• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145063
+
-

شهردار تهران در مراسم رونمایی 110دستگاه اتوبوس جدید خبر داد

بازگشت اتوبوسرانی به‌دوران اوج

درصورت تصویب شورای شهر، 50دستگاه اتوبوس برقی طی 6ماه ‌ در خط میدان بهارستان- میدان جمهوری به‌کار گرفته می‌شوند

گزارش
بازگشت اتوبوسرانی به‌دوران اوج

مهدی اسماعیل‌پور- خبر‌نگار

 دیروز 110دستگاه اتوبوس جدید وارد خطوط مختلف تهران شدند و اینطور که شهردار اعلام کرده در پی توافق با دولت، 1200دستگاه اتوبوس دیگر هم در آینده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه می‌شود؛ این درحالی است که به‌زودی 65اتوبوس نو هم وارد خیابان‌های شهر می‌شوند و از طرف دیگر، درصورت موافقت شورای شهر مقدمات لازم برای به‌کارگیری اتوبوس‌های برقی فراهم می‌شود؛ اتوبوس‌هایی با سیستم‌های مدرن و پاک که از قرار معلوم در خط میدان بهارستان- میدان جمهوری خدمت‌رسانی خواهند کرد. مراسم رونمایی از فاز اول اضافه‌شدن 175دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران با رونمایی و شروع به‌کار 110اتوبوس، صبح دوشنبه در پارکینگ سامانه تندروی شرکت واحد اتوبوسرانی واقع در بلوار آیت‌الله کاشانی منطقه 5برگزار شد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این مراسم از اختصاص 1200دستگاه اتوبوس به شهر تهران توسط دولت خبر داد و گفت: «از ۱۷۵دستگاه اتوبوس خریداری شده، امروز ۱۱۰دستگاه وارد چرخه ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شد و مابقی اتوبوس‌ها نیز تا پایان‌ماه و طی هفته‌های آینده وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی می‌شود. البته جریان خدمت به همین ‌جا ختم نمی‌شود و خبر خوب دیگری که برای مردم تهران دارم این است که بعد از ۱۰،۱۲سالی که دولت به تعهدات خود نسبت به شهرداری‌ها عمل نمی‌کرد، دولت جدید به تعهدات خود عمل کرده است و طبق توافق با وزیر کشور، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور به‌ویژه در بخش ناوگان اتوبوسرانی را در دستور کار قرار داده و مقرر شده از ۳۶۰۰دستگاه اتوبوسی که قرار شده با تهاتر نفت وارد کشور شود، ۱۲۰۰دستگاه به شهر تهران اختصاص پیدا کند که این رقم عدد قابل‌توجهی است. دومین تصمیمی که دولت محترم گرفت این است که سهم هزار دستگاه بازسازی و اورهال اتوبوس‌های تهران به ۲ هزار دستگاه ارتقا یابد که این موضوع هم کمک حال ما خواهد بود. با جمع اتوبوس‌هایی که قرار است به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شود و همچنین اتوبوس‌هایی که هم‌اکنون فعال هستند، امیدواریم دوباره به دوران اوج فعالیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران برگردیم که 5500دستگاه در 210خط خدمات‌رسانی می‌کردند.»

حرکت به سمت اتوبوس‌های برقی
شهردار تهران از آمدن 50اتوبوس برقی و برداشتن نخستین گام‌ها برای برقی شدن ناوگان اتوبوسرانی هم خبر داد و گفت: «در کنار سیاست افزایش ناوگان اتوبوسرانی و بازگشت به روزهای اوج، مسیر ثانویه‌ای را هم درنظر گرفته‌ایم که حرکت به سمت به‌کارگیری اتوبوس‌های برقی و تغییر ریل از دیزلی و گازی به سمت برقی‌شدن است تا دیگر مشکل آلایندگی و دیگر مشکلات و معضلات را نداشته باشیم. گام نخست این مسیر هم بسته شدن قرارداد 50اتوبوس برقی خواهد بود. فعالیت این اتوبوس‌ها امکان زیادی به تهران می‌دهد و جهشی بزرگ محسوب می‌شود. طلیعه و شروع راه با این ۱۱۰ دستگاه اتوبوس است، اما با تلاش شبانه‌روزی این امکان فراهم می‌شود تا افق‌های جدیدی را در این مسیر باز کنیم. همچنین این هفته با بخش خصوصی اتوبوسرانی مذاکراتی داشتم و قرار شد در روز‌های آینده هم جلسه‌ای با ۱۶شرکت فعال در این بخش داشته باشیم و به همراه مجموعه حمل‌ونقل شهرداری به یک تفاهم ویژه‌ای با آنها برسیم تا هم بتوانیم امکان عمل و میدان دادن به بخش خصوصی را فراهم کنیم و هم در یک شرایط منطقی با آنها مواجه شویم. به این معنا که اگر شرایط تغییر کرده ما هم پیشنهادها و شرایطی داشته باشیم که بخش خصوصی بتواند با دلگرمی بیشتری به‌کار خودش ادامه دهد.»
زاکانی تأکید کرد: «هدف مشترک شورای شهر، شهرداری و دولت، افزایش رضایتمندی مردم با ارائه تسهیلات بیشتر به آنهاست: ‌همت شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری این است تا گام به گام خودمان را در مسیری قرار دهیم که با ایجاد تسهیلات بیشتر رضایتمندی مردم را افزایش دهیم و بهره‌مندی مردم از بخش عمومی و حمل‌ونقل عمومی را بیشتر کنیم. بدون تردید این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود؛ مگر اینکه به خدمت‌کنندگان و خدمت‌دهندگان در بخش عمومی هم توجه داشته باشیم. این توفیق را داشتیم که از هفته‌های گذشته شروع حرکت‌مان از بخش اتوبوسرانی باشد و پیام ما هم این بود که نسبت به حمل‌و‌نقل عمومی و خدمات‌دهندگان و خدمت‌گزاران آن خودمان را متعهد می‌دانیم و تلاش‌مان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در بخش اتوبوسرانی است که زودبازده بوده و می‌تواند در حجم بالایی انتقال و جابه‌جایی مسافر در سطح شهر تهران داشته باشد.»

 110اتوبوس برای 10خط
 محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در این مراسم با اشاره به لزوم توجه و کمک دولت به این بخش گفت: «خوشبختانه از زمانی که دکتر زاکانی برنامه‌های خود را برای شهردار شدن در صحن شورا ارائه داد، توجه ویژه‌‌ای به موضوع حمل‌ونقل عمومی داشت که این مسئله واقعا جای قدردانی دارد. همچنین از شهردار شدن ایشان 2هفته نگذشته بود که با پیگیری‌هایی که انجام شد، عقد قرارداد برای تأمین اتوبوس نو برای پایتخت صورت گرفت. رونمایی از 110دستگاه اتوبوس جدید در راستای تأمین 175اتوبوس تک‌کابین شهری با امکانات روز است که 110مورد آنها امروز افتتاح و وارد 10خط می‌شود. این اتوبوس‌ها در مسیرهایی که شهروندان بیشترین گلایه را از کمبود ناوگان حمل‌ونقل داشته‌اند، استفاده خواهد شد و اتوبوس‌های آن خطوط در 17خط دیگر بهره‌‌برداری می‌شوند و درواقع خطوط دیگر را تکمیل می‌کنند. همچنین طی یک‌ماه آینده 8خط دیگر نیز نوسازی خواهد شد. طی سال‌های گذشته مشکل زیادی در تأمین اتوبوس‌های نو وجود داشت. برای بخش خصوصی غیرممکن و برای شهرداری سخت است که به‌تنهایی بخواهد این ناوگان را نوسازی کند؛ بنابراین این موضوع حمایت‌های دولت را می‌طلبد که ان‌شاءالله دولت منابع را تأمین خواهد کرد.» ترفع افزود: «67درصد از رانندگان اتوبوسرانی در بخش خصوصی با کاهش درآمد مواجه شده‌اند که ناشی از کاهش مسافر در شرایط کروناست. اگر از آنها حمایت نکنیم تاب ادامه فعالیت را نخواهند داشت. پس باید یارانه بلیت توسط دولت بیشتر شود. یک‌سوم بهای تمام‌شده بلیت را همیشه قرار بوده از شهروندان بگیریم که در هیچ دوره‌ای برای فشار نیامدن به مردم این کار به‌طور کامل انجام نگرفته است و یک‌سوم را هم شهرداری پرداخت می‌کند و مابقی را نیز باید دولت در قالب یارانه بپردازد که ان‌شاءالله امیدواریم در دولت جدید شرایط بهتر شود.»
به گزارش همشهری، در این مراسم مهدی چمران، رئیس شورای شهر، سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، پرویز سروری، سیدمحمد آقامیری و میثم مظفر از اعضای شورای شهر تهران و همچنین سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و جمعی دیگر از مدیران شهری حضور داشتند.

 6هزار اتوبوس تحویل دادیم
 2هزار اتوبوس تحویل گرفتیم

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران:   برای حل مشکل کمبود ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران هنوز راه سخت و طولانی در پیش است. نهضت افزوده شدن اتوبوس‌های جدید باید ادامه داشته باشد. این نهضت با 110که رقم مقدسی است شروع شده است و ان‌شاءالله با همین سرعت جلو خواهد رفت. ما کمبود زیاد داریم و 175اتوبوس برای تهرانی که وقتی ما شورای شهر چهارم را تحویل دادیم، حدود 6هزار دستگاه اتوبوس داشتیم و اکنون به حدود 2هزار دستگاه رسیده، کافی نیست. در نتیجه ما باید بسیار زیاد تلاش کنیم و تازه به همان 6هزار دستگاهی برسیم که چند سال قبل در تهران خدمت‌رسانی می‌کردند. راه درازی در پیش بوده و با وضعیت اقتصادی فعلی مشکل بسیار زیاد است. آن زمان قیمت 5-4سال قبل اتوبوس چند تومان بود و امروز چقدر است؟ متأسفانه ما در هیچ زمانی از سال 1382که به شورای شهر آمدیم این 30درصد‌های سهم دولت را نه برای مترو و نه برای اتوبوس به‌صورت کامل نگرفتیم و همیشه از آن کسر گذاشته‌اند. ان‌شاءالله در دولت جناب آقای دکتر رئیسی و دوران مدیریت دکتر زاکانی این اتفاق بیفتد. اکنون که قرار است بودجه‌نویسی شود باید تدوین بودجه به‌گونه‌ای صورت بگیرد که این موضوع در آن لحاظ و گنجانده شود. زمان ما مثلا دولت باید 90میلیارد تومان پرداخت می‌کرد، اما 15میلیارد می‌دادند. در دولت قبل که همه‌‌چیز را به امان خدا رها کرده بودند و اکنون در شرایط سختی قرار داریم که هم باید گذشته را جبران کنیم و هم برای آینده برنامه‌ریزی داشته داشتیم. امیدوارم بتوانیم در شرایط خوبی به مردم خوب تهران خدمات‌رسانی داشته باشیم.‌

ناوگان اتوبوسرانی تا پایان سال به 3هزار دستگاه فعال می‌رسد
سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران:  دکتر زاکانی در همان روزهای اول از ما خواستند تا ظرف مدت یک هفته برنامه کوتاه‌مدت یا ضربتی 6ماهه‌ای را ارائه کنیم تا بتوانیم وضع موجود را مقداری ارتقا دهیم و با حداکثر ظرفیت بتوانیم خدمات را بهبود ببخشیم. برنامه‌هایی در عرصه‌های مختلف حمل‌ونقلی تنظیم و در شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد و در آنجا به تأیید رسید. یکی از جنبه‌های این اقدام‌های کوتاه‌مدت یا ضربتی سامانه اتوبوسرانی بود که با توجه به اهمیتی که این سامانه در جابه‌جایی مسافر دارد، برنامه‌ای تنظیم شد که یکی از برنامه‌ها توسعه ناوگان بود که قرارداد خرید 175دستگاه اتوبوس بسته شد و در ادامه اگر اعتباراتش دیده شود قرارداد 100دستگاه دیگر نیز بسته خواهد شد و ان‌شاءالله بتوانیم تا پایان سال حداقل 275دستگاه اضافه به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم. آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود 10سالی می‌شود که توجه جدی به این ناوگان صورت نگرفته و در نتیجه دچار فرسودگی شده است. بخشی از ناوگان و چیزی حدود 700دستگاه به‌دلیل منقضی‌شدن اعتبار مخازن CNG متوقف بود که قرارداد تعویض آنها بسته شد و از طرف سازمان استاندارد مورد تأیید قرار گرفت و ظرف روزهای آینده جایگزینی مخازن انجام خواهد شد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است. ما تعهد داریم ناوگان موجود را که چیزی در حدود 2100دستگاه اتوبوس می‌شود، حداقل تا پایان سال به 3هزار دستگاه فعال برسانیم. ذکر این نکته هم ضروری است که مزیت این اتوبوس‌ها نسبت به اتوبوس‌های قبلی این است که همگی استاندارد یورو 4و فیلتر نانو جذب آلاینده‌ها را دارند و از نظر زیست‌محیطی در بالاترین سطح ممکن در کشور هستند. این اتوبوس‌ها 2خصوصیت دیگر هم دارند که تسهیل در تردد معلولان و جانبازان یکی از آنهاست و خصوصیت دیگرشان هم این است که تا قبل از بسته‌شدن کامل درب‌ها اجازه حرکت نمی‌دهند و به این ترتیب ایمنی ناوگان اتوبوسرانی افزایش پیدا کرده است. این اتوبوس‌ها 10روز قبل تحویل شده‌اند، اما دکتر زاکانی تأکید داشتند مراسم افتتاحیه تشریفاتی نباشد و زمانی از اتوبوس رونمایی شود که بتوانند وارد ناوگان شوند. با توجه به این موضوع چند روز زمان برد تا تجهیزات لازم روی آنها نصب شود. با انجام این کار بلافاصله بعد از رونمایی این اتوبوس‌ها وارد چرخه ناوگان خدمات‌رسانی می‌شوند.

مکث
 اتوبوس‌های برقی در انتظار مصوبه شورای شهر

  به‌کارگیری 50اتوبوس برقی در ناوگان اتوبوسرانی به همکاری شورای شهر برای بسته شدن قرارداد آنها با بخش خصوصی نیاز دارد.
  اتوبوس‌های برقی در مسیر میدان جمهوری تا میدان بهارستان به‌کارگرفته خواهند شد.
 ‌ ‌اتوبوس‌های برقی 6‌ماه پس از عقد قرارداد در مسیر یادشده استفاده خواهد شد.
 ‌ این نوع اتوبوس‌ها بدون نیاز به برق بالای سر اتوبوس‌ها خواهد بود و تأمین برق آن به سبک قدیم نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید