+
-

زاکانی در بازدید سرزده از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری مطرح کرد

هویت اجتماعی تهران باید منطبق با بافت شهری باشد

گزارش
هویت اجتماعی تهران باید منطبق با بافت شهری باشد

 شهردار تهران در نخستین بازدید از معاونت‌های هشت‌گانه شهرداری تهران، به ساختمان ایوان شمس در بزرگراه کردستان رفت. او در این بازدید تأکید کرد که هویت اجتماعی تهران باید منطبق با بافت شهری باشد.
به‌گزارش همشهری، علیرضا زاکانی در این بازدید سرزده گفت: «تهران باید به یک هویت فرهنگی و اجتماعی منطبق با بافت شهری و مفاهیم اسلامی تبدیل شود.»
او پس از احصای مشکلات پیش‌روی معاونت اجتماعی و فرهنگی، گفت: «تهران ظرفیت این را دارد تا در حوزه فرهنگ و هنر، شعر و ادبیات، ورزش و علم و فناوری؛ هویتی مستقل و برگزیده را به‌خود اختصاص دهد و این امر در کمترین زمان ممکن با مدیریت دقیق تحقق‌پذیر است. تهران هم‌اکنون در بخشی از حوزه‌ها مانند سلامت، آسیب‌های اجتماعی، ورزش و دیگر مسائل مربوط به امور اجتماعی و فرهنگی در وضعیت بحرانی قرار دارد.»
او در پیشنهادی خطاب به معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، افزود: «امروز این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت نخبگان محلات تهران و مساجد، شرایط را به‌سمت وضعیت ایده‌آل، سوق دهیم. همچنین با شکل‌گیری گروه‌های ادبی و فرهنگی در مساجد و محلات، ظرفیت‌های موجود برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهر تهران ‌ارتقا پیدا می‌کند.»
شهردار تهران درخصوص اهمیت مدیریت فرهنگی محله‌های پایتخت نیز گفت: «تهران دارای 354محله است که با تمرکز بخشیدن بر نخبگان هر محله می‌توانیم شاهد تحقق هم‌افزایی تک‌تک این محله‌ها با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی باشیم تا این کلانشهر به بهترین الگوی شهری و فرهنگی اجتماعی برای سایر شهرهای جهان اسلام، با روش مدیریت از پایین به بالا تبدیل شود.»
زاکانی درباره وضعیت زیست مهاجران، کارتن‌خواب‌ها و زباله‌گردهای شهر تهران نیز گفت: «چشم‌پوشی بر این جمعیت آسیب‌دیده ۲۱هزار نفری، ظلم به شهر و این بخش از شهروندان است. پیگیری حل مشکلات این شهروندان آسیب‌دیده باید در چند مرحله شناسایی، سم‌زدایی و درمان، بازیابی هویتی و شخصیتی و در آخر نیز با اشتغال و آموزش صورت گیرد.»
حرکت به‌سمت هم‌افزایی
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در نخستین بازدید شهردار از معاونت‌های هشت‌گانه شهرداری با تأکید بر اهمیت و جایگاه معاونت متبوع خود، گفت: «نظام فعالیت‌های حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری از انسجام برخوردار است ازهمین‌رو برای پیشبرد اهداف این معاونت در شهرداری تهران، باید از فعالیت‌های جزیره‌ای فاصله گرفته و به‌سمت هم‌افزایی پیش رفت.»
محمد‌امین توکلی‌زاده افزود: «امروز باید تلاش کنیم با پیوستگی برنامه‌ها و اقدامات در بین اجزای معاونت و بدنه کلی شهرداری، در مسیر نیل به اهداف خرد و کلان فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گام‌های اساسی برداریم. نمی‌توان از معاونت امور اجتماعی و فرهنگی انتظار داشت تا زمانی که یک منظومه منسجم نباشد، در مسیر همکاری با سایر معاونت‌ها به‌خوبی عمل کند.»
معاون اجتماعی شهردار رسیدن به اهداف کوتاه و بلندمدت معاونت متبوع خود را در گرو رعایت ارکان اصلی فرهنگی شهرداری تهران دانست و گفت: «لازم است 2 اصل مهم را در فعالیت‌های خود لحاظ کنیم؛ نخست هویت و سپس سبک زندگی. هر دوی این اصول می‌بایست محوریت عموم کارها و اقدامات ما در معاونت اجتماعی و سایر معاونت‌ها باشد.»
توکلی‌زاده با بیان اینکه احیای هویت ایرانی اسلامی شهر تهران در کنار ترویج سبک زندگی شهری زمانی تحقق خواهد یافت که مسائل فرهنگی ذیل دیگر فعالیت‌ها قرار نگیرد، خاطرنشان کرد: «لازم است محوریت اقدامات شهرداری با مسائل فرهنگی و اجتماعی باشد و دیگر فعالیت‌ها به پیوست این محوریت ایفای نقش کنند.» به‌گفته توکلی‌زاده، لزوم ارتباط معاونت اجتماعی و فرهنگی با اقشار و ارکان جامعه ازجمله مدارس، مساجد و خانواده‌ها برای بررسی و پیگیری دقیق و واقع‌بینانه مسائل در امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری جزو اولویت‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.
معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره فراگیر‌شدن آسیب‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف ازجمله زباله‌گردها و کارتن‌‌خواب‌های شهر تهران، گفت: «در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید به این نکته مهم اشاره کنم که در قالب طرح زمستان گرم، گرمخانه‌های شهر تهران با ظرفیت ۲۱۰۰‌نفر آغاز به فعالیت کرده‌اند. البته همچنان پیگیر هستیم تا با ارتقا‌ و کیفی‌سازی‌ و بالا‌بردن کمیت، افراد بیشتری تحت پوشش قرار بگیرند.»

دلجویی شهردار تهران از کودک زباله‌گرد

پس از انتشار تصاویر کتک‌زدن یک کودک زباله‌گرد توسط مأموران گشت بازیافت، شهردار تهران ضمن دلجویی از این کودک، دستور برخورد قاطع با افراد خاطی را صادر کرد. علیرضا زاکانی با کودک زباله‌گرد ۱۲ساله‌ای که 4‌ماه قبل توسط مأموران شهرداری مورد ضرب و شتم قرار گرفت، دیدار و از او دلجویی کرد. شهردار حرکت مأمور گشت بازیافت شهرداری را بی‌وجدانی و به دور از انسانیت توصیف کرد و گفت: «هر چند در زمان این اتفاق بنده شهردار تهران نبودم، اما نباید از کنار این موضوع به‌راحتی بگذریم.» به‌گفته عموی این کودک، ۴‌ماه پیش بود که مأموران گشت بازیافت این کودک ۱۲ساله را هنگام جمع‌آوری زباله کتک زدند و پا به فرار گذاشتند و این کودک ۱۵شب در بیمارستان بستری بود. زاکانی همچنین در سخنانی جداگانه گفت: «دریافت هرگونه رشوه مأموران رفع سد معبر از دستفروشان سطح شهر ممنوع بوده و تخلف به شمار می‌‌آید. مردم می‌توانند درصورت مشاهده دریافت رشوه هرکدام از مأموران رفع سد معبر که نیروی شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران محسوب می‌شوند، تخلفات را اطلاع بدهند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید